Hitno upozorenje Erbasa: Kosmičko zračenje prizemljuje hiljade aviona, moraju na vanredni servis
Evropski proizvođač aviona Airbus uputio je hitano obaveštenje (Alert Operators Transmission – AOT) avio-kompanijama širom sveta da primene "preventivne mere" na avionima porodice A320, nakon što je otkrivena potencijalna ranjivost u sistemima za kontrolu leta. Istraga je potvrdila da su određene komponente računara u avionima osetljive na udare visokoenergetskog kosmičkog zračenja.
Prema navodima proizvođača, očekuje se da Evropska agencija za bezbednost vazduhoplovstva (EASA) uskoro formalizuje ovaj zahtev izdavanjem hitne direktive o plovidbenosti (Emergency Airworthiness Directive), čime će primena mera postati zakonski obavezna za sve operatere.
Direktiva EASA će se se odnositi na flotu od oko 6.000 letelica, što čini značajan uskotrupnih putničkih aviona na globalnom nivou, a zahtev da se mere primene "pre narednog planiranog leta" - koji je Airbus već pojedinačno poslao avio-kompanijama prema navodima agencija - preti da izazove operativne poremećaje upravo pred početak prometnog prazničnog vikenda u Sjedinjenim Američkim Državama.
Trka sa vremenom: Softver ili zamena delova
Problem je lociran u jedinicama ELAC 2 (Elevator Aileron Computer), računarima koji upravljaju aerodinamičkim površinama koje kontrolišu visinu i nagib, a koje proizvodi kompanija Thales. Ova potencijalna ranjivost se manifestuje na određenim serijama elektronskih uređaja koji koriste verziju softvera identifikovanu kao L104. Avio-kompanije se sada nalaze pred logističkim izazovom jer moraju odmah sprovesti jednu od dve propisane mere.
Za oko dve trećine pogođenih aviona procenjuje se da je rešenje relativno jednostavno i podrazumeva vraćanje softvera na prethodnu, stabilnu verziju (rollback). Iako ova procedura traje oko tri sata po avionu, ona će neminovno izazvati kratkotrajna prizemljenja i kašnjenja u redovima letenja.
Situacija je znatno komplikovanija za više stotina drugih letelica kod kojih softversko rešenje nije primenljivo, već je neophodna fizička zamena računarskih jedinica. Ovo predstavlja ozbiljan problem koji bi određene avione mogao da isključi iz saobraćaja na duži period, s obzirom na to da su zalihe rezervnih delova ograničene, a servisi za održavanje (MRO) već preopterećeni redovnim radovima.
Incident JetBlue kao okidač
Hitna reakcija usledila je nakon detaljne analize incidenta koji se dogodio 30. oktobra na letu JetBlue 1230 na liniji Kankun–Njuark. Avion A320 je tokom krstarenja, bez ikakve komande pilota, naglo oborio nos i započeo poniranje. Iako je posada uspela da stabilizuje letelicu i prinudno sleti u Tampu, usled naglog manevra i snažne turbulencije povređeno je najmanje 15 putnika.
Tehnička istraga povezala je ovaj događaj sa fenomenom poznatim kao Bit Flip (Single Event Upset). Usled udara čestica visoke energije, koje potiču od solarnih oluja, u mikroprocesor računara, došlo je do oštećenja podataka u sistemu kontrole leta. U digitalnom svetu aviona, gde "nule i jedinice" upravljaju svakom površinom, ovakva promena rezultirala je slanjem pogrešne komande upravljačkim površinama.
Logistički košmar u najgorem trenutku
U trenutku objave Airbusovog biltena u petak popodne, u vazduhu se nalazilo oko 3.000 aviona tipa A320, što dobro ilustruje razmere problema, prenose agencije. Avio-kompanije su već započele provere svojih flota, pa su tako Wizz Air, kao jedan od najvećih operatera u Evropi, i američki American Airlines potvrdili da su već identifikovali letelice koje zahtevaju intervenciju, dok je United Airlines saopštio da njihova flota nije pogođena ovim problemom.
Stručnjaci upozoravaju da ovaj zahtev dolazi u najgorem mogućem trenutku, jer su kapaciteti za održavanje širom sveta već rastegnuti do pucanja zbog vanrednih pregleda motora na Airbusovim avionima koji traju mesecima. Dodatni, hitni radovi na softveru i hardveru mogli bi da budu kap koja preliva čašu za mnoge operatere i dovedu do otkazivanja letova na najfrekventnijim rutama.
Ozbiljan test za digitalnu avijaciju
Ovaj incident naglašava sofisticiranost, ali i krhkost softverskih ekosistema na kojima počivaju moderni putnički avioni. A320, koji je 1988. godine bio pionir fly-by-wire tehnologije, zamenjujući mehaničke sajle računarima, danas je najrasprostranjeniji avion na svetu.
Porodica aviona A320 (koja uključuje modele A318, A319, A320 i A321) je najrasprostranjeniji tip komercijalnog aviona na planeti. Sa više od 11.000 primeraka koji su trenutno u službi kod 375 avio-kompanija, ovaj model je nedavno, u oktobru 2025. godine, i zvanično pretekao konkurentski Boing 737 postavši najisporučeniji avion u istoriji vazduhoplovstva.
Slučaj leta JetBlue 1230 služi kao podsetnik da faktori životne sredine koji su nekada smatrani marginalnim – poput „svemirskog vremena“ – postaju sve relevantniji u eri gde elektronika upravlja svakom funkcijom leta.
Dok avio-kompanije širom sveta proveravaju svoje flote, putnici se mogu suočiti sa neplaniranim izmenama reda letenja. Ipak, razlog za to ovaj put nije mehanički kvar ili zamor materijala, već retki "kosmički glič" koji je na trenutak zahvatio digitalno srce najvažnijeg aviona današnjice.
(Aero.rs)