Belgija ostaje bez vladinih aviona nakon odluke najvišeg upravnog suda
Belgija će u narednom periodu ostati bez stalno dostupnih vladinih aviona, nakon što je Državni savet (Raad van State / Conseil d’État) poništio ugovor o zakupu dva biznis aviona Dassault Falcon 7X namenjena prevozu kralja i članova savezne vlade.
Sud je u decembru 2025. godine utvrdio da je postupak javne nabavke sproveden uz ozbiljne proceduralne nepravilnosti. Prema obrazloženju presude, uslovi tendera nisu bili dovoljno transparentni i dovodili su do neravnopravnog položaja ponuđača, zbog čega je ugovor proglašen nevažećim.
Sporni ugovor odnosio se na zakup dva aviona Falcon 7X, registarskih oznaka OO-FAE i OO-LUM, koji su bili dodeljeni kompaniji Abelag, danas poznatoj kao Luxaviation. Više konkurentskih kompanija uložilo je žalbe na odluku o dodeli ugovora, a Državni savet je presudio u njihovu korist.
Ovo nije prvi put da pokušaji Belgije da obezbedi avione za prevoz najviših državnih zvaničnika budu osujećeni. Još 2019. godine savezna vlada je sama poništila sličan ugovor o zakupu biznis aviona, nakon što su u postupku javne nabavke utvrđene nepravilnosti. Ponavljanje ovakvih situacija ukazuje na dugotrajnije strukturne probleme u procesima nabavke u okviru belgijskog Ministarstva odbrane, posebno kada je reč o avionima namenjenim prevozu državnog vrha.
Poništavanje ugovora ne dovodi u pitanje sam tip aviona. Falcon 7X je tromotorni biznis avion velikog doleta koji se često koristi u državnim i vladinim flotama širom Evrope zbog pouzdanosti, autonomije i mogućnosti operacija sa aerodroma sa kraćim pistama. Ipak, operativne posledice odluke su značajne. Dok se ne raspiše novi tender i ne sprovede nova procedura, belgijske vlasti će morati da se oslanjaju na komercijalne linije, povremene čarter letove ili na raspoložive kapacitete vojnog transportnog vazduhoplovstva.
(Aero.rs)