Pokvario se helikopter? Heli-šlep služba doleće!

Vreme čitanja: oko 2 min.

Helikopter Mil Mi 26, najveći serijski proizveden helikopter na svetu, u stanju je da podigne i prenese čak 25 tona tereta

Shutterstock

Ako ste učesnik u saobraćaju, sigurno ste do sada barem jedan put videli kako auto “vuče” drugi auto, ili kako kamionet sa oznakom “šlep služba” prevozi automobil koji se pokvario na nekom drumu, ili, loše prošao u sudaru.

Oni sa više iskustva u saobraćaju, sigurn su videli ili iskusili i kako traktor izvlači automobil ili kamion koji je sleteo s puta u neku njivu. Ali... Da li ste videli kako helikopter prenosi helikopter?

Ako niste, evo prilike: helikopter Mil Mi-26, najveći serijski proizveden helikopter u vojnoj i civilnoj upotrebi u svetu, angažovan u misiji Ujedinjenih nacija, prenosi drugi - i to ne bilo koji nego isti takav -  helikopter. Doduše, bez krakova rotora i bez motora, kako bi mu se bar malo smanjila težina.

Mi-26 prazan teži 28 tona, dok mu je maksimalna poletna masa (MTOW) duplo više - 56 tona. 

Ovo zapravo i nije tako retka slika u avijaciji, ali je impozantna zato što se radi o grdosijama: helikopteri često učestvuju u gašenju požara, u prenosu tehnike, ali videti ovaj tip helikoptera u akciji je uvek užitak za vazduhoplovne profesionalce i entuzijaste.

Mil Mi 26 je teški helikopter proizveden u vreme Sovjetskog Saveza i jedini je u stanju da podigne drugu grdosiju bar delimično uporedivih gabarita, na primer američki helikopter Chinook.

Upravo to se desilo početkom 2002. kada je civilna verzija ovog helikoptera iskorišćena kako bi iz bespuća Avganistana izvukla helikoptere MH-47E Chinook.

Civilna verzija Mil Mi 26 koristi se i za prevoz putnika, ali i pripadnika raznih kompanijskih ili naučnih misija na nepristupačne i zabačene terene.

Malo je poznata činjenica da je Mil Mi 26 bio planiran i za transport komponenti ruske verzije spejs-šatla - Buran, ali se od toga odustalo zbog tehničkih poteškoća koje helikopter u transportu super-osetljivih komponenti nije mogao da savlada.

S naučne strane, najplemenitija misija ove nebeske grdosije bila je verovatno u oktobru 1999, kada je Mi 26 transportovao 25 tona sleđene zemlje u kojoj su bili sačuvani ostaci mamuta iz sibirske tundre do laboratorije u Katangi (Rusija).

Shutterstock

Posadu ove leteće grdosije čine dva pilota, navigator, inženjer i tehničar. U trup Mil Mi 26 može da stane 90 vojnika. Pokreću ga dva motora ZMKB Progress D-136.

Prečnik rotora je 32 metra. Maksimalna brzina mu je 295 kilometara na sat, plafon leta 4,6 kilometara, a dolet 500 kilometara sa 7.700 kilograma tereta, ili skoro 2.000 kilometara sa dopunskim rezervoarima za gorivo.

(Aero.rs/Aleksandar Bećić)