Smithsonian: Muzej koji čuva istoriju vazduhoplovstva

Vreme čitanja: oko 3 min.

Muzej u Vašingtonu, D.C., ima 21 izložbenu galeriju i stotine artefakata i nalazi se na Džeferson drajvu između Četvrte i Sedme ulice, a dostupan je putem metroa ili autobusa

Foto: Shutterstock

Ako vas put ikada nanese u Sjedinjene Američke Države, pa pri tom dobijete i priliku da posetite Nacionalni muzej vazduhoplovstva i svemira Smitsonijan u glavnom gradu SAD, Vašingtonu - nikako nemojte da propustite tu priliku.

Ovaj muzej svake godine privuče više od osam miliona posetilaca, što je podatak koji ne treba da čudi: naime, u ovom muzeju nalazi se više od 78.000 eksponata i više od 12.000 dokumenata o istoriji letenja, nauci i tehnologiji letenja.

Tu je i ogromna kolekcija fotografija i snimaka o vazduhoplovstvu i istraživanju svemira koja uključuje 1,75 miliona fotografija i 14.000 filmova i video naslova.

Foto: Shutterstock

Muzej u Vašingtonu, D.C., ima 21 izložbenu galeriju i stotine artefakata i nalazi se na Džeferson drajvu između Četvrte i Sedme ulice, a dostupan je putem metroa ili autobusa.

Šta sve možete videti? Pa... Gledano iz perspektive američkog vazduhoplovstva - praktično sve: kopiju letelice braće Rajt, ali i legendarni Spirit of St. Louis, Apollo 11 komandni modul Columbia, svemirsko odelo Neila Armstronga...

Foto: Shutterstock

Da bi ovakav muzej zaista stekao titulu legendarnog, zaslužan je svakako i najbrži avion svih vremena koji se nalazi u njemu: Lockheed SR-71 Blackbird. Tokom Hladnog rata, dizajniran je da operiše u neprijateljskom vazdušnom prostoru i izbegne presretače i rakete.

Prvi SR-71 poleteo je 22. decembra 1964. godine kao zamena za Oxcart A-12 sa većim mogućnostima.  Blackbird je dizajniran da leti duboko nad neprijateljskom teritorijom, izbegava presretanje i bezbedno deluje na maksimalnoj brzini od 3,3 maha na visini većoj od 25,6 kilometara. Njegova dva Pratt & Whitney J-58 motora dizajnirana su da kontinuirano rade tokom krstarenja na brzinama većim od 3 maha.

Foto: Shutterstock

Ono što obavezno morate videti u Smitsonijanu je i Messerschmitt Me 262 Schwalbe (Lastavica - op. aut.) -  nesumnjivo jedan od najznačajnijih aviona nemačke vazduhoplovne industrije. Pokretan je motorom Junkers Jumo 210G sa oko 700 konjskih snaga. Messerschmitt je dizajnirao svoj Me 262 kao lovac-bombarder sa moćnim sposobnostima naoružanja.

Me 262 mogao je nositi dve SC500 bombe od 500 kg koje su se koristile u sadejstvu sa Mk 108 topovima. Messerschmitt je takođe stvorio izviđačku varijantu ovog aviona. Od naoružanja - "Lastavica" je nosila 24 R4M rakete postavljene na drvenim nosačima ispod krila.

Foto: Shutterstock

Novinar portala Simple Flying predlaže vam da vidite i Grumman EA-6B Prowler, razvijen 1966. godine: prvi američki vojni avion dizajniran za taktičko elektronsko ratovanje. Ometao je neprijateljske radare i komunikacije dok je pratio bombardere tokom njihovih napada.

U kokpitu EA-6B Prowlera ima mesta za četiri člana posade. Prowler je prvi put poleteo sredinom 1968. godine i ušao u službu na nosačima aviona u julu 1971. godine. Od 1966. do 1991. godine proizvedeno je ukupno 170 ovih vazduhoplova. Avion može nositi do četiri AGM-88 HARM rakete, pet eksternih rezervoara od po 1000 litara goriva, a tu je i pet eksternih kupola AN/ALQ-99 Tactical Jamming System, i AN/AAQ-28(V) za ciljano navođenje.

Foto: Shutterstock

Među avionima koje morate videti u Smithsonianu je i X-1: prvi avion američke proizvodnje koji je probio zvučni zid 1947. godine, dosegnuvši brzinu od 1,06 Maha (1.309 km/h). X-1 je razvijen kao deo zajedničkog programa koji je započet 1944. godine od strane Nacionalnog saveta za aeronautiku (NACA) i Američkih oružanih snaga.

XS-1, imao trup u obliku metka sa rezervoarima za gorivo, azotnim sferama, kokpitom i sklopivim stajnim trapom.

Ovaj revolucionarni dizajn omogućio je pilotu Čaku Jegeru da 1947. godine postigne brzinu od 1,06 Maha i postane prvi čovek koji je leteo brže od zvuka.

Napravljen je od čelika i aluminijuma visoke čvrstoće, sa rezervoarima za gorivo koji su bili izrađeni od čelika. Iz bezbednosnih razloga, avioni su lansirani iz vazduha sa aviona Boeing B-29 i B-50 Superfortress aviona. Međutim, 5. januara 1949. godine, Chuck Yeagerov X-1 je uspešno poletio sa tla.

(Aero.rs)