Reportaža sa leta Beograd - Rim
Krajem novembra 2024. godine odlučio sam da na sajtu Er Srbije pogledam gde bih mogao na sledeće putovanje. Pronašao sam povoljne karte za Rim Fiumicino, s tim što je za datum koji sam ja gledao tip aviona bio širokotrupni Erbas A330-200. Od 16. januara do 6. februara bila su planirana četiri leta sa A330 na liniji Beograd – Rim, svakog četvrtka ujutru, let JU400.
Kartu sam kupio par dana kasnije po ceni od 6.900 dinara u jednom smeru za 30. januar 2025. godine. Nisam uzimao povratnu kartu jer sam u povratku išao drugom avio-kompanijom. Planirao sam da kupim kartu koristeći studentsku karticu Banke Poštanske štedionice, sa kojom ostvarujem 10% popusta na osnovnu cenu karte. Ali taj popust se može iskoristiti samo na sajtu kompanije, jer se samo tamo može uneti kod za popust, dok na mobilnoj aplikaciji to nije moguće. Pošto aplikacija već nudi 10% popusta u odnosu na sajt, dodatni popust nema nikakvu korist, jer je proces za dobijanje koda prilično dug. Potrebno je poslati sliku kartice i lične karte, i nakon toga pozvati call centar kompanije da bi oni proverili podatke.
Uz kartu sam rezervisao i sedište do prozora 10K, koje je takođe imalo dodatni prostor za noge i koštalo 1.400 dinara. Ovo sedište je u prvom redu ekonomske klase.
Mesec dana pred put proveravam aplikaciju Er Srbije i nailazim na iznenađenje – na mapi sedišta više nije Erbas A330-200, već Erbas A319-100. Moje sedište je promenjeno na 2F, koje je obično sedište bez dodatnog prostora za noge, ali je i dalje u prvom redu ekonomske klase.
Dan putovanja
Let je bio rano ujutru u 6:45, što mi je predstavljalo problem jer sam planirao da do aerodroma dođem javnim prevozom, što nije bilo moguće u to vreme – prvi autobusi dolaze tek posle 5, što je meni bilo kasno. Uvek volim da dođem ranije i ostavim dovoljno vremena u slučaju nepredviđenih okolnosti.
Detalji leta:
- Kompanija: Er Srbija
- Avion: Airbus A319-100
- Registracija aviona: YU-APL
- Broj leta: JU400
- Datum: 30.01.2025.
- Cena: 6.900 din + 1.400 din za sedište
- Predviđeno poletanje: 06:45
- Stvarno poletanje: 06:53
- Predviđeno sletanje: 08:15
- Stvarno sletanje: 08:04
- Popunjenost leta: ~90%
Stigao sam na aerodrom oko 4:45h, prijatelj me je ostavio u Kiss & Fly zoni ispred terminala, gde besplatno zadržavanje traje samo pet minuta, nakon čega se naplaćuje 100 dinara po minutu.
Na aerodromu nije bilo prevelike gužve, imajući u vidu da je ujutru špic letova Er Srbije. Nakon dolaska odmah sam obavio čekiranje na šalterima Er Srbije, koji se nalaze u novootvorenom delu aerodroma.
Za čekiranje se može koristiti bilo koji šalter, za bilo koji let kompanije. Proces je trajao svega 10 minuta. Kupio sam kartu po Light tarifi, što mi je omogućavalo unos samo ranca i malog kofera do 8 kg, što je bilo dovoljno za trodnevni boravak u Rimu. Na kraju sam putovao samo sa rancem. Pošto nisam imao čekirani prtljag, mogao sam da se čekiram online i odmah odem na pasošku kontrolu, ali sam želeo da to obavim na aerodromu.
Nakon čekiranja, uputio sam se ka pasoškoj i bezbednosnoj kontroli. Sve sam završio vrlo brzo i otišao do gejta C12, na samom kraju Terminala 2. Pre ukrcavanja sam fotografisao nekoliko aviona parkiranih na aerodromu.
Let i ukrcavanje
Avion za moj let bio je Erbas A319-100, star 14 godina. Isporučen je Adria Airways-u 2010. godine, a u flotu Er Srbije ušao je u novembru 2020. godine. Ima kapacitet od 144 putnika. Biznis klasa u ovom avionu je standardna Euro Business konfiguracija sa blokiranim sedištem između.
Ukrcavanje je krenulo na vreme, pola sata pre planiranog poletanja. Er Srbija putnike ukrcava od pozadi ka napred – prvo su pozvani putnici biznis klase, zatim redovi od 15 do 24, dok su putnici iz prvih redova pozvani poslednji. Poleteli smo u 6:53, nekoliko minuta nakon planiranog vremena, što je čak ranije nego što je uobičajeno za ovaj let, koji poslednjih meseci često kasni i preko pola sata.
Poleteli smo sa piste 12L, koja je nedavno ponovo puštena u upotrebu nakon kompletne rekonstrukcije.
Desetak minuta nakon poletanja, posada je započela servis. Na kratkim letovima ispod dva sata Er Srbija služi samo flašicu vode i kesicu Plazme od 20 grama, što je u skladu sa praksom drugih evropskih avio-kompanija.
Tokom leta je bilo tiho, pogotovo nakon servisa. Mnogi putnici su spavali, a stjuardese su ostavile vodu i Plazmu u džepovima sedišta za one koji su spavali.
Prostor za noge u mom sedištu bio je u redu – visok sam 184 cm. U džepu sedišta ispred mene nalazile su se uputstva za slučaj opasnosti, Er Srbija “Elevate” magazin i meni sa ponudom hrane i pića.
Sletanje i dolazak u Rim
Preleteli smo Jadransko more i započeli spuštanje ka Rimu. Tokom snižavanja prošli smo pored najvišeg vrha Apeninskih planina, Korno Grande. Sleteli smo u 8:04, jedanaest minuta pre planiranog vremena, koristeći pistu 34R.
Nakon sletanja, morali smo da čekamo oko 20 minuta da stignu stepenice za iskrcavanje. Pilot nas je obavestio da je ovo uobičajen problem na ovom aerodromu.
Vreme u Rimu bilo je sunčano i vedro, ali hladno. Po izlasku iz aviona, autobusi su nas prevezli do terminala. Pošto nisam imao čekirani prtljag, odmah sam prošao pasošku kontrolu, koja je trajala više od pola sata.
Sa aerodroma sam otišao do železničke stanice i kupio kartu za regionalni voz do Roma Trastevere stanice. Postoji i popularnija opcija – Da Vinči ekspres koji ide direktno na Roma Termini i košta 14 evra, dok regionalni voz košta 8 evra. Izabrao sam Trastevere jer mi je najviše odgovarao zbog lokacije smeštaja pored Panteona. Do odredišta sam stigao za pola sata.
Zaključak
Let je bio vrlo prijatan, bez kašnjenja. Usluga je standardna za Evropu, ali bi mogla biti bolja. Posada je bila relativno prijatna.
Wizz Air takođe leti na ovoj ruti tokom zime i može biti nešto jeftiniji, ali ako planirate da letite sa ručnim prtljagom, Er Srbija može biti bolja opcija. Tokom letnje sezone Wizz Air ne leti za Fiumicino već za Ciampino, koji je čak i bliži centru Rima.
Video reportaža sa ovog leta:
Autor: Branislav Stojanović
(EkipaAero.rs)