Niš–Beograd: Reportaža sa leta na jedinoj domaćoj liniji – za koju mnogi i ne znaju da postoji

   ≫   
Čitanje: oko 5 min.
  • 3

Početkom marta bio sam u Nišu, a za povratak u Beograd odlučio sam da isprobam jedinu redovnu domaću liniju u Srbiji na kojoj leti nacionala avio-kompanija, Er Srbija. Ova linija povezuje Niš i Beograd dva puta nedeljno, sredom i nedeljom, sa ukupno četiri leta.

U ponudi su po dva leta dnevno – jedan u ranim jutarnjim satima, a drugi kasnije tokom prepodneva ili popodne, u zavisnosti od sezone. Letovi su raspoređeni tako da omogućavaju presedanje na međunarodne rute Er Srbije iz Beograda.

Video reportaža sa leta:

Er Srbija iz Niša, osim za Beograd, leti ka Kelnu, Istanbulu, Frankfurtu (Han) i Ljubljani, koristeći avione tipa Erbas A319 i ATR 72-600. Tokom letnje sezone dodaju se i letovi ka Tivtu i Atini. Sam let između Niša i Beograda možda na prvi pogled nema mnogo smisla kao zasebna ruta – ali avion svakako mora da se vrati u Beograd i tu zapravo leži odgovor kako da se izbegne "mrtav" leg.

Ako, na primer, planirate da putujete do Berlina, možete rezervisati kartu sa presedanjem u Beogradu: u Nišu se prijavljujete na let i predate prtljag, i za samo 40 minuta stižete u Beograd, gde ćete proći pasošku i bezbednosnu kontrolu i nastavite ka vašoj destinaciji.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Cena autobuske karte između Niša i Beograda u jednom smeru često je i nešto viša od avionske a putovanje traje oko tri sata – ne računajući dodatni transfer od autobuske stanice do aerodroma. Vožnja automobilom je dodatno skuplja zbog putarine i goriva, što ukupno košta znatno više.

Zbog svega toga, ovaj let se – po mom mišljenju – isplati, i kada je u pitanju cena, ali i ušteda vremena. Još jedna važna prednost je za zbog veličine niškog aerodroma nije potrebno dolaziti mnogo pre leta – dolazak oko 75 minuta pre poletanja sasvim je dovoljan. Nasuprot tome, za let iz Beograda često je neophodno stići i dva sata pre leta a u sezoni i ranije.

Kartu sam kupio samo dve nedelje pred let i platio 1.850 dinara, uz doplatu za sedište do prozora, 3F. Izabrao sam Light tarifu a sa njom sam mogao da unesem ranac i mali kofer do 8kg, što je meni bilo sasvim dovoljno.

DAN PUTOVANJA

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović
IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Na Aerodrom „Konstantin Veliki“ stigao sam gradskim autobusom na liniji 34. U pitanju je kružna linija koja saobraća u oba smera i prolazi kroz većinu važnih delova grada. U julu 2024. godine otvoren je novi terminal, zajedno sa modernim parkingom i uređenim parkom ispred zgrade.

Stari terminal bio je u vrlo lošem stanju – mali, neuslovan, sa neispravnom klimom tokom leta i zapuštenim toaletima. Novi objekat ostavlja daleko bolji utisak: moderan je, prostran i znatno funkcionalniji, iako je otvaranje kasnilo više od dve godine u odnosu na prvobitni plan.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Odmah po ulasku u terminal nalazi se mali kiosk, dok se jedini duty free shop nalazi iza bezbednosne kontrole. Te dve tačke ujedno su i jedina mesta gde putnici mogu da kupe osveženje ili nešto za jelo. Na raspolaganju je osam šaltera za prijavu na let; Er Srbija je za moj let koristila šaltere 2 i 3. Čekiranje je bilo brzo, ali sam ipak odlučio da predam ručni prtljag – let je bio gotovo potpuno popunjen i nije bilo dovoljno prostora u kabini za sve kofere.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Nakon toga sam se uputio ka bezbednosnoj kontroli, kojoj prethodi automatski čitač karata – rešenje koje je danas uobičajeno širom sveta, ali koje Beogradski aerodrom i dalje ne koristi. Kontrolu sam prošao brzo i bez problema. Pošto se radi o domaćem letu, pasoška kontrola se preskače.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

U nastavku sam iskoristio vreme da fotografišem avion koji će me tog dana prevesti do Beograda – prethodne večeri je stigao iz Ljubljane. Pored njega je stajao i teretni Iljušin Il-76TD kompanije Uz Aero Cargo. Aerodrom raspolaže sa dve čekaonice: jednom u prizemlju, uz izlaze za ukrcavanje, i drugom na spratu, gde se nalazi i pomenuti duty free.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Infromacije o letu:

  • Kompanija: Er Srbija
  • Tip aviona: ATR72-600
  • Registracija aviona: YU-ASE
  • Starost aviona: 9 godina
  • Sedište: 3F
  • Datum: 02.03.2025.
  • Predviđeno vreme poletanja: 10:30
  • Stvarno vreme poletanja: 10:36
  • Predviđeno vreme sletanja: 11:25
  • Stvarno vreme sletanja: 11:11
  • Cena: 1850 RSD ~ 16 Evra
  • Popunjenost leta: 97%
IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Ukrcavanje je počelo na vreme, sa izlaza broj 3. Skeniranje karata i provera dokumenata započeli su 40 minuta pre planiranog poletanja, a kada su svi putnici prošli kontrolu, u 10:10 krenuli smo ka avionu koji je bio parkiran na platformi ispred terminala.

Let za Beograd tog dana obavljao je avion tipa ATR 72-600. Ovaj konkretni primerak isporučen je brazilskom prevozniku Azul 2015. godine, a u flotu Er Srbije ušao je u maju 2024. Avion ima kapacitet od 72 sedišta, što je i uobičajena konfiguracija za ovaj turboprop model.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović
IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Kofer sam ostavio pored aviona, kako bi ga zemaljsko osoblje smestilo u prtljažni prostor – uobičajena procedura za putovanja ATR-om. Poleteli smo u 10:36, sa poletno-sletne staze 29. Uspon je bio brz, a vrlo brzo smo dostigli krstareću visinu od 14.000 stopa.

Na ovoj kratkoj ruti posada ne obavlja klasičan servis, iako se ponekad može dobiti čaša vode. Tokom leta preleteli smo Ćupriju i Jagodinu, nakon čega je započelo snižavanje prema Beogradu. Poleteli smo iz Niša po kišnom vremenu, dok nas je pri sletanju u Beograd dočekalo sunce.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović
IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Sleteli smo u Beograd u 11:11, koristeći poletno-sletnu stazu 30R. Reč je o pisti 12L/30R, koja je puštena u rad pre nekoliko meseci, nakon duže rekonstrukcije. Po sletanju smo taksirali do parking pozicije na B platformi, nasuprot glavnog terminala.

Po zaustavljanju, član posade nas je zamolio da ostanemo na svojim mestima – što je uobičajena procedura na letovima ATR-om. Naime, radi bezbednosti, potrebno je najpre postaviti tzv. repni stabilizator (tail support), koji sprečava da se avion nagne na rep tokom iskrcavanja. Do zgrade terminala prevezeni smo autobusom, a iskrcavanje je obavljeno na izlazu A11, koji je namenjen domaćim letovima.

IINI-BEG Foto: Branislav Stojanović

Za povratak sa aerodroma do centra Beograda koristio sam liniju 600, koja polazi direktno ispred terminala i vozi do Glavne železničke stanice. Pored nje, na raspolaganju su i linije 607, 72, 860i i minibus A1. Važno je napomenuti da se karta plaća samo za minibus A1, dok su ostale linije deo regularnog gradskog prevoza koji je bespatan.

Autor: Branislav Stojanović

(EkipaAero.rs)








Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Aleksandar

    16. april 2025. | 02:11

    Posle sletanja u BG ubio sam se tražeći gde treba da idem za sledeći let do Niša. Morao sam da prođem svu proceduru, pa da izađem van aerodromske zgrade, zatim da se vratim u staru zgradu. Hvala taksistima i ljudima na šalterima na pomoći. Ali je to sve bespotrebno konfuzno. Možda ljudima koji rade na aerodrom nije, ali meni je bilo nenormalno. Jedva sam našao vrata gde treba da se čeka za dalju proveru (pored prve pomoći). Užasno konfuzno. Srećom gospođica sa šaltera je ponudila da me lično odvede. Ni ona nije bila baš sigurna. Takođe, vezano za Niški aerodrom. Onaj prolaz od pleksiglasa na kraju pred ukrcavanje je ruglo i sramota. Leti ne može da se diše koliko je sparno. Nehumano skroz.

  • Šumar

    18. april 2025. | 00:29

    Kako može biti jeftiniji avion kad u auto stane 5 osoba i ne moraju da dolaze 2 sata ranije na aerodrom plus od Bgd aerodroma do grada treba platiti prevoz a ovako iz dvorišta u dvorište

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>