Rusija pokušava da se vrati u Savet ICAO-a, Zapad se protivi
Rusija je ponovo pokrenula inicijativu da se vrati u Savet Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo (ICAO), najvažnije izvršno telo ove agencije Ujedinjenih nacija zadužene za nadzor globalnih avio-propisa i standarda. Iako je i dalje članica ICAO-a na nivou konvencije, Moskva je izgubila mesto u Savetu nakon početka rata u Ukrajini 2022. godine, kada je izgubila podršku većine članica.
Skupština u Montrealu
Pitanje ruske kandidature ponovo je otvoreno na 42. skupštini ICAO-a, koja je počela 23. septembra 2025. u Montrealu i trajaće do 3. oktobra. Tokom ovog zasedanja delegati iz 193 države članice razmatraju ključna pitanja globalne avijacije, među kojima je i izbor novih članova Saveta. Upravo ta procedura pruža priliku Moskvi da ponovo pokuša da zauzme mesto u jednom od najuticajnijih organa svetske civilne avijacije.
Argumenti Moskve
Rusija je na skupštini podnela radne dokumente u kojima tvrdi da avio-sankcije uvedene posle početka sukoba u Ukrajini narušavaju osnovne principe civilnog vazduhoplovstva. Moskva naglašava da zabrane uvoza rezervnih delova, prekid osiguravajućih aranžmana i uskraćivanje tehničke podrške ozbiljno ugrožavaju bezbednost putnika. Prema navodima ruskih predstavnika, ovakve mere predstavljaju „nezakonitu prisilu“ i korišćenje avijacije u političke svrhe.
Snažan otpor Zapada
Međutim, pokušaj povratka nailazi na snažno protivljenje. Sjedinjene Američke Države saopštile su da se odlučno protive kandidaturi Rusije za Savet, ističući da Moskva „kontinuirano krši međunarodne norme“ i da ne može imati vodeću ulogu u organizaciji čiji je osnovni zadatak očuvanje bezbednosti. Evropska unija takođe odbacuje ruske argumente, navodeći da zemlja koja je direktno odgovorna za narušavanje globalne avijacione bezbednosti ne može sedeti u organu koji postavlja pravila za ceo svet.
Presuda zbog MH17
Poseban teret u ovom slučaju nosi odluka ICAO-a iz maja 2025. godine, kojom je utvrđeno da je Rusija odgovorna za obaranje malezijskog Boinga 777 na letu MH17 iznad istočne Ukrajine 2014. godine. U toj nesreći poginulo je 298 ljudi, a ICAO je zaključio da je Rusija time prekršila Konvenciju o međunarodnoj civilnoj avijaciji. Ova presuda ozbiljno podriva kredibilitet ruske kandidature i daje dodatni argument onima koji se protive njenom povratku.
Političke i bezbednosne posledice
Stručnjaci ističu da je pitanje članstva Rusije u Savetu ICAO-a mnogo više od formalnog izbora. Ulogu igra šira geopolitička slika, budući da bi povratak Moskve značio i priznanje njenog autoriteta u oblasti gde je do sada dobijala pretežno negativne ocene. S druge strane, odbacivanje kandidature dodatno bi učvrstilo izolaciju ruske civilne avijacije, koja se poslednje tri godine bori sa nedostatkom rezervnih delova i padom standarda održavanja flote.
Neizvesna odluka
Za sada nema konačne odluke o tome da li će Rusija ponovo biti deo 36-članog Saveta ICAO-a. Odluka se očekuje do kraja 42. skupštine 3. oktobra, ali snažan politički otpor zapadnih zemalja čini malo verovatnim da će Moskva uspeti u svom nastojanju. Ipak, debata koja se vodi u Montrealu pokazuje koliko se civilna avijacija našla pod snažnim uticajem globalnih političkih sukoba.
(Aero.rs)