Belgija odlučila: F-16 ne idu u Ukrajinu
Kao deo međunarodne koalicije za obezbeđivanje F-16 za Ukrajinu, vlasti u Belgiji su potvrdile svoju posvećenost da doprinesu zajedničkim naporima fokusirajući se na obuku ukrajinskih pilota i podržavajući remont aviona koje obezbeđuju druge zemlje
Nakon razmatranja, Belgija je ipak odlučila da ukrajinskim oružanim snagama ne isporučuje svoje stare avione F-16.
Belgijski zvaničnici naveli su "stanje flote" kao primarni razlog za njihovo oklevanje, ocenjujući da su avioni nakupili previše sati leta i da su na kraju svog radnog veka, prenosi portal Aerotime
Belgija je prošle nedelje povukla iz upotrebe svoj prvi F-16A oznake FA-95, nakon što je u servisnu knjižicu ušpiano 8.000 sati leta, što je kraj radnog veka veka koji je odredio proizvođač Lockheed Martin.
General-potpukovnik Frederik Goetink, načelnik odeljenja za materijalne resurse belgijske odbrane, poručio je kako"niko neće doneti političku odluku da isporuči sa pukotima u strukturi".
Belgijska ministarka odbrane Ludivin Dedonder istakla je da je trenutni prioritet belgijske vazdušne komponente zaštita vazdušnog prostora iznad Beneluksa i baltičkih zemalja.
Flota od 44 F-16 trenutno čini okosnicu belgijske protivvazdušne odbrane. Ovi avioni su iste varijante kao oni koje su se Danska, Norveška i Holandija obavezale da isporuče Ukrajini krajem avgusta 2023.
Četiri zemlje, zajedno poznate kao European Participating Air Forces (EPAF), zajedno su poručile tada moderni General Dynamics lovac F-16 krajem 1970-ih da zameni njihove Lockheed F-104 Starfighter.
Ovi avioni F-16A/B Block 20 MLU (Mid-Life Update) opremljeni su prikazivačem ispred pilota (HUD) pogodnim za noćne operacije i Westinghouse (sada Northrop Grumman) AN/APG-66 radarom, koji im omogućava da nose i lansiraju šest raketa vazduh-vazduh AIM-120 AMRAAM dometa i do 150 kilometara.
Imaju sposobnost dejstva precizno vođenim naoružanjem kao što je GBU-24 Paveway III i JDAM (Joint Direct Attack Munitions) . Pored toga, ova varijanta lovca ima mogućnost nošenja Sniper i Litening nišanskih kontejnera za navođenje na cilj.
Kao sastavni deo međunarodne koalicije za obezbeđivanje F-16 za Ukrajinu, vlasti u Belgiji su potvrdile svoju "posvećenost da doprinesu zajedničkim naporima fokusirajući se na obuku ukrajinskih pilota i podržavajući remont aviona koje obezbeđuju druge zemlje", navodi Aerotime.
Ideja o kanibalizaciji belgijskih F-16 za njihove delove i komponente još nije javno raspravljana, ali je prisutna u vojnim i diplomatskim krugovima.
(Aero.rs/SI)