Sj-100 započeo sertifikacione letove automatskog sistema sletanja u Žukovskom

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Automatski sistem sletanja razvijen za novi ruski putnički avion Sj-100 ušao je u završnu fazu sertifikacionih ispitivanja na aerodromu Žukovski, što predstavlja važan korak u procesu dobijanja odobrenja za komercijalnu upotrebu. Avion sa registracijom 97021, koji služi kao eksperimentalna platforma, do sada je izveo dvanaest letova u okviru programa koji nadgledaju ruske vazduhoplovne vlasti, a rezultati pokazuju da sistem ispunjava standarde preciznosti i bezbednosti neophodne za kategorizaciju prema ICAO standardima.

Ovaj primerak Sj-100 kombinuje domaće i uvozne komponente, što je posledica tranzicionog perioda programa, ali ključna oprema potrebna za automatska sletanja razvijena je u Rusiji. Srce sistema čine autopilot i jedinica za upravljanje letom, koje su zajednički razvili KRET i projektantski biro Jakovljev, dok su algoritmi kontrole leta nastali u saradnji sa Moskovskim institutom za elektromehaniku i automatiku.

SJ-100 Foto: UAC

Sistem je projektovan da omogući potpuno automatsko sletanje u ICAO kategoriji IIIB, uključujući poravnanje na prilazu, spuštanje, dodir sa pistom i održavanje pravca po osi. Pre probnih letova sprovedena je obimna faza verifikacije na integracionom postolju “Elektronska ptica”, u okviru koje je izvedeno više od tri miliona simuliranih sletanja sa različitim atmosferskim uslovima i početnim parametrima. Simulacije u kategorijama IIIA i IIIB pokazale su da algoritmi pouzdano ispunjavaju regulatorne zahteve, što je otvorilo put za prelazak u realne letne probe.

Letovi u Žukovskom započeli su u junu 2025. i do sada nisu zabeležena odstupanja koja bi mogla uticati na dinamiku sertifikacije. Sistem je ispitivan u različitim konfiguracijama, od direktorskog režima u kojem pilot prati indikacije, do poluautomatskog i potpuno automatskog rada, koji preuzima kontrolu u finalnoj fazi prilaza.

Uspostavljanje potpune funkcionalnosti automatskog sletanja ima veliku težinu za program Sj-100, posebno u kontekstu tekuće zamene stranih sistema domaćim komponentama. Sertifikacioni ciklus predstavlja ključan segment procesa kojim bi ovaj regionalni avion trebalo da uđe u komercijalnu upotrebu u narednim godinama, a uspeh trenutne faze ispitivanja približava projekat ostvarenju tog cilja.

(Aero.rs)

Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>