Global Combat Air: Namoderniji borbeni avion ikada napravljen treba da poleti 2035. godine
Global Combat Air Programme - GCAP u sebe je utopio razvojne projekte britanskog aviona šeste generacije Tempest i japanskog Mitsubishi F-X
Ministri odbrane Japana, Velike Britanije i Italije danas su potpisali sporazum o osnivanju zajedničke organizacije za razvoj novog višenamenskog borbenog aviona.
Ove tri zemlje su prethodne godine sklopile dogovor da spoje ranije pojedinačne planove, kako bi bio stvoren novi model borbenog aviona do 2035. godine, prenosi Tanjug.
U Globalni vazduhoplovni borbeni program (Global Combat Air Programme - GCAP) na taj način će se "utopiti" razvojni projekti britanskog aviona šeste generacije Tempest i japanskog Mitsubishi F-X.
Istakao je da je zajednički program "istorijski" i da omogućava smanjenje finansijskog i tehnološkog rizika.
Grent Šaps, britanski ministar odbrane i poslanik, dodaje da ce GCAP "pratiti milijarde investicija i hiljade novih poslova u Velikoj Britaniji", kao ida će u "rukama RAF (Royal Air Force) novi supersonični borbeni stelt avion šeste generacije dati stratešku prednost Ujedinjenom Kraljevstvu da se suprotstavi i pobedi svoje neprijatelje"
Prema planu, Međunarodna vladina organizacija, kako nosi ime zajedničkog tela, upravljaće zajedničkim preduzećem u privatnom sektoru i ono će uključivati japaski Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., britanski British Aerospace Systems PLC i italijanski Leonardo, koji će nadgledati razvoj aviona.
Ovo je prvi put da Japan učestvuje u multinacionalnoj organizaciji za razvoj vojne opreme, navodi AP i ukazuje da Tokio, da bi se suprotstavio onome što je opisano kao "rastuće pretnje Kine, Severne Koreje i Rusije", proširuje svoja odbrambena partnerstva sa zemljama Evrope, jugoistočne Azije i Indo-Pacifika, uključujući Australiju i Filipine.
BAe Systems je saopštio da trenutno oko 9.000 ljudi radi na projektu širom sveta, GCAP je jedan od nekoliko programa borbenih aviona šeste generacije. Na projektu Future Combat Aircraft Sistem (FCAS) rade Francuska, Nemačka i Španija, Belgija "planira" da se priključi, kao i možda Švedska, piše Breaking Defence.
Međunarodna kooperacija nije novost u vazduhoplovnoj industriji, čak šta više mnogi veoma uspešni projekti rezulat su zajedničkih napora dve ili više država. Čuveni supersonični Concorde zajednički je francusko-engleski projekat, jer su obe nacije uspele da pređu preko nacionalnog ponosa i istorijskog rivalstva i sebi priznale da ekonomski i tehnološki ne mogu same da naprave toliki korak.
Višenamenski avion Panavia Tornado, zajednički su proizvodili Velika Britanija, Nemačka i Italija; Eurofighter Typhoon zajedničko "čedo" je takođe Ujedinjenog Kraljevstva, Nemačke, Italije i Španije.
(Aero.rs)