
Fabrika koja proizvodi Tajfune u Britaniji prekinula proizvodnju: Sindikati besni
Proizvodnja borbenog aviona Eurofajter Tajfun (Eurofighter Typhoon) u pogonu kompanije BAE Systems u Vortonu potpuno je obustavljena, što je izazvalo oštre kritike britanskog sindikata Junajt (Unite). Do zastoja u proizvodnji došlo je zbog nedostatka novih domaćih ili izvoznih porudžbina, a kvalifikovani radnici su premešteni u druge BAE fabrike ili baze Kraljevskog ratnog vazduhoplovstva (RAF).
Sindikat Unite je ponovo pozvao vladu da naruči četvrtu tranšu aviona Tajfun kako bi se popunila sve veća operativna i industrijska praznina pre dolaska lovca šeste generacije iz Globalnog borbenog vazduhoplovnog programa (GCAP), o kom je naš portal više puta pisao.
Generalna sekretarka sindikata Unite, Šeron Grejem (Sharon Graham), osudila je, navodi portal Aerotime, situaciju kao neuspeh državne strategije.
Ugrožena nacionalna bezbednost

„Radnici u BAE-u i širom celokupne britanske odbrambene i proizvodne industrije gledaju na kraj finalne montaže Tajfuna u Vortonu i pitaju se kako je vlada, koja obećava da će ulaganje u odbranu pretvoriti u ‘britanski rast, britanske poslove, britanske veštine i britanske inovacije’, mogla ovo da dozvoli,“ rekla je ona.
Grejem je upozorila da neuspeh u održavanju proizvodnih kapaciteta i industrijske spremnosti između dva programa ne ugrožava samo radna mesta, već i nacionalnu bezbednost.
„Umesto da planiraju unapred i osiguraju da kvalifikovani radnici budu spremni da proizvode novu generaciju borbenih aviona, oni i dalje deluju kao da sede skrštenih ruku dok te veštine počinju da izumiru.“
Prva žena sindikata pozvala je ponovo Ministarstvo odbrane Ujedinjenog Kraljevstva da naruči novu seriju Tajfuna u najnovijem standardu T5 kao zamenu za zastarelu flotu RAF-a, uz upozorenje da bi dalje odlaganje predstavljalo „čin nacionalnog samoranjavanja.“
Odliv ugrožava ambicije
Očekuje se da će pogon u Vortonu igrati ključnu ulogu u programu GCAP, zajedničkom projektu Velike Britanije, Italije i Japana za razvoj borbenog aviona sledeće generacije sa stelt karakteristikama. Međutim, sindikat Unite i predstavnici industrije upozoravaju da premeštanje radnika zbog pauze u proizvodnji Tajfuna nosi rizik od trajnog gubitka ključnih veština.
„Vlada je sugerisala da bi izvoz mogao da popuni prazninu do početka GCAP-a, ali nijedna porudžbina nije stigla,“ rekao je Ris Makarti, nacionalni predstavnik sindikata Unite za vazduhoplovstvo. „To i ne čudi, s obzirom na to da ni sama vlada nema dovoljno poverenja u avion da bi ga kupila, a ipak očekuje da to učine strane države.“
On je ovu odluku nazvao „činom samosabotaže“ koji ugrožava radna mesta širom britanskog lanca snabdevanja u vazduhoplovnoj industriji.
Ignorisana upozorenja Parlamenta
Odbor za odbranu britanskog parlamenta već je izražavao zabrinutost zbog industrijskog prelaza sa Typhoona na GCAP.
„Zadržavanje postojeće radne snage u proizvodnji Typhoona, što postaje sve teže zbog sve manjih serija i vremenskog jaza do početka pune proizvodnje aviona Tempest, mora biti prioritet“, navodi se u izveštaju objavljenom 14. januara 2025. godine.
S obzirom na to da je proizvodna linija Tajfuna sada zaustavljena, sindikat Unite poziva Ministarstvo odbrane da odmah reaguje kako bi se sprečila dugoročna erozija suverenih odbrambenih kapaciteta. Ministarstvo još nije odgovorilo na komentare sindikata.
(Aero.rs)
Video: Airbus H215 Super Puma MUP Srbije: Vodozahvat na Šumaričkom jezeru
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.