Ukrajinski izazovi sa zapadnim avionima: F-16 su bolji, ali i "nežniji" od Suhoja i MiG-29, traže više pažnje

Vreme čitanja: oko 3 min.

Neće samo letenje i održavanje budućih ukrajinskih F-16 biti problem, već i činjenica da ne mogu sve ukrajinske avio baze da budu prilagođene za njihovu upotrebu, pa će neprijatelj težiti da sistematski targetira baš one aerodrome na kojima ti avioni budu bazirali

Tanjug/AP/Lithuanian Ministry of National Defense
Ukrajina se suočava sa velikim izazovima u vezi dolaska i korišćenja zapadnih lovaca F-16, s obzirom na zahtevnost održavanja i složenost eksploatacije ovih aviona, upozoravaju bivši američki piloti i vazduhoplovni stručnjaci.

Tom Rihter, penzionisani pilot američkog marinskog korpusa (US Marine Corps - USMC), istakao je za Politico da Ukrajina s nestrpljenjem očekuje dolazak prvih F-16, ali da je važno biti svestan da ovi avioni donose izazove u vidu održavanja. Rihter, koji je leteo na F-16 dok je služio u Nacionalnoj gardi (Air National Guard - ANG), opisuje ovu letelicu kao "primadonu" u poređenju sa sovjetskim lovcima poput Mig-29, koji su i dalje u aktivnoj upotrebi u Ukrajini, navodi Balkanska bezbednosna mreža.

"Iskustvo na aeromitinzima pokazalo je da, iako je F-16 tehnički napredniji, zahteva više pažnje i složenije održavanje u poređenju sa sovjetskim avionima. Ukrajinski avioni iz ere Sovjetskog Saveza zahtevaju manje pažnje i održavanja", rekao je Rihter, prenosi Rojters.

Salinger Igor
Juri Ignjat, portparol ukrajinskog Ratnog vazduhoplovstva, priznaje da je potrebno prilagođavanje za prijem F-16. "Adaptacije su neophodne, posebno na pistama, s obzirom na to da su američki avioni osetljiviji i zahtevaju specifične uslove održavanja", objašnjava Ignjat.

Pre svakog leta stajanke, prilazne staze i piste će morati da budu temeljno pregledane zbog eventualnih pukotina na podlozi i krhotina i otpada na asfaltu, što je posebno važno kod F-16 koji je, za razliku od migova i suhoja, jednomotorni avion, pa eventualno oštećenje motora može imati fatalan ishod. Pored toga, MiG-29 ima i otvore za uzimanje vazduha sa gornje strane trupa ("škrge") što smanjuje mogućnost usisavanja neželjenog objekta sa rulnice ili piste.

Zapadne zemlje, predvođene SAD-om, Danskom, Belgijom i Holandijom, obećale su Ukrajini između 45 do 60 aviona F-16, s prvih šest aviona očekivanih krajem proleća ili tokom leta ove godine.

Pored isporuke aviona, koalicija zapadnih zemalja obećala je i obuku za ukrajinske pilote i osoblje koje će održavati avione.

Trenutno se određeni broj ukrajinskih pilota obučava u Danskoj, dok je britanska Vlada izvestila da je deset ukrajinskih pilota završilo osnovnu obuku u Kraljevskom ratnom vazduhoplovstvu i trenutno se obučava u Francuskoj za prelazak na F-16, o čemu je Aero.rs nedavno pisao.

Uz obuku pilota, obuka je u toku i za oko 50 mehaničara i inženjera koji će biti odgovorni za održavanje F-16. Procenjuje se da će biti potrebno 14 ljudi za održavanje jedne letelice, navodi BBM.

Stručnjaci, međutim, predviđaju da neće samo letenje i održavanje budućih ukrajinskih F-16 biti problem, već i činjenica da ne mogu sve ukrajinske avio baze da budu prilagođene za njihovu upotrebu, pa će neprijatelj težiti da sistematski targetira baš one aerodrome na kojima ti avioni budu bazirali.

Tanjug/AP/Lithuanian Ministry of National Defense

Svi gore navedeni faktori će drastično će smanjiti broj aerodroma sa kojih će Ukrajina moći da koristi F-16, navodi BBM.

Prema podacima Military Ballance, Ukrajina je početak rata u februaru 2022. godine dočekala sa nešto manje od 120 aviona Su-24, 25, 27 i Mig-29. Dve godine kasnije navodno je operativno još između 70 i 80 aviona ali u tu brojku je uključeno i 30-ak dvadesetdevetki koje je ta zemlja u međuvremenu dobila od Slovačke i Poljske.

(Aero.rs)

Teme