Helikopter koji se srušio u BiH jedan je od najstarijih u upotrebi: Proizveden je za vreme rata u Vijetnamu
U pitanju je starija varijanta jedne od najpopularnijih letilica u istoriji vazduhoplovstva, prepoznatljive po karakterističnom klaparajućem zvuku koji proizvodi i jedne od ikona rata u Vijetnamu
Helikopter Oružanih snaga Bosne i Hercegovine (OS BiH) koji se danas srušio u Jablaničko jezero, jedan je od najstarijih koji je bio u aktivnoj upotrebi ne samo u BiH, već i među vazduhoplovima većine država u svetu, saznaje Aero.rs.
Do udesa je došlo tokom generalne probe za planiranu vežbu sa civilnom zaštitom Opštine Konjic, koja je trebalo da se održi u četvrtak, saopstilo je Ministarstvo odbrane BiH.
"Helikopter Oružanih snaga Bosne i Hercegovine tipa UH-1H iz sastava Brigade zračnih snaga i protuzračne obrane danas, 28. avgusta 2024. godine, u 11 sati pao je u Jablaničko jezero. Četvoročlana posada u sastavu pilot, kopilot, tehničar-letač i specijalista službe traganja i spasavanja, nije životno ugrožena i nalazi se na preventivnom lekarskom prijemu u hitnoj pomoći u Konjicu. Helikopter je bio angažovan na generalnoj probi za planiranu vežbu sa civilnom zaštitom Opštine Konjic, koja je trebalo da se održi u četvrtak. Sve nadležne službe su odmah upućene na teren, radi utvrđivanja okolnosti pada helikoptera", navodi se u saopštenju ministarstva odbrane.
Na snimku nesreće vidi se trenutkak udara rotora helikoptera o površinu jezera usled koga je po svemu sudeći došlo do lomljenja lopatica glavnog rotora.
Ministar odbrane BiH Zukan Helez je izjavio je da je četvoročlana posada stabilno i da nema većih povreda. "Pregledani su u Hitnoj pomoći, samo je pilot malo ugruvan. Nije ništa ozbiljno. Procene su da na helikopteru nema veće štete, ali je potonuo".
Procena o maloj šteti poznavaocima vazduhoplovne tematike deluje blago rečeno veoma optimistično, imajući u vidu da je došlo do kontakta rotora koji se okretao sa površinom vode: sile koje nastaju u tom trenutnku neminovno se prenose na sistem celokupne transmisije i po pravilu dolazi do ozbiljnih oštećenja.
Ministar je izneo i predpostavku razloga udesa: "U niskom letu jednom skijom su zakačili žicu, verovatno od dalekovoda i pali u jezero. Helikopter je potonuo, voda je na tom području dubine između šest i deset metara", preneo je Telegraf.
Pilot helikoptera sa kojim je Aero.rs razgovarao neposredno posle udesa u BiH, kaže da su helikopterske operacije iznad vodenih površina veoma zahtevne za posade i iziskuju specifičnu tehniku pilotiranja i odličnu utreniranost.
"Visoke su temperature i vlažnost, dodajte tome i veće nadmorske visine i sve to nepovoljno utiče na performanse helikoptera. Kada se radi na primer sa protivpožarnim vedrom, mora se dozirati količina vode koja se uzima: pilot prati parametre rada motora, pazi na temperatura turbine i broj obrataja rotora i na osnovu toga daje instrukcije letaču-mehaničaru koji po potrebi ispušta deo vode iz vedra ako je ono preteško za date uslove. U suprotnom, može se desiti da preopterećeno vedro 'povuče' helikopter na dole", objašnjava sagovornik Aero.rs.
Bosna i Hercegovima, odnosno tadašnje Zračne snage Federacije BiH, po okončanju rata u BiH dobile su kao donaciju od SAD u okviru programa "Opremi i obuči" (Train and Equip) ukupne vrednosti oko 100 miliona dolara 15 helikoptera UH-1H Huey iz američkih vojnih viškova.
U pitanju su helikopteri starije varijante jedne od najpopularnijih letilica u istoriji vazduhoplovstva, prepoznatljive po karakterističnom "klaparajućem" zvuku koji proizvodi i jedne od ikona rata u Vijetnamu. Helikopteri isporučeni BiH proizvedeni su sredinom šezdesetih godina prošlog veka ali je nekoliko primeraka uspelo da se održi u upotrebi do danas.
Ovi helikopteri bili su okosnica, uz nekoliko Mi-8/17, Zračnih snaga Federacije BiH do uspostavljanje zajedničkih oružanih snaga oba entiteta u Bosni i Hercegovini, kada su ušli u sastav 2. eskadrile novoformirane Brigade vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane OS BiH
Krajem 2021. godine nabavljena su četiri modernija Huey II helikoptera, većim delom donirana od strane SAD kroz FMF program (Foreign Military Financing), potpisan dve godine ranije.
Vlada Bosne i Hercegovina za ovu nabavku izdvojila je 4.36 miliona dolara, dok su SAD donirale preostalih 38.5 miliona. Helikopteri su iskrcani iz ukrajinskog mega transportera Antonov An-124 na aerodromu Butmir pored Sarajeva 4. decembra.
Manje od pola godine po isporuci, jedan od novonabavljenih helikoptera imao je udes na poligonu za obuku kod Visokog 13. aprila 2022. godine, kada je na zemlji došlo do "dinamičkog prevrtanja letilice", kako je tada navedeno. Nezavisne novine tada su se se javno zapitale "da li će biti uopšte moguće helikopter vratiti u stanje upotrebljivosti ili će možda moći samo da se koristi za rezervne dijelove".
UH-1, poznatiji kao Huey, jedan je od najpoznatijih helikoptera u istoriji. Razvijen od strane američke kompanije Bell Helicopter, prvi put je poleteo 1956. godine, a ušao je u operativnu upotrebu 1959. godine u varijanti UH-1A.
Tokom svoje duge i živopisne karijere, Huey je postao jedan od simbola vazduhoplovstva, naročito tokom Vijetnamskog rata, gde je korišćen u širokom spektru misija - od transporta trupa, preko medicinske evakuacije, do podrške iz vazduha. Ljubiteljima ratnih filmova ostala je u sećanju antologijska scena napada američke vazdušne konjice UH-1 helikoptera na Vijetnamsko selo iz filma Apokalipsa danas, uz muziku Riharada Vagnera koja prati snimke devastacije i ubijanja.
Jedna od glavnih osobina UH-1 helikoptera je njegova svestranost i prilagodljivost. Opremanjem različitim verzijama motora, sistemima naoružanja i dodatnom opremom, UH-1 je mogao da se koristi u gotovo svakom vojnom i civilnom okruženju. Njegova sposobnost da prevozi vojnike, teret i ranjenike učinila ga je nezamenjivim u borbenim i humanitarnim misijama širom sveta.
Procenjuje se da je do sada proizvedeno više od 16.000 UH-1 helikoptera u različitim verzijama. Iako su mnogi primerci povučeni iz upotrebe, veliki broj država i dalje koristi Huey u i za vojne i za civilne potrebe. Na prostoru nekadašnje jugoslovenske federacije ne postoji država u kojoj se Huey u nekoj varijanti ne koristi: imale su ga ili ga imaju sve policije od Varadara do Triglave, a u BiH, Crnoj Gori i Sloveniji i oružane snage odnosno vazduhoplovstva.
Uprkos tome što su razvijeni znatno moderniji helikopteri, uključujući i savremene i dvomotorne verzije UH-1, uključujući i Bell 212 i 412, originalni UH-1 se zadržao do danas u upotreni širom sveta zahvaljujući svojoj jednostavnosti, izdržljivosti i pre svega onomome što je za jednu mašinu i najbitnije: svojoj efikasnosti.
(Aero.rs)