Francusko ministarstvo odbrane odlučilo: Airbus A321 XLR bolji od Dassault Falcona 10X
Ovaj put prednost dobio avion A321XLR zbog njegove superiorne nosivosti, koja više odgovara operativnim potrebama francuskih oružanih snaga, uprkos njegovoj višoj ceni
Prema nepotvrđenim izveštajima na koje se poziva francuski La Tribune, Ministarstvo odbrane Francuske odabralo je da sledeći patrolni mornarički avion (Patmar) bude napravljen u Airbusu, a ne u pogonima domaćeg proizvođača Dassault.
Iako odluka nije zvanično saopštena, ona je, kako navodi francuski portal, preneta Airbusu i Dassaultu.
Program Patmar ima za cilj zamenu flotu od 18 pomorskih patrolnih aviona Atlantique 2 (ATL2) do 2030. godine, koju čine avioni Dassault-Breguet ATL2, prenosi Aero Time.
Ovaj dvomotorni turbo-prop ušao je u upotrebu u mornaričko vazduhoplovsvo Francuske 1992. godine, i zasnovan je na letelici Breguet Atlantic, razvijenoj 1960-ih godina. Pokreću ga dva Rolls-Royce Tyne motora, a avion dostiže maksimalnu brzinu od 600 kilometara na sat uz domet veći od 7.300 kilometara.
Za novi ugovor konkurisale su dve kompanije: Airbus Defence & Space predložio je vojnu verziju aviona A321XLR (Extra Long Range), dok je Dassault Aviation ponudio modifikovanu verziju poslovnog aviona Falcon 10X.
A321XLR je sertifikovan u julu 2024. i ušao je u flotu kompanije Iberia 6. novembra 2024. Avion može da ostane u vazduhu i do 11 sati uz značajnu nosivost, što mu omogućava da nosi širok spektar opreme za misije Francuske mornarice kada se konvertuje.
Budući A321MPA prvi put je predstavljen na sajmu Euronaval 2024, održanom u Parizu od 4. do 7. novembra 2024. Glavna modifikacija prikazana na ovom modelu bila je dugačka municijska komora ispod trupa. Thales će obezbediti senzorski paket za ovaj avion.
Sa druge strane, Dassault je naglasio brzinu i agilnost svog aviona Falcon 10X, koji bi trebalo da uđe u službu 2025. godine. Proizvođač je takođe istakao svoje iskustvo u ovoj oblasti. Militarizovane verzije aviona Falcon 10, 20 (200 Gardian) i 50 učestvuju u misijama nadzora i spasavanja unutar francuskog pomorskog teritorija, obuci pilota i transportu zvaničnika. Sedam aviona za pomorski nadzor i intervenciju Albatros, zasnovanih na poslovnom avionu Falcon 2000LXS, trebalo bi da bude isporučeno francuskoj mornarici 2025. godine.
Međutim, izgleda da su francuske vlasti na kraju dale prednost modelu A321XLR zbog njegove superiorne nosivosti, koja bolje odgovara operativnim potrebama, uprkos njegovoj višoj ceni. Ministarstvo je navodno već izdvojilo 89 miliona evra za program, uključujući 8 miliona evra predviđenih za 2025.
Ovaj izbor dolazi nakon promena u evropskoj saradnji u oblasti odbrane: Pre šest godina pokrenut je francusko-nemački projekat za pomorski vazdušni borbeni sistem (MAWS) kako bi se zajednički obnovile sposobnosti pomorskog patroliranja između 2030. i 2035. Studija izvodljivosti koju je sproveo industrijski konzorcijum THED (Thales-Hensoldt-ESG-Diehl) istražila je arhitekture borbenih sistema zasnovane na postojećim evropskim platformama.
Međutim, odluka Nemačke iz 2021. godine da nabavi pet aviona Boeing P8 Poseidon za više od 1,5 milijardi evra praktično je pauzirala francusko-nemačku saradnju. Kao odgovor, francuska Generalna direkcija za naoružanje (DGA) pokrenula je zasebne nacionalne studije sa Airbusom i Dassaultom u januaru 2023, ostavljajući mogućnost za buduću saradnju s drugim evropskim zemljama u okviru Patmar programa.
(Aero.rs)