Pentagon stavio kineski Comac na listu kineskih vojnih proizvođača
Ministarstvo odbrane SAD (Pentagon) označilo je kineskog proizvođača komercijalnih aviona Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) kao jednog od vojnih izvođača Kine koji posluju u SAD, navodi se u saopštenju. Ova odluka deo je zakonske obaveze prema članu 1260H Zakona o nacionalnoj odbrani (NDAA) za fiskalnu 2021. godinu.
Nema trenutnih sankcija, ali moguće restrikcije u budućnosti
Iako odluka trenutno ne uvodi nove sankcije ili ograničenja izvoza, Comac je stavljen pod nadzor američkih vlasti. Počevši od 30. juna 2026. godine, na snagu stupa član 805 NDAA za fiskalnu 2024. godinu, koji može uvesti nova ograničenja u poslovanju Ministarstva odbrane SAD sa kompanijama sa ove liste.
Comac, koji proizvodi regionalni avion ARJ21 i uskotrupni C919, pridružio se drugim kineskim kompanijama na listi, uključujući AVIC, China Aerospace Science and Industry Corporation, China Aerospace Science and Technology Corporation i China Electronics Technology Group Corporation.
Potencijalni doprinos kineskoj vojnoj industriji
Dok Pentagon nije pružio detaljno obrazloženje za ovu odluku, izveštaj think tanka Rand iz 2023. godine ukazao je na "potencijalni doprinos Comac-a kineskoj vojsci". Prema izveštaju, kineski komercijalni avioni mogu se koristiti za povećanje kapaciteta vojnih transporta tokom ratnih situacija, dok se industrijski kapacitet za proizvodnju aviona može preusmeriti na podršku vojnim potrebama u periodima industrijske mobilizacije.
Prisutnost Comac-a u SAD
Comac je 2013. godine osnovao podružnicu u Njuport Biču, Kalifornija, kako bi podržao prodajne i marketinške aktivnosti u SAD. Ova podružnica igrala je važnu ulogu u pokušaju kineskog proizvođača da osvoji međunarodno tržište i postane konkurent Boeingu i Airbusu.
Comac je osnovan 2008. godine kao deo kineskog nacionalnog programa za povećanje konkurentnosti u globalnoj avio-industriji. Model C919, koji se smatra rivalom Boeing-ovom 737 i Airbus-ovom A320, do sada je privukao pažnju mnogih kupaca, uglavnom unutar Kine.
Dodavanje Comac-a na listu dolazi u trenutku rastućih tenzija između SAD i Kine, posebno u oblasti tehnologije i avio-industrije. Ova odluka mogla bi uticati na buduće poslovanje Comac-a, posebno u smislu pristupa američkom tržištu i tehnologijama.
Nastavak ove priče pažljivo će pratiti kako industrijski analitičari, tako i globalna vazduhoplovna zajednica.
(Aero.rs)