Trampovi novi borbeni avioni šokirali javnost: Šta znamo o F-55 i Super Raptoru?
Predsednik Sjedinjenih Američkih Država Donald Tramp izjavio je juče tokom posete Kataru da SAD razmatraju razvoj novog dvomotornog borbenog aviona pod nazivom F-55, kao i unapređenu verziju postojećeg F-22 Raptor, pod imenom F-22 Super.
Izjava je došla prilično iznenađujuće, čak šta više “kao grom iz vedra neba”, i otvara mnoga pitanja. Od toga dokle je stigla ova ideja ako uopšte postoji do onih o budućnosti kako F-35, tako i F-22 ali indirektno i NGAD, odnosno F-47, sledećeg američkog višenamenskog stealth borbenog aviona sa posadom, smatraju analitičari.
Neočekivana izjava koja otvara pitanja
U svakom slučaju - iako data u maniru lidera koji žele da ostave utisak da se razumeju i sve i da o svemu baš oni odlučuju - ova informacija izazavala je veliku pažnji u vojim i političkim krugovima, kao i u avio-industriji. Uostalom, dolazi sa poziciji predsednika vojno najmoćnije države na svetu.
Na sastanku sa poslovnim liderima, uključujući direktore kompanija Boeing i GE Aerospace u Dohi, Tramp je naveo da bi F-55 mogao da predstavlja novu verziju F-35 sa dodatnim motorom, dok bi F-22 Super bio savremenija verzija postojećeg F-22 aviona, preneo je Tanjug.
Njegova poseta Kataru podudarila se verovatno nimalo slučajno sa najvećim ikada ostvarenim ugovorom Boeinga za širokotrupne avione – Qatar Airways je naručio 160 aviona 777X i 787 u vrednosti od 96 milijardi dolara, o čemu je Aero.rs juče pisao.
“Ne volim avione sa jednim motorom”
Govoreći o F-35, Tramp kaže: “Radimo na nadogradnji, jednostavnoj nadogradnji, ali takođe radimo i F-55. Nazvaću ga F-55, i to će biti značajna nadogradnja, ali će takođe imati dva motora jer F-35 ima jedan motor. Ne volim avione sa jednim motorom.”
Na pitanje o F-55, portparol kompanije Lockheed Martin dao je prilično neodređenu i kutruaznu izjavu:
“Zahvalni smo predsedniku Trampu na podršci F-35 i F-22 programu i nastavićemo da blisko sarađujemo sa administracijom kako bismo ostvarili njenu viziju nadmoći u vazduhu”, prenosi The War Zone.
Glavna vest je svakako ideja o Lockheed Martin F-35 Lightning II sa dva motora – nešto što se ozbiljno nije razmatralo otkako je pokrenut Joint Strike Fighter program iz koga je nastao ovaj borbeni avion pete generacije.
Prednost u bezbednosti koju donosi konfiguracija sa dva motora u odnosu na jedan, što je i Tramp pomenuo, samo je jedan aspekt ove promene. Više potiska bi povećalo performanse, uključujući potencijalno brzinu i visinu leta aviona, kao i nosivost.
NGAP i AETP – budućnost pogonskih sistema
Opcije motora za ovakav avion bi mogle da uključuju pogonske sisteme koji se razvijaju u okviru programa Next Generation Adaptive Propulsion (NGAP), koji je prvenstveno fokusiran na razvoj novih motora za potrebe inicijative Next Generation Air Dominance (NGAD), smatra Tomas Njudik, ugledni novinar portala TWZ.
I ranije se spekulisalo da bi NGAP mogao doprineti i drugim vazduhoplovnim projektima, ne samo NGAD. U januaru ove godine, Ratno vazduhoplovstvo SAD povećalo je vrednost NGAP ugovora sa kompanijama General Electric i Pratt & Whitney, postavivši im gornju granicu od 3,5 milijardi dolara.
Pentagon je ranije razmatrao opciju zamene motora kod F-35 u okviru programa Adaptive Engine Transition Program (AETP) ali je pre dve godine USAF najavilo nameru da ukine AETP u korist modernizacije postojećeg Pratt & Whitney F135 motora, koji se koristi u svim varijantama F-35. Ipak, Kongres je naknadno odobrio dodatna sredstva za AETP.
Rezultati AETP programa takođe se koriste u razvoju NGAP motora koje razvijaju General Electric i Pratt & Whitney, poznatih kao XA102 i XA103.
Naravno, F-35 sa dva motora bi bio teži i skuplji, a zahtevao bi i više resursa za podršku i održavanje. Pored toga, bio bi neophodan opsežna redizajn trupa F-35 i brojnih podsistema kako bi se ova ideja realizovala, što dovodi do skoro pa novog aviona.
U slučaju varijante F-35B sa kratkim poletanjem i vertikalnim sletanjem (STOVL), ne deluje realno da bi mogla postojati verzija F-55 sa dva motora, smatraju analitičari. S druge strane, postoje prilično ubedljivi argumenti za avion sa dva motora u klasama F-35A za konvencionalno poletanje i sletanje (CTOL) i F-35C, verzije za nosače aviona.
Mornarica (US Navy) bi, najverovatnije, cenila prednosti koje donosi F-35 sa dva motora, a te prednosti postaju još značajnije kada se radi o vazduhoplovnim operacijama sa nosača aviona. Tu su margine bezbednosti kritičnije, a sposobnost da se nosi veći teret izuzetno važna.
Ipak, do sada nije bilo poznatih većih prigovora na to što F-35C ima jedan motor, niti je izgubljen ijedan avion sa nosača zbog otkaza motora, podseća The War Zone.
Zanimljivo je i da kineski J-35, koji je u širem smislu smatran pandanom F-35, i često opisivan kao “kopija” američkog aviona, ima dva motora. On je takođe namenjen za poletanja i sletanja sa nosača aviona.
Da li je Tramp mislio na mornarički F/A-XX– slučajnost ili signal?
Postoji mogućnost da se Trampove izjave - namerno ili slučajno - odnose (i) na razvoj u okviru programa Mornarice F/A-XX, šeste generacije stealth borbenog aviona za nosače.
Nedavno se pojavila informacija u specijalizovanim medijima da Pentagon, Bela kuća i Kongres “još uvek razmatraju” ovaj program, nakon izveštaja da bi dodela ugovora za F/A-XX, potencijalno vredna stotine milijardi dolara, mogla biti odložena i do tri godine ili čak otkazana.
Prvobitno su Boeing, Lockheed Martin i Northrop Grumman bili u trci za razvoj F/A-XX. Međutim, kako je preneo Breaking Defense, pozivajući se na neimenovani izvor upoznat sa programom, Lockheed Martin je navodno eliminisan iz konkurencije u martu ove godine jer njihov predlog “nije ispunio kriterijume”.
Nameće se pitanje – da li Trampove izjave o F-55 zapravo aludiraju na Lockheed Martinov F/A-XX kandidat, koji je prethodno eliminisan, ali bi sada mogao biti vraćen u razmatranje, ili ipak na novi predlog iz iste kompanije, zasnovan na redizajniranoj verziji F-35C sa dva motora?
F-55 sa dva motora, dizajniran za baziranje na kopnu, mogao bi da interesuje i USAF, koje je ranije razmatralo opciju jeftinijeg borbenog aviona koji bi mogao da funkcioniše kao pratilac F-47.
Međunarodni kupci i zalivski interes
Strani kupci bi takođe mogli biti zainteresovani za prednosti koje nudi F-55 sa baziranjem na kopnu. Trampovo pominjanje ovakvog lovca tokom posete Persijskom zalivu možda i nije bilo slučajno, već pokušaj da se izazove lokalno interesovanje.
U prošlosti su i Saudijska Arabija i Ujedinjeni Arapski Emirati povezivani sa mogućim nabavkama F-35, a Vašington možda želi da pozicionira F-55 kao program u koji bi jedna ili obe zemlje mogle da investiraju. Podsetimo, Katar i Saudijska Arabija imali su uloge u razvoju verzija aviona Advanced Eagle, od kojih sada koristi ima i američko vazduhoplovstvo kroz model F-15EX.
Ferari verzija F-35 i F-22 Super
Predsednik i izvršni direktor Lockheed Martina, Džim Tajklet, govorio je prošlog meseca o potencijalnoj nadogradnji F-35 koja bi mogla da donese 80% sposobnosti F-47 po polovini cene, koristeći tehnologije razvijene za F-22 i F-47. Tajklet je tu verziju nazvao “Ferari verzijom” F-35, i moguće je da je upravo na to Tramp mislio kada je govorio o “nadogradnji F-35”.
Kada je reč o Trampovoj izjavi o skromnijoj nadogradnji F-35, to bi se moglo odnositi na jedan od nekoliko poznatih razvojnih pravaca. Pored najnovije Block 4 verzije Joint Strike Fightera, koja donosi čitav niz novih sposobnosti, postoje i informacije o dodatno usavršenoj verziji aviona, koja se nezvanično naziva F-35X.
Tramp je pomenuo još jednu “super nadogradnju” – ovaj put za stelt lovac F-22 Raptor, takođe proizvod Lockheed Martina.
“Mislim da je F-22 najlepši lovački avion na svetu, ali napravićemo F-22 Super, to će biti veoma moderna verzija F-22 aviona”, uveren je predsednik SAD.
Ova se izjava poklapa sa trenutnim nastojanjima USAF da unapredi makar deo postojeće flote F-22, sve do trenutka kada avion konačno bude povučen iz upotrebe, što je za sada planirano tokom 2040-ih.
Niz novih sposobnosti je već u pripremi za F-22, uključujući novi infracrveni odbrambeni sistem (IRDS), dodatne senzore i specijalne rezervoare za gorivo sa smanjenim radarskim odrazom.
Tramp o estetici borbenih aviona: Stelt je ružan
Govoreći u svom prepoznatljivom direktnom maniru, Tramp je rekao da je F-22 “najlepši lovački avion na svetu”, ali je zatim zbunio izjavom da “nije veliki pobornik stelt tehnologije”, jer se stelt “uglavnom svodi na dizajn i oblik... pa onda pravite ružan avion zbog stelt razloga.”
Postoji i mogućnost da je F-55 u potpunosti izmišljeni program – bilo sa namerom ili pogrešnom interpretacijom ovog po mnogima majstora političkog marketinga, koji trenutno obavlja dužnost predsednika SAD.
Oni koji pažljivije prate šta je Tramp govorio kada je u pitanju avijacija, sećaju se njegove izjave o isporukama "F-52 i F-35" Norveškoj. Norveška zaista koristi F-35, ali F-52 najverovatnije predstavlja grešku u govoru - naime, Norveška je naručila ukupno 52 primerka F-35.
Da li je F-55 još jedan primer Trampove slobodne interpretacije ili ozbiljna namera Bele kuće kada je u pitanju opremanje američkih oružanih snaga novim vazduhoplovima, ostaje da pokaže budućnost kada postane istorija.
(Aero.rs)