Spektakl na nebu: Poljski vladin Boing 737 snimljen dok ispaljuje toplotne mamce
Na internetu su se pojavile izuzetno atraktivne fotografije državnog aviona Poljske – Boinga 737-800/BBJ2 sa repnim brojem 0112 – tokom ispaljivanja toplotnih mamaca u vazduhu. Snimci su nastali u sklopu specijalne foto-sesije organizovane neposredno pre otkazanog aeromitinga u Radomu.
Ovaj avion, poznat kao „Board Number One“, koristi se za prevoz predsednika i najviših državnih zvaničnika Poljske. Fotografije pokazuju avion u manevru dok iz sistema za samozaštitu ispaljuje serije mamaca koji stvaraju upečatljiv svetlosni trag iza trupa.
Sistem zaštite J-MUSIC
Poljski vladini avioni Boing 737 opremljeni su izraelskim sistemom J-MUSIC kompanije Elbit Systems. Reč je o savremenom rešenju namenjenom zaštiti putničkih i transportnih aviona od prenosivih raketnih sistema zemlja-vazduh (MANPADS).
Sistem kombinuje senzore za rano otkrivanje projektila, termovizijsku kameru i laserski snop koji ometa navođenje rakete. Pored aktivnog ometanja, avioni imaju i mogućnost ispaljivanja toplotnih mamaca, koji dodatno zbunjuju rakete navođene infracrvenim tragom.
Koliko košta zaštita?
Iako Ministarstvo odbrane Poljske nije objavilo cenu nabavke, dostupni podaci iz drugih zemalja pokazuju da instalacija J-MUSIC sistema na jedan avion može da košta između 15 i 25 miliona dolara, zavisno od konfiguracije. Prema tim procenama, ukupna vrednost ugradnje na poljskim vladinim Boinzima 737 mogla bi dostići 50–70 miliona dolara.
Istorijski kontekst
Modernizacija VIP flote usledila je nakon tragične nesreće aviona Tu-154M kod Smolenska 2010. godine, u kojoj je poginulo 96 ljudi, uključujući i predsednika Leha Kačinјskog. Tada je rasformiran 36. specijalni vazduhoplovni puk, a za državne letove privremeno su korišćeni avioni LOT Polish Airlines. Novi Boinzi 737 i Gulfstream G550 uvedeni su kako bi se povećala bezbednost i pouzdanost prevoza državnog vrha.
Uporedna praksa u svetu
Poljska nije usamljena u ovakvim ulaganjima. Francuska vlada je iste sisteme ugradila na svoj Airbus A330-200, Italija ih koristi na avionima C-27J i C-130J, dok su Brazilci J-MUSIC integrisali na KC-390. Nemačka je svoje vladine avione Airbus A340 i A350, kojima upravlja Bundesver, opremila savremenim sistemima samozaštite uključujući i mogućnost ispaljivanja toplotnih mamaca. Sjedinjene Američke Države koriste slične DIRCM sisteme na Air Force One i transportnim avionima. Ovakva praksa postaje standard za sve zemlje koje žele maksimalnu zaštitu svojih državnih letelica.
Fotografije sa vežbe u Radomu na upečatljiv način prikazuju koliko su mere bezbednosti podignute na viši nivo.
(Aero.rs)