Jedan od najboljih helikoptera svih vremena! Apač: Napunio 50 godina, a kao da je juče poleteo

Vreme čitanja: oko 3 min.

Foto: shutterstock

Poslednjeg dana septembra obeleženo je u istoriji vojnog vazduhoplovstva tačno 50 godina od prvog leta prototipa YAH-64A, helikoptera koji će postati poznat kao Apač - ili kako Amerikanci vole da kažu - Apači. Tokom pet decenija, ova mašina je dokazala da može da preživi svaku bitku, da se stalno modernizuje i da i dalje važi za jedan od najsmrtonosnijih jurišnih helikoptera na planeti.

Apač je začet u okviru američkog programa Advanced Attack Helicopter (AAH). Prototip je razvila kompanija Hjuz Helikopters, a u finalu se borio protiv Bell-ovog YAH-63. Iako konzervativniji u odnosu na futuristički Lokid AH-56 Šajen, koji je otkazan u korist AAH programa, YAH-64 je uveo nove tehnike i kompozitne materijale. Njegove lopatice rotora mogle su da izdrže i višestruke pogotke granatama kalibra 23 mm, a da helikopter nastavi da leti. Pobednikom programa proglašen je 1976. godine.

Zvanično je kršten kao Apač 1981. godine, dok je serijska proizvodnja odobrena već naredne godine. Prvi primerak prikazan je 1983. Ubrzo potom, 1984, Hjuz je prodat i uklopljen u Makdonel Daglas, koji je preuzeo proizvodnju i modernizaciju. Najveći iskorak stigao je sa modelom AH-64D, koji je poleteo 1992, a u serijsku upotrebu ušao 1997. godine.

Longbou radar – oči koje vide sve

Foto: Shutterstock

Najpoznatija inovacija verzije „Delta“ bio je čuveni radar AN/APG-78 Longbow montiran na vrhu glavnog rotora. On je mogao da prati 128 ciljeva odjednom i da aktivno gađa 16 – što je Apača pretvorilo u zastrašujuću silu.

Tokom godina „Delta“ je dobila niz modernizacija, dok su originalni AH-64A povučeni iz američke vojske tek 2012. godine, mnogi prepravljeni na standard AH-64D.

Nakon spajanja Makdonel Daglasa i Boinga 1997. godine, Apač je postao zvanično Boingov proizvod.

Od Izraela do Britanije osvaja svet

Foto: Shutterstock

Još prva verzija AH-64A privukla je ozbiljne kupce: Izrael, Grčka, Saudijska Arabija, Egipat i Ujedinjeni Arapski Emirati. Isporučeno je čak 937 aparata, od kojih većina američkoj vojsci.

Sa „D“ verzijom potražnja je eksplodirala – preko 1.000 letelica isporučeno je između 1997. i 2013, uključujući nove i rekonstruisane letelice. Najznačajniji kupac bila je Velika Britanija, koja se odlučila za Apač posle žestoke "borbe" između Eurokopter Tajgera, Bell AH-1 Super Kobre, Aguste A129 Mangusta i Rah-66 Komanča.

Britanski Apači (oznaka WAH-64D) rađeni su po licenci u AgustaVestlendu. Ugrađeni su snažniji motori Rols-Rojs Turbomeka RTM322, presudni za dejstva u vrelim pustinjskim klimama, kao i preklopni rotor za ukrcavanje na brodove.

Foto: Shutterstock

Apač Gardijan - čuvar nove ere

Gotovo 20 godina posle „Delte“ dolazi AH-64E Apači Gardijan – naizgled isti, ali zapravo potpuno modernizovan. Dobio je jače motore, savremenu avioniku, nove komunikacije i redizajnirane lopatice rotora.

Longbou radar ostaje, ali sada postoji opcija zamene novim modulom za MUM-T taktiku, koja omogućava posadi da kontroliše bespilotne letelice i njihovo naoružanje. Ugrađen je i Link 16 datalink, koji povezuje helikopter sa širokim spektrom platformi – od aviona do dronova.

Mnoge zemlje su se odlučile za Gardijan, uključujući Indiju, Australiju, Maroko, Poljsku i druge.

Arsenal za svaki rat

Foto: Shutterstock

O sudbini ovog ubitačnog vazduhoplova mogli ste više puta da čitate tekstove na našem portalu. Ovo je ujedno i najbolji dokaz genijalnosti originalnog tima iz Hjuz Helikoptersa i kasnijeg rada Makdonel Daglasa i Boinga, koji su ovaj helikopter održali na samom vrhu – pola veka i dalje bez konkurencije.

Danas Apač nosi top od 30 mm ispod nosa i može da ponese rakete, bombe, rezervoare za gorivo pa čak i rakete za vazdušni boj. Pored čuvenog Hellfire-a, danas koristi i AGM-179 JAGM, Brimstone, kao i Spike NLOS rakete.

Klasične rakete sada mogu biti opremljene sistemom APKWS, što ih pretvara u precizno oružje koje se koristi i za uništavanje dronova. U bliskoj budućnosti, Apač bi mogao da nosi i dronove u kontejnerima, koje bi operater lansirao direktno iz helikoptera.

U gadnog čiču raste

Foto: Shutterstock

Iako sukob u Ukrajini otvara dileme o budućnosti jurišnih helikoptera, Apač pokazuje da je i dalje relevantan. Njegova kombinacija vatrene moći, otpornosti i stalnih modernizacija čini ga nezamenljivim, piše portal The Aviationist.

Ako opstane do 2060-ih, postaće 90 godina star dizajn – što je kao kada biste danas modernizovani Hoker Harikejn iz Drugog svetskog rata kako bi ga predstavili kao glavni borbeni avion.

(Aero.rs)