Bugarska primila još dva F-16 Block 70, flota sada broji četiri aviona
Bugarska je primila još dva lovca F-16 Block 70, čime je broj aviona ovog tipa u sastavu njenog ratnog vazduhoplovstva porastao na četiri. Nove letelice — jedan jednosed F-16C i jedan dvosed F-16D — sletela su 3. oktobra u vazduhoplovnu bazu Graf Ignatievo, u okviru višegodišnjeg programa modernizacije bugarskog ratnog vazduhoplovstva koji se realizuje kroz ugovor vredan 2,4 milijarde dolara sa Sjedinjenim Državama.
Ceremonija u Graf Ignatievu
Avioni su dopremljeni iz Sjedinjenih Država u pratnji američkih pilota i stigli sa oznakama ratnog vazduhoplovstva SAD, koje će naknadno biti zamenjene bugarskim. Svečanom prijemu prisustvovali su načelnik Generalštaba admiral Emil Eftimov, komandant vazduhoplovstva general-major Nikolaj Rusev, predstavnici američke misije u Bugarskoj i osoblje baze.
„Pozdravljamo dolazak još dva F-16 aviona. Čestitam Bugarskoj, bugarskoj vojsci i ratnom vazduhoplovstvu,“ rekao je admiral Eftimov. „Do kraja godine, ovakve aktivnosti trebalo bi da postanu uobičajene za naše vazduhoplovstvo. Cilj je da do kraja 2025. imamo osam aviona F-16 Block 70.“
Planirana eskadrila od 16 aviona
Ovim isporukama Bugarska je do sada preuzela četiri od ukupno osam F-16 Block 70 predviđenih prvim ugovorom. Drugi kontingent, koji obuhvata još osam aviona, trebalo bi da stigne do 2027. godine, čime će zemlja raspolagati kompletnom eskadrilom od 16 lovaca F-16 Block 70.
Avioni su proizvedeni u fabrici Lockheed Martin u Grinvilu (Južna Karolina), a reč je o najsavremenijoj verziji F-16, opremljenoj radarom AN/APG-83 SABR AESA koji može da detektuje ciljeve na udaljenosti do 130 kilometara i sprovodi izviđanje do 170 kilometara. F-16 Block 70 kompatibilan je sa raketama AIM-120D vazduh-vazduh dugog dometa.
Tehnički problemi i obustava operacija
Iako su prve isporuke obeležile važan korak u prelasku sa sovjetskih MiG-29 na zapadnu tehnologiju, proces uvođenja novih aviona nije protekao bez teškoća. Ministar odbrane Atanas Zaprjanov potvrdio je da je kod jednog od ranije isporučenih aviona — F-16D Block 70 — otkriveno curenje goriva u unutrašnjem rezervoaru tokom testiranja.
„Problem je identifikovan tokom inspekcije. Inženjeri baze Graf Ignatievo, zajedno sa američkim predstavnicima, pripremili su izveštaj, a kompanija Lokid Martin će poslati stručnjaka u Bugarsku radi popravke“, rekao je Zaprjanov.
Prvi isporučeni avion bio je privremeno prizemljen još u maju zbog odstupanja u sistemima registrovanih tokom tehničkog prijema. Zbog ovih okolnosti, avioni još ne učestvuju u redovnim misijama zaštite vazdušnog prostora, ali se očekuje da Bugarska u narednim mesecima započne obuku pilota i tehničkog osoblja na novoj platformi.
Program F-16 Block 70 označava najznačajniju modernizaciju bugarskog vazduhoplovstva od pristupanja NATO savezu. Novi avioni trebalo bi da zamene zastarele MiG-29, čiji je resurs praktično iscrpljen. Prelazak na zapadnu tehnologiju predstavlja i logistički izazov, jer podrazumeva potpuno novi sistem održavanja, obuke i interoperabilnosti sa NATO partnerima.
Bugarska planira da postigne početnu operativnu sposobnost do kraja 2026. godine, dok bi kompletna eskadrila od 16 aviona trebalo da bude potpuno operativna do 2027.
(Aero.rs)