Upoznajte Mitsubishi F-2: Avion koji već 30 godina čuva Japan uskoro će biti zamenjen
Pre tačno tri decenije, japanski lovac Mitsubishi F-2, poznat i kao Viper Zero, poleteo je prvi put sa piste baze Komaki. Bio je to ponosni simbol japansko-američke saradnje – spoj američkog aviona F-16 Fighting Falcon i japanske precizne industrije.
Avion je razvijen kao zamena za stariji Mitsubishi F-1 i predstavljao je jedan od najambicioznijih projekata japanske odbrambene industrije devedesetih godina.
Prvi let izveden je 7. oktobra 1995. godine, a pilotirao ga je iskusni Jošijuki Vatanabe. Probni let trajao je svega 38 minuta, ali je označio novu eru za japansku avijaciju. Godine 2000. prvi serijski modeli stigli su u bazu Misava, gde su zamenili stare F-1 i dopunili flotu F-15J.
Iako nikada nije učestvovao u borbi, F-2 je bio moćna mašina. Imao je veća krila od F-16, duži trup i prvi AESA radar ikada ugrađen u serijski proizveden lovac, piše EurAsian Times.
Zahvaljujući naprednim japanskim sistemima elektronskog ratovanja i motoru General Electric F110, prilagođenom niskim visinama, F-2 je bio idealan za misije iznad mora i oko japanskog arhipelaga.
Program F-2 nije bio jeftin – Japan je platio 60% troškova razvoja, dok je SAD učestvovao sa 40%. Iako su kritičari tvrdili da je avion „preskup F-16“, F-2 je za Tokio imao i političku vrednost: predstavljao je dokaz da Japan može samostalno razvijati naprednu vojnu tehnologiju.
Danas, posle 30 godina, vreme F-2 ističe. Japan već radi na nasledniku šeste generacije, u okviru ideje Global Combat Air Program (GCAP), zajedno sa Velikom Britanijom i Italijom. Novi lovac bi trebalo da poleti 2027. i uđe u službu do 2035. godine.
Ovo je prvi put u decenijama da Tokio razvija borbeni avion bez američkog partnerstva. Dok SAD razvija svoj F-47, Japan i Evropa idu sopstvenim putem – a to bi moglo promeniti ravnotežu moći na nebu Azije.
Za sada, F-2 ostaje čuvar japanskog neba, iako je vreme da preda palicu budućem nasledniku – pravom lovcu šeste generacije.
(Aero.rs)