Državni avion prinudno sleteo dva puta u jednom danu: Ministar Prevo ostao zaglavljen na Antilima
Avion Belgijskog ratnog vazduhoplovstva (Composante Air de la Défense belge) Dassault Falcon 7X (Daso Falkon, registracije OO-FAE) kojim je ministar spoljnih poslova Maksim Prevo putovao sa parlamentarnom delegacijom na samit CELAC–EU u Kolumbiji morala je - ne jednom nego čak dva puta - vanredno da sleti tokom ovog puta!
Državni avion namenjen prevozu kraljevske porodice i najviših dužnosnika morao je u subotu da izvrši prinudno sletanje na ostrvu St. Marten u Karipskom moru, nakon kvara na motoru, saopštila je portparolka ministra, prenosi belgijski vazduholovni portal Aviation24.
Letelica, koja je poletela iz Belgije u subotu pod oznakom leta BAF77, najpre je morala da se vrati iznad Ujedinjenog Kraljevstva zbog navodnih problema sa gorivom, prenosi ovaj izvor a to potvrđuju i servisi za paćenje letova na osnovu ADS-B podataka.
Na snimku se vidi da je avion iz Brisela poleteo u 08:48 i zaputio se ka destinaciji ali je na visini od 25.000 stopa (FL250, 7.600 m) prekinuo penjanje, napravio zaokret iznad Lamanša i vratio se na polazni aerodrom.
Posle "popravke i ponovne sertifikacije u vazduhoplovnoj bazi Melsbruk" avion je ponovo poleteo oko 14 časova po belgijskom vremenu. Prva etapa, do ostrva Terceira na Azorima, protekla je bez problema. Tokom drugog segmenta leta, ka Santa Marti u Kolumbiji, pilot je obavestio putnike da je iz predostrožnosti potrebno izvršiti vanredno sletanje zbog novog tehničkog kvara.
Prinudno sletanje na St. Marten u okviru Malih Antila obavljeno je bez incidenata, iako su vatrogasne ekipe bile u pripravnosti. Delegacija je provela noć na ostrvu, čekajući alternativni prevoz ka Santa Marti, planiranoj destinaciji na severu Kolumbije. Prema navodima belgijskih medija, razmatra se mogućnost da se put nastavi čarter-letom.
Zbog kašnjenja prouzrokovanog ovim vanrednim sletanjima, ministar Prevo propustio je otvaranje samita CELAC–EU, kao i više bilateralnih sastanaka sa predstavnicima nevladinih organizacija i ministara iz Latinske Amerike. U delegaciji su bili i poslanici Els van Hof, Mišel de Meg, Ketrin Depoter i Kristofer Lakrua.
„Ovo je ozbiljan udarac za ugled Belgije“, izjavio je portparol ministra. „Svaki put kada dođe do ovakvih situacija, trpi kredibilitet naše zemlje i njena sposobnost da u potpunosti učestvuje na ključnim međunarodnim skupovima.“, prenosi Aviation24.
Incident se nadovezuje na ranije tehničke probleme sa belgijskim vladinim avionima — posebno tokom posete kralja Filipa i kraljice Matilde Čileu ranije ove godine. Kabinet ministra Prevoa ponovo je apelovao na kupovinu dva nova aviona namenjena vladinim i diplomatskim misijama, koja bi bila finansirana iz budžeta Ministarstva odbrane.
Belgijsko vazduhoplovstvo ima dugu tradiciju korišćenja aviona Dassault Falcon za prevoz najviših državnih zvaničnika: članova kraljevske porodice, ministara i visokih zvaničnika Evropske unije.
Kako navodi sajt Belgian Wings belgijsko ministarstvo odbrane je od kompanije Luxaviation (nekadašnji Abelag) uzela aranžmanom tzv. suvog lizinga (dry lease, bez posada i održavanja od strane zakupodavca) dva poslovna aviona Falcon 7X, koji su zamenili povučene Falcon 20 i jedan Falcon 900B. Ugovor, vredan 124 miliona evra, obuhvata period od 12 godina, a oba aviona koristi 15. transportni ving bazirano u Melsbruku.
Prvi avion, OO-LUM (oznaka izvedena od Luchtmacht – vazduhoplovstvo na flamanskom), isporučen je krajem aprila 2020. godine. Drugi, OO-FAE (Force Aérienne – vazduhoplovstvo na francuskom), stigao je sredinom avgusta iste godine. Oba aviona postala su operativna 1. oktobra 2020. godine.
(Aero.rs)