Odluka do kraja godine: Dassault i Airbus u otvorenom ratu oko budućnosti projekta FCAS
Do kraja godine trebalo bi da bude poznato da li će francusko-nemačko-španski avion šeste generacije poznat pod akronimom FCAS - Future Combat Air System - uopšte poleteti.
Projekat vredan više desetina milijardi evra zarobljen je u kandžama (ovaj put) velikog kapitala, tačnije - najvećih kompanija koje iznosima većim od pojedinih državnih budžeta usmeravaju dalju budućnost moderne vazduhoplovne platforme namenjene za postizanje ravnoteže nad nebom Evrope.
Glavni okršaj vodi se između francuskog Dassaulta i nemačkog Airbusa, a nezavidnu situaciju priznao je posredno i nemački ministar odbrane Boris Pistorius (SPD) koji je zbog problematične platforme svakodnevno "na vrućoj vezi" sa kancelarom Nemačke, Fridrihom Mercom (CDU).
„Držimo se plana da do kraja godine donesemo odluku – kakva god ona bila“, rekao je Pistorius u Berlinu. „Biće odluke, i to do kraja godine.“
Prvobitno je za oktobar bilo planirano zajedničko zasedanje tri partnerske zemlje, ali je sastanak koji smo najavljivali otkazan. Pistorius je dodao da ne može da kaže kada će se održati, ali da je njegova francuska koleginica Katrin Votren u nedavnom razgovoru ponovila posvećenost projektu.
Ipak, francuska strana ima i interni problem: Erik Trapije (na slici gore -bv cv direktor Dassault Aviationa, zauzima, kako je rekao Pistorius, „ključnu ulogu u javnoj komunikaciji“: odluku ne donosi samo francuska država. Dassault zajedno sa Airbusom (Nemačka) i Indrom (Španija) čini industrijsku osnovu projekta FCAS, koji bi trebalo da nasledi Eurofighter Typhoon oko 2040. godine.
Francuska vlada ne može samostalno da donese odluku o svojoj ulozi u projektu borbenog aviona budućnosti FCAS, jer u tom programu centralno mesto zauzima i francuska avio-kompanija Dassault Aviaton.
Sukob između francuskog Dassaulta i nemačkog Airbus Defencea već mesecima koči napredak celog projekta Future Combat Air System (FCAS), vrednog 100 milijardi evra, koji bi do 2040. godine trebalo da razvije borbeni avion nove generacije i prateći sistem bespilotnih i komandnih platformi. Vlade Nemačke i Francuske postavile su rok da se spor reši do kraja godine.
„Kao što svi znamo, ovo nije odluka koju može da donese samo francuska vlada. Gospodin Trapie iz Dassaulta takođe ima očigledno centralnu ulogu — barem u javnoj komunikaciji“, rekao je Pistorijus, aludirajući na izvršnog direktora Dassaulta Erika Trapiea.
Dassault Aviation, glavni francuski izvođač u projektu, jasno je stavio do znanja da želi dominantnu ulogu u razvoju samog borbenog aviona, čak poručujući da bi „radije samostalno razvio lovac šeste generacije nego ga pravio u saradnji sa nemačkim Airbusom“.
Madrid je ranije ove nedelje odobrio novu uplatu za FCAS, čime je jasno signalizirao da želi nastavak saradnje.
Uprkos političkim izjavama o jedinstvu, u praksi se saradnja sve više lomi. Dassault navodno traži kontrolu nad 80 odsto programa, dok Nemačka i Španija insistiraju da svaka zemlja ima jednaku, trećinsku ulogu.
Nemački partner Airbus otvoreno izražava frustraciju ponašanjem francuskog giganta. „Naš partner je jasno pokazao da nije zadovoljan podelom posla i traži ono što nije dogovoreno“, rekao je direktor Airbusa Gijom Fori (na slici gore) prošlog meseca u Tuluzu. Dodao je da Dassault, ako ne želi da nastavi u sadašnjoj strukturi, „uvek može da napusti FCAS“.
Procenjuje se da bi razvoj i proizvodnja FCAS sistema, koji bi obuhvatao napredni borbeni avion, borbene i izviđačke dronove i mrežnu komandno-informacionu arhitekturu, mogli koštati više od 100 milijardi evra, piše Euroaktiv.
Ako FCAS propadne, konzorcijum Eurofightera (Airbus, BAE Systems i Leonardo) mogao bi sam razviti naslednika Typhoona, spekulišu industrijski izvori. Međutim, BAE i Leonardo već rade sa Mitsubishijem na sopstvenom projektu GCAP (Global Combat Air Programme - prikazan na ilustraciji gore).
Zbog toga se u evropskim vojnim krugovima sve češće pominje i mogućnost uključivanja švedskog Saaba kao novog partnera – posebno ako Dassault istupi iz projekta. Činjenica je da ovaj proizvo
(Aero.rs)
Video: Beograd spojen sa Astanom redovnim letom: Konferencija za medije SCAT Airlines u Beogradu
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.