• 1

Vreme čitanja: oko 3 min.

Maganik: Pola veka od jedne od najtragičnijih nesreća Jugoslovenskog Aerotransporta

Vreme čitanja: oko 3 min.

Ironija sudbine htela je da je prilikom upisivanja u registar vazduhoplova ovaj avion trebao da ponese oznaku YU-AHC ali je slovo C (Charlie) preskoceno iz ocigledno sujevernih razloga jer su prethodni avioni sa C na kraju oznake doživeli udese.

  • 1

Danas se navršava tačno pola veka od jedne od najtragičnijih vazduhoplovnih nesreća na prostorima nekadašnje Jugoslavije. Avion Sud Aviation SE-210 Caravelle kompanije JAT udario je u vrh Babin zub planini Maganik u blizini Kolašina 11. septembra 1973. godine.

Živote je tom prilikom izgubilo 35 putnika i šest članova posade.

Avion registarske oznake YU-AHD (fabrički broj 151) bio je kobnog dana na letu JU769 između Skoplja (SKP) i Titograda (TGD), odnosno današnje Podgorice.

Ironija sudbine htela je da je prilikom upisivanja u registar vazduhoplova ovaj avion trebao da ponese oznake YU-AHC ali je svolo "C" (Charlie) preskoceno iz ocigledno sujevernih razloga jer su prethodni avioni sa čije su se oznake završavale slovom "C" doživeli udese - jedan DC-3 (YU-ABC) i jedan Convair (YU-ADC)

Treća Caravelle Jugoslovenskog Aerotransporta nazvana Opatija dobila je tako oznaku YU-AHD ali je nažalost nije izbegla tragičan kraj.

Tokom poletanja iz Skoplja i preleta do Crne Gore nisu bili zabeleženi nikakvi kakvi problemi, ali se situacija drastično promenila tokom završne faze leta i priprema za sletanje.

Jedan radio-far u Mojkovcu, elektronski uređaj na zemlji koji služi za navigaciju i orijentaciju posada, tog dana nije bio ispravan zbog čega piloti nisu imali ispravnu informaciju o svom položaju.

Misleći da se nalazi na prilazu titogradskog aerodroma, posada je počela da spušta avion na niži visinu ali zbog prostorne dezorijentacije nije bila svesna da se ispod njih nalaze planinski vrhovi Maganika.

Kontrola letenja u Titogradu dozvolila je spuštanje na 6.000 stopa, odnosno oko 2.000 metara.

Planinski venci su tog dana bili obavijeni maglom zbog čega posada nije mogla da vidi gde se tačno nalazi. JAT-ova Caravelle je išla pravo u liticu vrha Babin Zub u koji je udarila  u 10:21.

Istraga je pokazala da se u trenutku udara avion kretao brzinom od preko 400 kilometara na čas, a posledice takvog sudara bile su tragicne. Svi putnici i članovi posade su poginuli u trenutku.

Prizori na licu mesta bili su čak i blago rečeno - stravični. BBC na srpskom prenosi izjavu patologa Mihaila Kuliša da su po kamenim liticama ležali ostaci aviona i delovi ljudskih tela „bez kostiju, kose i kože".

Prema prvim izveštajima lica koja su helikopterom nadletala mesto nesreće, osim nekoliko olupina i raskomadanih tela putnika i snežnih nanosa, ništa se drugo nije videlo u ovom najnepristupačnijem kraju severnog dela Crne Gore. Isto tako, ekipe spasilaca i seljaci iz okolnih katuna nisu večeras uspeli da stignu do mesta nesreće, piše u novinskom članku od 11. septembra 1973. koji je pedeset godina kasnije preneo i BBC.

 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 A post shared by Radio i televizija Crne Gore (RTCG) (@rtcg_me)

Avionom su tog dana upravljali kapetan Žika Maglić i kopilot Nikola Vojvodić. Iskusnog Maglića pamte kao jednog od najboljih i najpouzdanijih pilota tadašnje SFRJ i čoveka koji je leteo avione koji su prevozili Josipa Broza Tita

Na vrhu Babin Zub danas se nalazi memorijalna ploča postavljena u čast poginulih, a planinarska društva  obilaze mesto udesa. I pola veka posle udesa, razbacani po stenama mogu se videti metalni delovi aviona koji su odoleli zubu vremena.

Tako je bilo i na pesesetu godišnjicu udesa. Dan ranije, u nedelju 10. septembra simboličan nalet iznad mesta tragedije na Maganiku napravili su piloti Adriatic Airways avionom Piper Pa-34 Seneca.

Na snimku koji je Aero.rs ustupio cpt. Dragan Ivančević možete videti svu surovost terena u koji je pre pedeset godina udarila JAT-ova Caravelle.

(Aero.rs/AŠ)

Video: LEGO Concorde: Poslastica za kolekcionare

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Bole

    11. septembar 2023. | 19:19

    Ako radio far nije radio zasto se avion nije vratio? Zasto je isao na spustanje?

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>