• 1

Vreme čitanja: oko 5 min.

Holandska vlada odlučila: 40.000 letova manje u Amsterdamu, da li su među njima i Beograd i Zagreb

Vreme čitanja: oko 5 min.

Ukoliko se planovi KLM-a ostvare, povezanost Beograda i Zagreba sa mrežom Air France KLM grupe biće značajno smanjena

  • 1
KLM Embraer Shutterstock

Aerodrom Amsterdam Šipol će od naredne letnje sezone funkcionisati sa smanjenim kapacitetima nakon što je holandska vlada odlučila da ograniči dozvoljeni broj polazaka na godišnjem nivou. Veliko zvučno zagađenje i emisija štetnih gasova glavni su razlozi za redukciju kapciteta jednog od najvećih aerodroma na Starom kontinentu.

Umesto 500.000 godišnjih letova koliko je do sada bilo dozvoljeno, Amsterdam će od sledeće godine moći da opslužuje njih 40.000 manje. Isto će se odraziti na mrežu letova KLM-a i drugih avio-prevoznika koji će zbog gubitka vrednih slotova biti primorani da ukidaju linije i frekvencije u svojim mrežama.

Najveća žrtva - KLM

Holandska nacionalna avio-kompanija KLM pretrpeće najveću štetu redukcijom kapaciteta u svojoj bazi. Izvršni direktor KLM-a Marjan Rintel je u nedavnom intervjuu za Bloomberg izjavio kako će njegova avio-kompanija naredne letnje sezone ukinuti 17 dnevnih letova kao rezultat novih ograničenja na Šipolu.

Holandski KLM Cityhopper Embraer ERJ-190 Shutterstock

Prema javno dostupnim informacijama sa sajta holandske avio-kompanije, čini se da će među prvim "žrtvama" u mreži KLM-a biti upravo destinacije u regionu. Aerodromi u Zagrebu (ZAG) i Beogradu (BEG) bi prema trenutnim podacima iz rezervacionog sistema KLM-a naredne sezone trebali da imaju po sedam nedeljnih letova manje.

Umesto dva dnevna polaska koje KLM trenutno obavlja ka srpskoj i hrvatskoj prestonici, od 31. marta 2024. godine letovi ka Amsterdamu biće realizovani samo jednom u toku dana.

Letovi iz Beograda i Zagreba za Amsterdam Foto: KLM
Letovi iz Beograda i Zagreba za Amsterdam Foto: KLM

Holandski prevoznik u zimskoj sezoni obavlja letove iz Beograda dva puta dnevno u 06:00 i 12:30 dok iz Zagreba polazi u 06:30 i 15:05. U letnjoj sezoni 2024. godine koja počinje 31. marta, broj letova je smanjen na jedan dnevno te bi plavo-beli avioni KLM-a trebali da poleću iz Beograda samo u 12:30 odnosno 14:35 iz Zagreba.

Ukoliko se planovi KLM-a ostvare, povezanost Beograda i Zagreba biće značajno smanjena jer će putnicima biti dostupan manji broj konekcija na amsterdamskom aerodromu.

Letovi iz Beograda i Zagreba za Amsterdam Foto: KLM
Letovi iz Beograda i Zagreba za Amsterdam Foto: KLM

Ljubljana (LJU) takođe ima direktnu liniju za Amsterdam na kojoj trenutno leti Transavia, niskoatrifna podružnica Air France-KLM-a. Na sajtu avio-kompanije letovi između slovenačke i holandske prestonice za narednu letnju sezonu su još uvek dostupni ali postoji mogućnost da u međuvremenu dođe do određenih izmena.

Prema pisanju portala Ex Yu Aviation News, zbog redukcije kapaciteta u Amsterdamu Transavia bi u budućnosti mogla da premesti deo operacija na obližnje aerodrome poput Roterdama i Ajndhovena. Hoće li letovi za Ljubljanu biti izmešteni iz Amsterdama za sada nije poznato ali ohrabruje činjenica da će avio-kompanija uskoro povećati kapacitete na ovoj ruti korišćenjem novih Airbusa A321neo sa 232 sedišta.

U mreži KLM-a nalaze se Dubrovnik (DBV) i Split (SPU). Na sajtu holandske avio-kompanije dostupna su i do tri dnevna leta za Split u vrhuncu letenje sezone dok će avioni KLM-a sleteti na aerodrom Ruđer Bošković sedam puta nedeljno.

Air Serbia i Croatia Airlines za sada bez posledica

Dok je KLM primoran da ukida linije i polaske, nacionalni avio-prevoznici Srbije i Hrvatske neće osetiti posledice redukcija kapaciteta u Amsterdamu. Airport Coordination Netherlands (ACNL), agencija zadužena za raspodelu slotova na Šipolu, je najavila da će avio-kompanije sa "istorijskim pravima" imati 3,1% manje slotova tokom letnje sezone, prenosi Aviation24.

Takvu vrstu prava na Amsterdamu imaju Croatia Airlines i Air Serbia te ove avio-kompanije najverovatnije neće ukidati letove za Šipol. Na sajtu Croatia Airlinesa tokom naredne letnje sezone dostupno je sedam nedeljnih letova.

Air Serbia Airbus Salinger Igor

Air Serbia će prema trenutno dostupnim informacijama iz njenog rezervacionog sistema između Beograda i Amsterdama leteti deset puta nedeljno. Po jedan dnevni let planiran je utorkom, četvrtkom, subotom i nedeljom dok su dva dnevna polaska dostupna ponedeljkom, sredom i petkom.

Važno je napomenuti da karte za letove između Beograda i Amsterdama trenutno nije moguće rezervisati određenim danima tokom aprila, a pretposatvka je da Air Serbia još uvek nije kompletirala red letenja.

Budućnost Amsterdama

Svega nekoliko dana nakon što je vlada odlučila da ograniči amsterdamski aerodrom, Šipol je saopštio da će od sledeće godine povećati takse za poletanje i sletanje aviona i to za 14,8%. Nameti za avio-kompanije navodno su povećani kako bi vazdušna luka pokrila gubitke nastale tokom pandemije korona virusa, prenosi Airways Magazine.

Upitno je da li je pandemija COVID-19 pravi razlog za poskupljenje usluga aerodroma ili Šipol namerava da nadoknadi gubitke koji bi nastali smanjenjem kapaciteta. Koji god da je stvari razlog povećanja taksi, oni koji žele da putuju u Amsterdam gotovo sigurno će svoju kartu naredne godine platiti više.

JetBlue avion Shutterstock

Prevoznici koji opslužuju amsterdamski aerodrom nezadovoljni su ograničenjem kapaciteta, a čak 24 avio-kompanije odbijene su za slotove u letnjoj sezoni 2024. godine, prenosi Ex Yu Aviation News. Među najvećim protivnicima ovakvih mera našao se JetBlue koji je uložio žalbu američkom Ministarstvu transporta i zatražio da se holandskom KLM-u zabrani letenje ka aerodromu Džon F. Kenedi u Njujorku. Ministartsvo je u međuvremenu prihvatilo žalbu avio-kompanije i ostaje da se vidi kako će spor biti rešen.

Redukcije nametnute od strane holandske vlade nanaće veliku štetu KLM-u i dovesti u pitanje funkcionisanje čvorišta izgrađenog na Šipolu. Holandska nacionalna avio-kompanija deo je grupacije Air France-KLM te bi se posledice redukcija mogle delimično ublažiti prebacivanjem određenog broja letova iz Amsterdama u Pariz koje bi obavljao Air France.

Dva prevoznika već imaju sinhronizovan red letenja te bi dalje kombinovanje polazaka na linijama za Beograd, Zagreb i druge "slabije" destinacije u mreži imalo smisla.

avion KLM Royal Dutch Airlines

Svako poletanje i sletanje na Šipolu od 31. marta 2024. godine biće "zlata vredno" te nije nemoguće da KLM poveća svoje kapacitete kako bi nadoknadio broj putnika izgubljenih na drugim rutama. Nabavka 50 velikih Airbusa A350 za Air France ali i KLM ide u prilog argumentu da će avio-kompanija težiti što boljem iskorišćavanju preostalih slotova.

Kroz aerodrom Amsterdam Šipol je tokom 2022. godine prošlo 52,5 miliona putnika i zabeleženo je skoro 400.000 poletanja i sletanja.

(Aero.rs)

Video: British Airways u Beogradu posle trinaest godina

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>