• 0

Vreme čitanja: oko 2 min.

Piloti optužuju proizvođače aviona da stavljaju profit iznad bezbednosti

Vreme čitanja: oko 2 min.

Proizvođači aviona smatraju da tehnologija automatizacije može igrati ključnu ulogu u bezbednosti letova

  • 0
Pilot, prvi oficir Shutterstock

Nova tehnologija i automatizacija na kojoj insistiraju proizvođači aviona povećaće njihov profit, nauštrb bezbednosti, izjavio je predsednik evropskog sindikata pilota Otjan de Bruijn za Euraktiv, kritikujući regulatorno telo EU za vazduhoplovstvo da je previše blisko avio kompanijama.

Prema sadašnjim evropskim pravilima, na dugim letovima dok se jedan pilot odmara van pilotske kabine, drugi mora da bude u kabini, tako da u svakom trenutku pilot i kopilot moraju da budu pripravni. Tehnologija automatizacije bi dovela do toga da na tim letovima budu samo dva pilota.

Proizvođači aviona odbacuju tvrdnje da stavljaju profit ispred bezbednosti, rekavši da tehnologija automatizacije može igrati ključnu ulogu u bezbednosti letova.

De Bruijn je rekao da je nedavni incident na Boingu 737 MAX simptomatičan jer proizvođači vode više računa o profitu nego o bezbednosti.

Pilot Salinger Igor
Predsednik sindikata pilota je, s druge strane, osudio nastojanje Erbasa da odabrani avioni, kao što je A350, budu sertifikovani za operacije sa jednim pilotom tokom faze krstarenja (cruise).

Evropski proizvođač aviona trenutno sarađuje sa regulatorima EU kako bi dozvolio pilotima da lete sami, osim tokom uzletanja i sletanja, uz automatizovanu tehnologiju koja u suštini menja funkcije prvog oficira, odnosno kopilota.

Prema sadašnjim pravilima, dok se jedan pilot odmara van pilotske kabine, drugi pilot mora da bude u kabini, tako da su dva pilota na dužnosti u svakom trenutku

Airbus, međutim, veruje da je njegova tehnologija dovoljno sofisticirana da može da omogući jednom pilotu da sam upravlja operacijama tokom perioda krstarenja.

De Bruijn smatra da je imati manje od dva pilota na letu "nezamislivo čak i uz najsofisticiraniju tehnologiju koja je trenutno dostupna".

A350 et Patrouille de France ©Eric MAGNAN/Air France

Piloti sa kojima je Aero.rs ranije razgovarao slažu se da je faza leta koja se naziva krstarenje (cruising) veoma monotona i automatizovana i u redovnim okolnostima ne zahteva skoro nikakvu intervenciju posade.

Naglasak je na terminu redovnim okolnostima - u retkim slučajevima kada se one promene ma iz kog razloga: vremenskih prilika, interakcije sa drugim vazduhoplovima, dešavanja u samoj kabini, tehnički otkazi na avionu; profesionalci iz oblasti su uglavnom saglasni da tehnologija može puno da pomogne ali da još uvek nema adekvatniji odgovor na takve izazove od "humane inteligencije".

Jedan od najtragičnijih i najdrastičnijih primera bio je udes aviona Airbus A330 Air France na liniji AF447 između Rio de Žaneira i Pariza iznad Atlantskog okeana 2009. godine, kada je sofisticirani računarski sistem aviona zbog kvara na instrumetima koji su očitavali parametre leta de facto srušio avion.

Piloti nisu stigli na vreme da reaguju - u kokpitu su bila dva mlađa pilota dok je najstariji kapetan odmarao. Poginulo je svih 216 putnika i 12 članova posade.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Video: United States Air Force Boeing C-40B

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>