• 0

Vreme čitanja: oko 3 min.

Čak 75% pilota priznalo da su zaspali za komandama vazduhoplova: Slučaj u Indoneziji nije prvi

Vreme čitanja: oko 3 min.

U poslednjem istraživanju u kom je učestvovalo 7.000 pilota, otkriveno je da su oni navodno toliko izmrcvareni da često čine strahovite napore kako bi ostali budni

  • 0
Piloti Foto: Shutterstock

Ministarstvo saobraćaja Indonezije pokrenuće istragu nakon što je otkriveno da su dva pilota Batik Aira zaspala tokom jednog komercijalnog leta, saopštio je direktor sektora za civilno vazduhoplovstvo pri ministarstvu, Kristi Enda Murni, javila je državna novinska agencija Antara, a preneo CNN.

Indonezijski Nacionalni komitet za bezbednost u saobraćaju objavio je preliminarni izveštaj u kom se navodi da su i pilot i kopilot u avionu Batik Aira 25. januara na letu BTK6723 iz Kendarija za Džakartu istovremeno zaspali 28 minuta tokom leta.

Ovaj potencijalno fatalni propust izazvao je greške u navigaciji jer avion "nije bio na ispravnoj putanji leta". Niko u vazduhoplovu - uključujući 153 putnika i četiri stjuardese - nije povređen tokom leta, a nije bilo štete na letelici, navodi se u izveštaju. Let je trajao je dva sata i 35 minuta, a avion je uspešno je sleteo u Džakartu, navodi Antara.

Prema izveštaju u koji je CNN imao uvid, kapetan vazduhoplova je obavestio svog prvog oficira da se tokom prethodnog leta "nije odmarao na odgovarajući način". Nakon što je avion poleteo sa piste aerodroma Kendari i dostigao visinu krstarenja, kapetan je prepustio komande prvom oficiru, kako bi se odmorio.

Piloti Foto: Shutterstock

Nekih 90 minuta od tada, i prvi oficir je "nenamerno zaspao". Kontrola leta Džakarta je 12 minuta nakon poslednjeg snimljenog razgovora između pilota pokušala bezuspešno da kontaktira posadu. Prošlo je još 16 minuta, dok se kapetan nije probudio i shvatio da avion leti na pogrešnom kursu. Kontaktirao je kontrolu u Džakarti i rekao da su "imali problem u radio-komunikaciji koji je rešen".

Iako imena pilota i prvog oficira nisu objavljena, poznato je da je kapetan - pilot star 32 godine iz Indonezije, dok je prvi oficir njegov sunarodnik star 28 godina, koji je mesec dana pre spornog leta postao otac blizanaca, zbog čega se često "budio po nekoliko puta tokom noći, kako bi pomogao svojoj ženi oko novorođenčadi", navodi se u izveštaju.

"Sprovešćemo istragu i sagledati noćne letne operaccije u Indoneziji zbog smanjenja opasnosti od umora na letovima Batik Aira i drugih kompanija", rekao je Kristi Enda Murni i precizirao da je posada s leta BTK6723 je prizemljena do kraja istrage, navodi CNN.

Piloti Foto: Shutterstock

Premor pilota i česti slučajevi padanja u san nisu, zapravo tako retki. Još pre deset godina otkriveno je da je više od polovine pilota zaspalo par na trenutak za komandama aviona. Ovo je navedeno u istrazi Asocijacije britanskih komercijalni pilota (British Airline Pilots Association - BALPA), koju je preneo BBC.

"Od 56% onih koji su priznali da su zaspali za komandama aviona, čak 29% njih je otkrilo u istraživanju koje je sprovela BALPA da su se probudili i ustanovili da i prvi oficir - spava. Ovo istraživanje sprovedeno je nakon što se 13. avgusta u Velikoj Britaniji desio incident tokom kog su i pilot i kopilot spavali u isto vreme, a avion leteo uz pomoć autopilota, o čemu je svojevremeno izveštavao i ABC:

Nažalost, umesto da se stvari popravljaju - one bivaju sve gore: U poslednjem istraživanju koje je tokom leta prošle godine za asocijaciju European Cockpit sprovela konsultantska kuća Bejns Simons, specijalizovana za bezbednost u civilnom vazduhoplovstvu, otkriveno je da su piloti toliko izmrcvareni da često čine strahovite napore kako bi ostali budni.

Čak 75% od čak 7.000 ispitanih pilota u evropskim kompanijam priznali su da su u proteklih nekoliko nedelja imali tokom leta - epizode "mikro-spavanja".

Piloti su se žalili da njihove kompanije ne preduzimaju ozbiljne korake kako bi sprečili rizike premora, kao i da je teško podneti pritužbe za premor, navodi Bussines Insider.

A320 cockpit Salinger Igor
Ovoj situaciji sigurno ne pomaže činjenica da su letovi putničkih aviona, pogotovu oni dugi, po pravilu veoma monotoni i da je u većini slučajeva uloga pilota svedena na održavanje komunikacije sa kontrolom leta i nadgledanje letnih računara koji "sami" upravljaju avionom pošto su prethodno programirani.

To jest, dok ne dođe do neke promene ili vanredne situacije za koju pilot i prvi oficir moraju biti obučeni, spremni i - budni.

(Aero.rs)

Video: Aero.rs u balonu: Kruševačka Kapadokija

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>