XB-1 završio osmi test let sa inovativnom ajkulinom kožom na trupu

   
Čitanje: oko 2 min.
  • 0

Kompanija Boom Supersonic, koja radi na razvoju putničkog supersoničnog aviona Overture, ostvarila je važan korak u testiranju svoje probne letelice za testiranje XB-1. Ova letelica, poznata i kao “Baby Boom”, nedavno je izvela svoj osmi let, pri čemu je testiran inovativni materijal na donjem delu trupa, dizajniran da smanji otpor vazduha i potrošnju goriva.

Poseban naglasak tokom ovog leta bio je na novom materijalu nazvanom „ajkulina koža” (shark skin), razvijenom od strane australijske kompanije MicroTau. Ovaj materijal, koji imitira prirodnu strukturu kože ajkule, omogućava smanjenje aerodinamičkog otpora, posebno pri većim brzinama. U saradnji sa jedinicom za inovacije odbrane (DIU) Kancelarije za operativnu energiju Vazduhoplovnih snaga SAD, ovaj materijal je prvi put testiran u stvarnim uslovima leta.

Prvi let XB-1 Boom Supersonica Foto: Boom Supersonic

Tokom osmog leta, koji je izveden 16. novembra, XB-1 je postigao brzinu od 0,80 Maha bez korišćenja sistema za povećanje stabilnosti. Ovo je značajan uspeh za inženjere, jer su potvrdili da avion može da održi stabilnost bez oslanjanja na automatizovane sisteme, što je često slučaj kod modernih borbenih aviona.

„Jedan od od najvažnijih izazova u razvoju supersoničnih letelica je postizanje stabilnosti pri velikim brzinama bez potrebe za dodatnim kompjuterskim prilagođavanjima,” navode iz kompanije Boom Supersonic.

Prvi let XB-1 Boom Supersonica Foto: Boom Supersonic

XB-1 se trenutno priprema za prelazak na transonične brzine, koje se kreću između 0,8 i 1,2 Maha. Iako je letelica već letela pri donjoj granici ovog režima, kompanija planira da nastavi sa postepenim povećanjem brzine kako bi prešla granicu zvučnog zida.

„Avioni dizajnirani za krstarenje transoničnim brzinama suočavaju se sa izazovima poput vibracija i šok talasa na krilima, poznatih kao ‘transonični buffet’. XB-1 je konstruisan tako da ove izazove savlada i postavi temelje za bezbedno supersonično krstarenje,” ističu iz kompanije.

Pored napretka u testiranju XB-1, Boom Supersonic radi i na razvoju motora Symphony, koji će pokretati putnički avion Overture. Kompanija ATI započela je proizvodnju visokotemperaturnih komponenti za ovaj motor, koristeći specijalne superlegure koje mogu izdržati ekstremne uslove tokom supersoničnog leta.

Prvi let XB-1 Boom Supersonica Foto: Boom Supersonic

Prvi testovi motora već su u toku, a Boom Supersonic planira da tokom narednih godina unapredi tehnologiju koja bi omogućila efikasnije i ekološki prihvatljivije letenje pri velikim brzinama.

Letelica XB-1 predstavlja važan korak ka realizaciji supersoničnog putničkog aviona Overture, koji bi mogao da promeni način na koji putujemo. Sa svakim novim testom, Boom Supersonic pomera granice tehnologije i približava nas eri brzih, efikasnih i održivih supersoničnih putničkih letova.

Hoće li XB-1 uskoro probiti zvučni zid i ispisati novu stranicu u avijaciji, ostaje da vidimo.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>