Koliko je ATR 72 siguran avion? Popularni turboprop u regionalnom saobraćaju

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Regionalni turboprop dvomotorac, ATR 72, je nezaobilazan deo u flotama mnogih avio-kompanija koje održavaju redovne linije u regionalnom saobraćaju. Razvijen je u francuskoj od strane zajedničke francusko-italijanske kompanije ATR (Avions de Transport Régional / Aerei da Trasporto Regionale), dok njegov finalni produkt izlazi iz pogona u Tuluzu, gde koristi zajedničke resurse i tehnologiju Airbus-a.

Razvoj aviona ATR 72 

ATR 72 se pojavio krajem 1980-ih kao produžena i unapređena verzija tada popularnog modela ATR 42. Ključne izmene obuhvatile su produženje trupa za oko 4,5 metara, čime je kapacitet povećan na 72 sedišta. Pored toga, produžena su mu krila, kapacitet goriva je povećan za 10% kako bi avion mogao da preveze veći teret i poveća dolet.

Od svog prvog komercijalnog leta 27. oktobra 1988. koji je obavila kompanija Finnair, ATR 72 je postao omiljen među avio-kompanijama za regionalni saobraćaj, uključujući i kompanije kao što su Air New Zealand, Bangkok Airways i Wings Air.

Atr72 Foto: Atr-aircraft.com

Specifičnosti konfiguracije – ulaz sa zadnjih vrata

ATR 72 ima specifičnu konfiguraciju gde putnici ulaze kroz zadnja vrata, dok su prednja vrata rezervisana za prtljag i teret. Ova praksa zahteva postavljanje tail stand-a (podupirača repa) kako bi se izbeglo podizanje nosa aviona prilikom ukrcavanja putnika.

Bezbednosna istorija ATR 72

Tokom gotovo 36 godina u službi, ATR 72 se pokazao kao siguran i pouzdan avion, sa zabeleženih samo deset fatalnih nesreća od preko 1.220 isporučenih primeraka.

Prva ozbiljna nesreća dogodila se 1994. godine kada je ATR 72-200, kojim je upravljala kompanija Simmons Airlines-a na letu American Eagle-a, izgubio kontrolu zbog nakupljanja leda na krilcima u uslovima hladnog vremena. Nesreća je odnela 68 života. Avion je izgubio uzgon na visini od 17.000 stopa zbog prevelikog napadnog ugla, potom je ušao u pljoštimični kovit (flat spin), što je rezultiralo padom.

Poslednja nesreća dogodila se 9. avgusta ove godine u Brazilu. Avion kompanije VoePass Airlines, ATR 72-500, koji je leteo od grada Kaskavel ka Sao Paulu, upao je u kovit na visini od 17.000 stopa i prešao u flat spin, što je rezultiralo nesrećom sa 62 žrtve. Preliminarna istraga je ukazula na moguće nakupljanje leda kao mogući faktor ove nesreće.

Pouzdanost i efikasnost

Glavni razlozi zbog kojih ATR 72 ostaje toliko popularan uključuje njegovu pouzdanost i ekonomičnu potrošnju goriva. Sa doletom od 930 nautičkih milja (oko 1.500 kilometara) i maksimalnom krstarećom brzinom od 500 km/h, ATR 72 je idealan za kratke regionalne letove.

Dodatno, avion može da funkcioniše na nepaveziranim pistama, što ga čini pogodnim za udaljene i teško pristupačne aerodrome. Upravo zbog ovih karakteristika, ATR 72 je omiljen kod avio-kompanija u zemljama kao što su Novi Zeland, gde je važan za povezivanje malih, udaljenih aerodroma sa većim gradovima poput Oklanda, Velingtona i Krajsčerča.

Upotreba u vojne svrhe

ATR 72 nije avion isključivo namenjen civilnom saobraćaju. Vojne verzije aviona koriste se za pomorski nadzor i u druge namene. Među vojnim korisnicima nalaze se, italijansko ratno vazduhoplovstvo, pakistanska mornarica, turska mornarica i Kraljevsko malezijsko vazduhoplovstvo.

Specifikacije ATR 72

Postoji nekoliko glavnih varijanti ATR 72: ATR 72-200, ATR 72-210, ATR 72-500 i ATR 72-600. Sve varijante imaju sledeće osnovne karakteristike:

• Dužina: 27,1 metar

• Visina: 7,6 metara

• Raspon krila: 27 metara

• Kapacitet: 68-78 putnika

• Posada: 2 pilota + 2 člana kabinske posade

Maksimalni domet varira u zavisnosti od modela:

Model - Dolet (NM/KM)

ATR 72-200 -  862nm -  1.596km

ATR 72-210 - 791nm - 1.465km

ATR 72-500 - 772nm - 1.430km

ATR 72-600 - 758nm - 1.404km

Air Serbia ATR 72-600 Salinger Igor

Sigurnost ATR 72

Uprkos nekoliko tragičnih nesreća koje su uglavnom povezane sa vremenskim uslovima ili greškama pilota, ATR 72 ima izuzetno jaku reputaciju kada je reč o bezbednosti i efikasnosti.

Iako je u današnje vreme suočen sa konkurencijom manjih mlaznih aviona poput Airbus A220 i Embraer E175-E2, ATR 72 ostaje neprocenjiv za avio-kompanije koje opslužuju regionalne i udaljene rute.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medecinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>