Najduži turboprop let u Evropi: Da li biste izdržali četiri sata u avionu sa elisama?
Turboprop avioni su nezaobilazan deo evropskog regionalnog saobraćaja, ali nisu uvek omiljeni među putnicima, posebno kada se koriste na dužim letovima. Njihova sposobnost da značajno smanje operativne troškove i poboljšaju ekonomsku efikasnost čini ih nezaobilaznim izborom za avio-kompanija koje traže balans između profitabilnosti i održivosti.
Trenutno najduži turboprop let u Evropi obavlja Iberia Regional (Air Nostrum) na ruti Melilja – Gran Kanarija. Ova linija je duga 1.432 kilometra i let traje do četiri sata, što je nesvakidašnje za letelicu sa elisama. Let se obavlja avionom ATR 72-600, koji je projektovan za kraće regionalne letove, ali zbog ekonomske isplativosti Iberia Regional ga koristi i na ovoj ruti. Odluka da se ATR 72 koristi umesto mlaznih aviona na tako dugom letu posledica je niskih operativnih troškova i mogućnosti sletanja na kraće piste, što je posebno važno u Melilji, aerodromu sa ograničenom infrastrukturom.

Pored Iberia Regional-a, i druge avio-kompanije koriste turboprop avione na dugim linijama. Videroe (Widerøe) koristi Dash 8-Q400 na ruti Tromsø – Svalbard, koja iznosi 950 kilometara i traje oko dva i po sata. Er Korzika leti sa ATR 72-600 između Ajačija i Tuluza na liniji dugoj 788 kilometara, dok Loganer održava takođe dugačke turboprop letove između škotskih ostrva i kopna.

U regionu, Kroacija Erlajns povremeno koristi Dash 8-Q400 na ruti Zagreb – Kopenhagen, koja iznosi 1.080 kilometara, dok Er Srbija koristi ATR 72-600 na linijiama iz Beograda za Prag, Atinu, Ninberg i povremeno za Istanbul u trajanju od 2 do 2:30 minuta. Ova linije se povremeno obavljaju turboprop avionom kada je potražnja niža, mada putnici često preferiraju mlazne avione zbog udobnosti i kraćeg vremena putovanja.

Iako su turboprop avioni često neizostavni na regionalnim letovima, putnici ih ne dočekuju uvek sa oduševljenjem. Glavni razlozi za to su veća buka i vibracije u kabini, koje su izraženije nego u mlaznim avionima. Pored toga, niža krstareća visina često znači da turboprop avioni češće prolaze kroz turbulencije, što dodatno doprinosi osećaju manje udobnosti. Još jedan faktor je manja brzina, koja kod ATR 72-600 iznosi oko 510 km/h, dok klasični mlazni avioni poput Erbas A320 lete brzinom od 840 km/h. Zbog toga, letovi koji bi mlaznim avionima trajali nešto više od sat vremena, mogu trajati i do dva sata u turboprop konfiguraciji.

Ipak, turboprop avioni imaju i brojne prednosti koje ih čine neizostavnim u avio-saobraćaju. Njihova potrošnja goriva je za oko 50% niža u poređenju sa mlaznim avionima iste kategorije, što ih čini ekonomičnijim i ekološki prihvatljivijim. Takođe, imaju sposobnost sletanja na kraće piste, što omogućava povezivanje manjih aerodroma sa velikim čvorištima. Ova osobina je posebno važna za ostrvske i planinske regione, gde je često nemoguće izgraditi duže piste neophodne za veće mlazne avione.
Uprkos izazovima, turboprop avioni ostaju važni za povezivanje manjih aerodroma i efikasan regionalni saobraćaj. Dok ih putnici često doživljavaju kao manje udobnu opciju, avio-kompanije ih i dalje koriste zbog nižih troškova i veće fleksibilnosti u operacijama. U budućnosti, sa sve većim fokusom na smanjenje emisije štetnih gasova, turboprop avioni bi mogli dobiti još veću ulogu u regionalnom saobraćaju, a avio-kompanije će nastaviti da ih koriste kako bi smanjile troškove i povećale povezanost između manjih i većih aerodroma širom Evrope.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.