Kako su Embraeri ulazili u flotu Er Srbije

   ≫   
Čitanje: oko 5 min.
  • 0

Embraer E195LR, registracije YU-ATB, Er Srbije vratio se 1. februara u Beograd posle skoro dva meseca boravka u Napulju gde je bio na servisu. Avion je već sutradan 2. februara letom za Dizeldorf ušao u redovni saobraćaj. Šta se dešava sa flotom Embraera u Er Srbiji i zašto je njihov ulazak u flotu toliko puta odlagan tokom prošle godine?

Er Srbija je dugo razmišljala kako da “popuni jaz” između Atr72 koji ima 72 sedišta i Erbasova koji primaju između 144 i 180 putnika. Verovatno, imajući u vidu preformanse Embraera koji su za njih leteli u mokrom zakupu (wet leasing) u ranijem periodu, u junu 2023. godine rešili su da u saradnji sa grčkom ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance, Insurance) kompanijom Maraton erlajns (Marathon airlines) uđu u neku vrstu parterstva. Grčka kompanija je obezbedila letelice, letačku i tehničku podršku a avioni su bili ofarbani u boje Er Srbije. Krajem juna 2023. u flotu je ušao E-190 (SX-PTM) a kasnije u avgustu i oktobru su mu se pridružili E195 reg. SX-RMA i OY-GDC. Tada je najavljeno da će Embraer flotu u 2024. godini činiti šest aviona E-195 i da Er Srbija planira da školuje sopstvene posade za novi tip u floti.

Air Serbia Embraer E190 E195 avion Salinger Igor

Saradnja Er Srbije sa grčkom avio-kompanijom je do tada ličila na labudovu pesmu. Posle incidenta 18. februara aviona E-195 reg. OY-GDC na letu JU324 za Dizeldorf, Er Srbija je već 20. februara raskinula saradnju sa Maraton erlajnsom. Posle raskida saradnje, svi avioni Maratona su povučeni iz flote. Međutim, kompanija je ipak ostala dosledna optimizaciji flote sa ovim tipom aviona koji se pokazao jako dobro u operativnim uslovima.

Prvi Embraer E-190 Bulgaria Er-a je u Beograd stigao u aprilu a drugi u junu 2024. Oba aviona su bila angažovana u wet leasingu, sa posadama bugarske nacionalne avio-kompanije. Istovremeno i Er Srbija je krenula u pronalaženje slobodnih aviona i pilota a prvi E-195LR registracije OY-GDB je sleteo na aerodrom Nikola Tesla 4. juna 2024. U tom momentu delovalo je da srpska nacionalna avio-kompanija može da računa u toku sezone na dva E-195LR jer je letelica OY-GDA bila u Beogradu još od 30. januara. 2024. godine

Prvobitno je bilo planirano da Embraeri uđu u saobraćaj 1. jula 2024, potom 15. jula, pa 1. avgusta, zatim je rok bio 19. avgust pa 10. septembar. Tada je kompanija prolongiranje ulaska Embraera u saobraćaj pravdala "regulatornim procedurama".

Generalni direktor Er Srbije Jirži Marek je u septembru izjavio da će Er Srbija u narednih tri do pet godina postepeno izbacivati A319 iz saobraćaja a da će određen broj tih aviona biti zamenjen sa većim A320, a ostatak sa Embraerima.

EMBRAER U BEOGRADU PREDSTAVIO SVOJ NAJSAVREMENIJI AVION E195-E2 Foto: EMBRAER

Brazilska kompanija Embraer je 17. septebra organizovala i demonstracioni let svog Embraera E195-E2 kome su prisustvovali predstavnici srpske nacionalne avio-kompanije, Vlade Republike Srbije, avio-industrije i medija među kojima i portal Aero.

"Planiramo da u narednom periodu postepeno proširujemo Embraer flotu dodavanjem određenog broja letelica tog tipa. Pre nego što smo se opredelili za E195, usko smo sarađivali sa Embraer timom kako bismo pronašli tip aviona koji nam najviše odgovara. Danas smo u Beogradu imali priliku da se upoznamo i sa najmodernijim Embraer avionom E195-E2 i da od predstavnika te kompanije saznamo sve informacije o tom tipu letelica. Izuzetna nam je čast što nam je Embraer pruzio tu priliku i to baš na našem matičnom aerodromu", rekao je Boško Rupić, direktor za komercijalu i strategiju Er Srbije.

Er Srbija je pomogla Embraeru u organizaciji promocije aviona E195-E2. a direktor Marek je tada rekao da je E2 na papiru mnogo jeftiniji od A319 i da mu se čini da bi mogao biti jeftiniji i od E1 u eksplataciji – "Ako budemo rasli sa Embraerom, ako se E2 u praksi pokaže jeftiniji od E1, zašto bismo čekali"? – rekao je tada generalni direktor Er Srbije.

Prezentacija Embraer E2 aviona u Beogradu Foto: Aleksa Španjević/aero.telegraf.rs

U oktobru prošle godine, šef sektora održavanja kompanije Er Srbija Tehnika, Miroslav Musulin, izjavio je za portal Tango Six da kašnjenje uvođenja aviona Embraer u flotu proizilazi iz dva razloga: temeljne provere tehničke istorije aviona i problema u lancu snabdevanja koji utiču na dostupnost delova.

"Budući da je ovo novi tip aviona u floti, kompanija je želela da osigura pravilnu integraciju, što je uključivalo detaljnu reviziju dokumentacije i tehničke inspekcije", objasnio je Musulin. Dodatne komplikacije nastale su zbog prethodnog operatera, koji je ujedno bio i vlasnik aviona, a čiji su zapisnici bili neorganizovani, zbog čega je Er Srbija morala da proveri istoriju servisiranja svakog pojedinačnog dela preneo je Tango Six.

Govoreći u oktobru, generalni direktor Er Srbije, Jirži Marek, rekao je da kašnjenje uvođenja aviona Embraer u flotu nije imalo finansijski uticaj na kompaniju.

„Želim da naglasim da ova dva aviona, iako parkirana na aerodromu u Beogradu, ne predstavljaju trošak za nas, jer plaćanje zakupa počinje tek od trenutka kada prođu našu tehničku prihvatnu proceduru. Naš cilj je bio da ih uvedemo u flotu tokom letnje sezone. Međutim, imali smo i rezervni plan – ukoliko dođe do kašnjenja ili ukoliko primetimo snažan rast potražnje, imali smo dovoljno kapaciteta unutar naše Erbus flote da odgovorimo na promene na tržištu, kao što smo to činili i ranije. Kada smo utvrdili da je porast broja putnika veći od naše raspoložive flote, odlučili smo da angažujemo dodatne resurse. Dakle, nikako nismo bili finansijski oštećeni zbog planiranog kašnjenja ovih aviona. Naprotiv, zaradili smo više zahvaljujući visokoj potražnji i njihovoj zameni sa Erbusima koji imaju veći kapacitet“, izjavio je Marek.

Bulgaria Air Air Serbia Embraer E190 Salinger Igor

U novebru je Er Srbija proširila ugovor o saradnji sa Bulgaria Er-om za još dva aviona E-190 po principu mokrog zakupa (sa posadama) za letnju sezonu 2025. Nedavno je bugarska kompanija raspisala i oglas za prijem kabinskog osoblja u Beogradu o čemu je i naš portal pisao.

Embraer YU-ATB (bivši OY-GDA) konačno ušao u saobraćaj 23. oktobra 2024. Tadašnje procene su bile da će drugi avion OY-GDB ući u saobraćaj krajem novembra. Međutim, YU-ATB je leteo samo do 6. decembra kada je odleteo u Napulj na servis. Što se tiče drugog E-195 reg. OY-GDA, prema informacijama sa kojima raspolažemo, kompanija je od njega odustala.

Embraer E195 Er Srbije Foto: Privatna arhiva /Ustupljene fotografije

Er Srbija je u decembru potpisala višegodišnji ugovor o tehničkoj podršci sa brazilskom kompanijom Embraer.

Kako stvari trenutno stoje, tokom ove letnje sezone, Embraer flotu Er Srbije će činiti 4 aviona E190 iznajmljenih u mokrom (wet) lizingu od Bulgaria Era i najverovatnije dva E-195 ako srpska nacionalna avio-kompanija uskoro pronađe zamenu za OY-GDA.

(Aero.rs)

Video: Pogled iz pilotske kabine: Hitan medicinski prevoz povređenog helikopterom MUP Srbije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>