
Moskva izdvojila 303 miliona evra za sertifikaciju SSJ-100 "Made in Russia"
Rusko Ministarstvo industrije i trgovine objavilo je tender za istraživačko-razvojne (R&D) radove kako bi se obezbedila sertifikacija aviona SJ-100 u modifikaciji sa maksimalnom zamenom uvoznih komponenti i sistema, poboljšanim operativnim karakteristikama i unapređenim standardnim dizajnom, prema materijalima objavljenim na vladinom sajtu za javne nabavke.
Radovi moraju biti završeni do kraja 2027. godine, a maksimalna vrednost projekta procenjena je na 27,6 milijardi rubalja (u ovom trenutku 303,7 miliona evra), koji bi, kako piše ruski portal za avijaciju Ruavia bili isplaćeni u tri gotovo jednake tranše: 9,5 milijardi za 2025. godinu, 8,98 milijardi za 2026. godinu i 9,13 milijardi za 2027. godinu. Rezultati tendera biće objavljeni 18. marta.
Program Suhoj Superjet 100 (SSJ-100) pokrenut je 2002. godine, a serijska proizvodnja aviona započela je 2011. godine. Program zamene uvoznih komponenti započet je 2018. godine, što je dovelo do novih modifikacija aviona sa domaće proizvedenim komponentama, uključujući motor PD-8. Od 2018. do 2024. godine završeni su preliminarni i tehnički dizajni, proizvedeni su prototipni delovi i sprovedena su preliminarna testiranja.

U okviru programa zamene uvoznih komponenti proizvedena su dva trupa kao prototipovi za ispitivanje izdržljivosti i statička testiranja. Trup broj 97002 prošao je sertifikaciona testiranja izdržljivosti do 26.000 simuliranih sati leta. Takođe su proizvedeni avioni sa maksimalnom zamenom uvoznih komponenti, uključujući trup 97021 (serijski broj 97001) sa motorom SaM146 i trup 97023 (serijski broj 97003) sa motorom PD-8. Trup 97021 obavio je više od 60 letova u sklopu preliminarnih i sertifikacionih testova, o čemu je naš portal ranije pisao u više navrata.
Glavni cilj za period 2025–2027. jeste završetak sertifikacionih radova, uključujući zemaljska i letna testiranja, validaciju novih komponenti i sistema, proširenje operativnih sposobnosti i geografskog dometa, kao i implementaciju novih funkcija i opcija u skladu sa zahtevima vazduhoplovnih vlasti i operatera SSJ-100. Planirana su i poboljšanja funkcionalnosti avionske avionike, kao i karakteristika poletanja i sletanja.

R&D radovi uključuju i modifikaciju prototipova, sprovođenje letnih i zemaljskih testova, kao i doradu projektne i operativne dokumentacije. Predviđena su ispitivanja izdržljivosti i statička testiranja trupa i njegovih komponenti, kao i testiranja jedinica i sistema na testnim postrojenjima. U toku je razvoj sertifikacione dokumentacije za proširene uslove rada.
Planirano je širenje upotrebe sistema, jedinica i komponenti koje su zamena za uvozne delove, uključujući razvoj modifikacije aviona sa poboljšanim transportnim kapacitetima.

Takođe, u planu je razvoj modularnog enterijera, ugrađenih stepenica i pomoćnog rezervoara za gorivo. Ove promene će poboljšati operativnu efikasnost i povećati konkurentnost aviona.
Prema verziji Sveobuhvatnog programa razvoja avio-industrije iz maja 2024. godine, planirana je proizvodnja 30 aviona SJ-100 u 2026. godini, dok je do 2030. godine predviđena ukupna proizvodnja 142 aviona ovog tipa. Međutim, kako je izjavio prvi zamenik premijera Denis Manturov u septembru, planovi za proizvodnju putničkih aviona u Rusiji biće revidirani 2025. godine, bliže završetku sertifikacionih radova.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.