Rusi ponudil SAD da obnove redovne avio-linije: Realnost ili nemoguća misija?

   ≫   
Čitanje: oko 3 min.
  • 1

Nedavno su se pojavile informacije da je Ministarstvo spoljnih poslova Rusije saopštilo da je u pregovorima sa američkim zvaničnicima zatražilo razmatranje mogućnosti ponovnog uspostavljanja avio-saobraćaja između dve zemlje. Ovo pitanje je pokrenuto tokom sastanka u Istanbulu, prošlog četvrtka, gde su predstavnici Moskve i Vašingtona razgovarali o bilateralnim odnosima.

U saopštenju ruskog ministarstva navedeno je da je „posebno naglašena potreba za postizanjem konkretnih rezultata koji bi stvorili uslove za poboljšanje odnosa u interesu obe zemlje. Konkretno, američkoj strani je predloženo da razmotri mogućnost obnove direktnog avio-saobraćaja između Rusije i SAD-a.

Iako američka strana nije eksplicitno spomenula ovaj zahtev u svom izveštaju sa sastanka, spekulacije o mogućem povratku letova izazvale su interesovanje, posebno među putnicima i poslovnim krugovima koji zavise od ovih ruta.

avioni, avio kompanija, Delta Airlines Results Tanjug/AP

Kako je izgledao avio-saobraćaj između Rusije i SAD-a pre sankcija?

Pre nego što su u februaru 2022. godine uvedene stroge sankcije zbog rata u Ukrajini, između Rusije i SAD-a postojala je stabilna mreža direktnih letova. Glavne avio-kompanije koje su održavale ove rute bile su:

  • Aeroflot (Aeroflot – Rosisjkie avialinii) – nacionalni prevoznik Rusije, koji je dominirao na ovim linijama i imao najveći broj letova.
  • Delta erlajns (Delta Air Lines) – američki prevoznik koji je održavao direktne letove između Njujorka i Moskve.
  • Junajted erlajns (United Airlines) – još jedan američki prevoznik sa letovima između Njuarka i Moskve.

Najprometnija ruta između dve zemlje bila je Njujork (JFK) – Moskva (SVO), koju su opsluživali i Aeroflot i Delta erlajns. Pre pandemije i sankcija, na ovoj liniji je bilo i do dva leta dnevno, a ukupan broj nedeljnih letova je premašivao 20.

Osim Njujorka, Aeroflot je povezivao Moskvu sa još nekoliko ključnih američkih gradova:

  • Los Anđeles (LAX) – Moskva (SVO)
  • Majami (MIA) – Moskva (SVO)
  • Vašington (IAD) – Moskva (SVO)

Junajted erlajns je do 2019. godine održavao liniju između Njuarka (EWR) i Moskve (DME), ali je ona bila među prvima koje su ukinute nakon pandemije.

Avion Aeroflot Foto: Shutterstock

Uticaj pandemije i sankcija

Pandemija koronavirusa 2020. godine značajno je smanjila broj letova između SAD-a i Rusije. Tokom 2020. i 2021. godine, mnoge avio-kompanije su privremeno obustavile letove zbog ograničenja putovanja i niske potražnje. Međutim, sa poboljšanjem epidemiološke situacije, do kraja 2021. godine Aeroflot je ponovo uspostavio većinu svojih američkih linija.

Međutim, u februaru 2022. godine, neposredno nakon početka ruskog napada na Ukrajinu, SAD, Kanada, Evropska unija i druge zapadne zemlje zatvorile su svoj vazdušni prostor za ruske avione. U odgovoru na to, Rusija je zabranila letove američkih i drugih zapadnih avio-kompanija iznad svoje teritorije. Time je avio-saobraćaj između SAD-a i Rusije u potpunosti prekinut.

Osim što su letovi obustavljeni, sankcije su dodatno otežale situaciju ruskim avio-kompanijama, onemogućivši im nabavku rezervnih delova i otežavajući finansijske transakcije sa inostranstvom. Zbog toga je povratak letova u ovom trenutku pod velikim znakom pitanja.

United Airlines n27903 Foto: Shutterstock

Da li su direktni letovi ponovo mogući?

U teoriji, obnova letova između Rusije i SAD-a bila bi moguća ukoliko bi obe strane postigle dogovor. Međutim, s obzirom na trenutne političke i bezbednosne okolnosti, takav scenario se čini malo verovatnim u skorije vreme.

Ukoliko bi došlo do ukidanja zabrane, Njujork (JFK) – Moskva (SVO) bi bila najočiglednija ruta za obnavljanje, s obzirom na to da je pre suspenzije imala najveći broj letova i sedišnog kapaciteta. Pored toga, linije ka Los Anđelesu i Majamiju bi mogle biti razmotrene u kasnijoj fazi, posebno zbog velike ruske dijaspore u ovim oblastima.

Ipak, čak i ako bi se politički odnosi promenili, ostaje pitanje logistike – mnogi avioni Aeroflota su iznajmljeni od zapadnih kompanija, a trenutno nisu u mogućnosti da dobiju rezervne delove. Takođe, američke kompanije bi se suočile sa izazovima vezanim za osiguranje i bezbednosne dozvole za letenje ka Rusiji.

Iako je ideja obnove letova između Rusije i SAD-a ponovo aktuelna, realnost je da bi bilo kakav napredak u tom pravcu zahtevao ozbiljne diplomatske promene i smanjenje političkih tenzija. Do tada, putnici između dve zemlje su primorani da koriste alternativne rute preko trećih zemalja, poput Turske, UAE ili Srbije, kako bi stigli do svojih odredišta.

(Aero.rs)

Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>