
Ruski Superjet 100 sa domaćim motorima PD-8 uspešno obavio prvi let
Ruski proizvođač aviona PJSC Jakovljev (ranije poznat kao Suhoj Civil Aircraft) načinio je veliki korak ka smanjenju zavisnosti od stranih komponenti, jer je prvi Superjet 100 sa domaćim motorima PD-8 uspešno obavio svoj prvi let. Let je izveden na aerodromu u Komsomolsku na Amuru, a avion sa registarskim brojem 97012 proveo je oko 40 minuta u vazduhu, piše portal RuAviation.
Let protekao po planu i bez problema
Probni let su izveli test piloti Dmitrij Demenjev i Igor Grevcev, uz inženjera letačkih ispitivanja Maksima Grjukanova. Tokom leta, avion je dostigao maksimalnu brzinu od 500 km/h i visinu od 3.000 metara. Po sletanju, kapetan je potvrdio da su sve stavke ispitnog programa realizovane i da su novi motori PD-8 radili stabilno tokom celog leta.
Poređenje sa prethodnim verzijama
Superjet 100 je ranije bio opremljen motorima SaM146, koje su zajednički proizvod ruskog NPO-Saturna i francuskog Safrana. Nova verzija sa PD-8 motorima projektovana je kao direktna zamena koja će omogućiti veću nezavisnost ruske avioindustrije. Očekuje se da PD-8 donese poboljšanja u efikasnosti potrošnje goriva, pouzdanosti i smanjenju troškova održavanja, dok će zadržati slične performanse u pogledu potiska i operativnog dometa.

Sledeći koraci u testiranju i sertifikaciji
Kako bi se ubrzala sertifikacija, u testni program će u aprilu biti uključen i treći prototip aviona, koji u potpunosti koristi komponente domaće proizvodnje. Očekuje se da PD-8 motor dobije sertifikaciju na jesen, što bi omogućilo njegovu širu upotrebu u komercijalnom saobraćaju.Ruske avio-kompanije, uključujući Aeroflot i Rosija Erlajns, pokazale su interesovanje za Superjet 100 sa PD-8 motorima, posebno u svetlu sankcija koje otežavaju nabavku zapadnih komponenti. Uvođenje ovog modela trebalo bi da osigura kontinuitet u floti domaćih prevoznika i smanji oslanjanje na strane dobavljače rezervnih delova i servisiranja.
Zamena stranih komponenti
Program zamene uvoznih komponenti za Superjet 100 obuhvata modernizaciju i zamenu oko 40 sistema i delova, uključujući motor, avioniku, stajni trap i druge ključne segmente aviona. Pored motora, avion sada poseduje i novi trup domaće proizvodnje, što predstavlja još jedan korak ka potpunoj nezavisnosti ruskog vazduhoplovnog sektora.

Dalji razvoj motora PD-8
Dva dodatna prototipska motora PD-8 biće isporučena do kraja marta, kako bi se nastavila dalja letna ispitivanja. Generalni direktor Ujedinjene korporacije za motore (UEC) Aleksandar Gračov izjavio je da su dosadašnji testovi pokazali da motor PD-8 ispunjava sve tehničke specifikacije i da pruža pouzdane performanse.
U svetlu međunarodnih sankcija koje ograničavaju pristup zapadnim tehnologijama, Rusija intenzivno ulaže u razvoj domaće avio-industrije. Program Superjet 100 sa PD-8 motorima deo je šire strategije koja uključuje i razvoj širokotrupnog aviona CR929 u saradnji sa Kinom, kao i modernizaciju aviona MS-21 sa domaćim motorima PD-14.
Očekuje se da prvi komercijalni letovi Superjeta sa PD-8 motorima započnu 2025. godine, nakon završetka svih potrebnih sertifikacija. Avio-kompanije koje trenutno koriste ranije verzije Superjeta mogle bi prve preći na novu konfiguraciju, a postoji i mogućnost izvoza na tržišta koja nisu podložna zapadnim sankcijama.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.