
Rusija mora da zameni stotine zapadnih aviona do 2030. godine
Ruska civilna avijacija se suočava sa ozbiljnim problemima zbog nemogućnosti održavanja i nabavke rezervnih delova za zapadne avione. Kako je izjavio Sergej Čemezov, direktor državnog odbrambenog konglomerata Rostek, do 2030. godine biće neophodna zamena najmanje 200 aviona zapadne proizvodnje, koji će morati da budu povučeni iz upotrebe zbog isteka životnog veka i sankcija koje onemogućavaju njihovo održavanje.
Na godišnjem kongresu Ruskog saveza industrijalaca i preduzetnika, Čemezov je istakao da bi stvarni broj aviona koji će biti prizemljeni mogao biti i veći, budući da Rostek tek započinje analizu stanja flota domaćih avio-kompanija. Prema procenama, ovo bi moglo značiti da bi gotovo 30% ruskih putničkih aviona zapadne proizvodnje moglo biti povučeno iz saobraćaja u narednih pet godina.
Ruske avio-kompanije već su počele da traže alternativne načine održavanja svoje flote. Neke koriste postojeće avione kao izvor rezervnih delova za ostale letelice, dok druge istražuju mogućnosti saradnje sa proizvođačima iz Kine i Irana. Međutim, s obzirom na to da su Boing i Erbas složeni sistemi, pitanje je koliko će ove alternative biti dugoročno održive. Očekuje se i da će avio-kompanije postupno smanjivati broj letova kako bi optimizovale raspoloživu flotu.

Zavisnost od zapadnih aviona i problemi sa održavanjem
Trenutno, ruske avio-kompanije koriste oko 700 aviona Boing i Erbas koji prevoze oko 90% putnika na domaćim i međunarodnim linijama. Međutim, zbog sankcija uvedenih nakon invazije na Ukrajinu, ruski avio-prevoznici su odsečeni od linija snabdevanja važnih rezervnih delova i tehničke podrške proizvođača, što dovodi do povećanog broja tehničkih problema i prinudnih prizemljenja.
Prema podacima Rosavijacije, ruske avio-kompanije su već povukle 58 aviona iz saobraćaja. Ujedno, u prvih 11 meseci 2024. godine zabeleženo je 208 incidenata u ruskoj avijaciji, što predstavlja povećanje od 25% u odnosu na prethodnu godinu. Najmanje 90 ovih slučajeva odnosilo se na ozbiljne kvarove sistema, poput problema sa motorima ili stajnim trapom.
Nedostatak delova pogađa i domaće avione
Pored aviona zapadne proizvodnje, problemi sa rezervnim delovima pogađaju i ruske letelice. Superjet 100, koji je trenutno u upotrebi u brojnim domaćim avio-kompanijama, u velikoj meri zavisi od zapadnih komponenti, uključujući motore, avioniku, električne sisteme i stajni trap. Nedostatak ovih delova dodatno otežava održavanje flote.

Ambiciozni planovi za oživljavanje ruske avio-industrije
Ruske vlasti su kao odgovor na krizu u avijaciji najavile ambiciozan plan za razvoj domaće proizvodnje aviona. Cilj je da se do 2030. godine proizvede 1.000 novih putničkih aviona, sa godišnjom proizvodnjom od 120 letelica do 2026. godine i više od 200 godišnje do 2028. godine. Međutim, prema pisanju lista Kommersant, u poslednje tri godine sa proizvodnih traka sišlo je samo pet aviona – tri Tu-214 i dva Il-96-300, što otvara pitanje da li će ruska avio-industrija moći da ispuni zacrtane ciljeve.
Iako je zvanični plan ambiciozan, mnogi stručnjaci sumnjaju u njegovu izvodljivost. Trenutna proizvodnja je daleko ispod potrebnog nivoa, a domaći proizvođači se i dalje suočavaju sa problemima u nabavci ključnih komponenti. Pored toga, proces razvoja novih aviona i certifikacije zahteva vreme, što znači da čak i ako se proizvodnja poveća, nije sigurno da će novi avioni moći da zamene zapadne letelice na vreme.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 na aerodromu Nikola Tesla
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Atlantic
Pa mogu da prodaju dio flote Boinga i Erbasa za putovanja na kracim i srednjim relacijama i da tim novcem kupuju brazilske Embraere...Sad,problem je sto je Rusija ogromna zemlja i avioni za duge relacije su moranje.Za medjunarodne letove takodje.Bice jedno vrijeme zastupljen "kanibalizam"
Podelite komentar