Let predsedničkog aviona ka Moskvi: Neočekivana promena rute - kako je Vučić zaobišao vazdušne prepreke

   ≫   
Čitanje: oko 3 min.
  • 19

Avion koji je jutros prevozio Predsednika Republike Srbije Aleksandra Vučića, Embraer Legacy 600 (reg. YU-SRB), poleteo je jutros iz Beograda ka Moskvi, ali za razliku od uobičajenih letova ka Rusiji, ovaj put je morao da koristi znatno dužu rutu. Ovakva vrsta letova obično ne privlači toliko pažnju javnosti tokom redovnih diplomatskih misija, ali ovaj put je situacija bila drugačija.

Razlog za ovu pažnju leži u odluci Letonije i Litvanije da zabrane prelet Predsedniku Srbije Aleksandru Vučiću i premijeru Slovačke Robertu Ficu, zbog čega je avion sa predsednikom morao da koristi južnu trasu koja je uključivala prelet preko Bugarske, Turske i Azerbejdžana, da bi stigao do Moskve.

Foto: printscreen ADSBexchange

Zaobilazna ruta i tehnički izazovi

Let do Moskve iz Beograda obično traje nešto više od tri sata i realizuje se preko vazdušnog prostora Mađarske, Poljske, Litvanije i Letonije. Međutim, zbog političkih okolnosti i zatvorenog vazdušnog prostora iznad Ukrajine i Belorusije, kao i zabrane u baltičkim državama, ruta kojom se danas kretao avion sa predsednikom Srbije je značajno promenjena.

YU-SRB je jutros poleteo iz Beograda, uputivši se ka Bugarskoj, zatim je nastavio let preko Turske, a potom je sleteo u Baku, gde je izvršeno kratko tehničko zaustavljanje. Nakon dobijanja odobrenja za nastavak leta i verovatno dopune goriva, avion je iz Bakua nastavio preko Kaspijskog mora ka Rusiji, što je značajno produžilo put. Na kraju, avion je bezbedno sleteo na aerodrom Vnukovo (Vnukovo International Airport - VKO) u Moskvi.

Foto: Printscreen Great Circle Map

Da li je Embraer Legacy 600 mogao da preleti bez međusletanja?

Embraer Legacy 600 ima maksimalni dolet od približno 6.000 kilometara pri optimalnom opterećenju i uslovima leta. S obzirom na ukupnu dužinu leta od Beograda do Moskve preko Bakua od oko 4.398 kilometara, teoretski gledano, avion bi mogao da izvede let bez međusletanja za dopunu goriva.

Međutim, praktična realizacija leta zavisi od više faktora, uključujući težinu aviona, vremenske uslove, visinu leta i mogućnost izbegavanja gužvi u vazdušnom saobraćaju. S obzirom na značajno dužu rutu i potencijalna preusmerenja, odluka o tehničkom sletanju u Baku bila je najverovatnije doneta iz predostrožnosti kako bi se osigurala bezbednost i fleksibilnost u slučaju nepredviđenih okolnosti.

Avio služba Embraer Legacy 600 YU-SRB Foto: Shutterstock

Koliko je let bio duži?

Uobičajena ruta ka Moskvi podrazumeva prelet preko baltičkih zemalja i traje oko 3 sata i 20 minuta, sa ukupnom dužinom leta od približno 1.700 kilometara. Međutim, ova, južna trasa preko Bugarske, Turske i Azerbejdžana  produžila je let na ukupno 4.398 kilometara, što je povećalo dužinu za oko 2.700 kilometara.

Ovakva promena rute produžila je vreme leta za najmanje dva sata, zavisno od vremenskih uslova i organizacije vazdušnog saobraćaja na navedenim tačkama. Ukupno, let je trajao oko pet sati, neračunajući vreme provedeno u Bakuu, što je značajno odstupanje od standardne trase.

Avio služba Embraer Legacy 600 YU-SRB Foto: Shutterstock

Avion Embraer Legacy 600 - tehničke karakteristike

Embraer Legacy 600 je poslovni mlaznjak srednje veličine, poznat po svojoj udobnosti i autonomiji leta. Opremljen je sa dva turbomlazna motora Rolls-Royce AE 3007A1E, koji omogućavaju krstareću brzinu od oko 830 km/h. Maksimalni dolet aviona je približno 6.000 km, što ga čini pogodnim za međuregionalne letove.

Zahvaljujući mogućnosti letenja na visinama do 12.500 metara, Legacy 600 može da izbegne zone sa gustim saobraćajem, što je bilo korisno prilikom prilagođavanja rute. S obzirom na produženu dužinu leta, kapacitet rezervoara od 6.045 litara bio je dovoljan za sigurnu realizaciju ovog leta uz planirano međusletanje u Bakuu.

Let ovom rutom nije jedinstven slučaj. Nakon izbijanja sukoba u Ukrajini i zatvaranja vazdušnog prostora iznad ove zemlje i Belorusije, mnogi letovi ka Rusiji iz centralne i jugoistočne Evrope koriste slične južne ili zapadne trase. Ipak, činjenica da su dve zemlje dodatno uvele zabranu preleta predsedniku Srbije značajno je otežala planiranje ovog leta.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Svetlana68

    7. maj 2025. | 18:38

    Za Vučića je više od svega, bitnije da ispoštuje Putina.

  • Ljiljana

    7. maj 2025. | 18:37

    Opozicija se nešto ne oglašava. Utihnuli su pred Vučićevom veličinom.

  • trajekt

    7. maj 2025. | 18:30

    Vučićev let preko alternativne rute pokazuje koliko je važan cilj – jačanje međunarodnih odnosa – bio vredan truda.

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>