Rajaner podiže cene: Kraj ultra-jeftinih karata?

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Posle dugog niza godina u kojima je bio sinonim za jeftine letove širom Evrope, Rajaner (Ryanair) više ne uspeva da zadrži prepoznatljivo niske cene

Irski niskotarifni prevoznik, koji je izgradio poslovni model na atraktivnim osnovnim tarifama uz dodatne naplate za prtljag, prioritetnim ukrcavanjem i druge usluge, najavio je poskupljenja karata u narednim mesecima, piše Simpleflying.

Kompanija je upravo objavila finansijske rezultate za fiskalnu 2024/25. godinu, koja je završena 31. marta. Iako je prvi put premašila 200 miliona prevezenih putnika u jednoj godini – tačno 200,2 miliona, što je rast od 9% – Rajaner je zabeležio pad neto dobiti za 16%. Dobit posle oporezivanja iznosila je 1,61 milijardu evra, naspram 1,92 milijarde evra iz prethodne godine.

Pad profita prvenstveno je posledica rasta troškova za plate zaposlenih i druge operativne izdatke, ali i  kašnjenja u isporuci aviona od strane Boinga (Boeing).

Istovremeno, prosečne cene karata su pale za 7%, čime je pritisak na zaradu postao još izraženiji.

Foto: Ryanair.com

Cene rastu već od prvog kvartala

Izvršni direktor Rajanera Majkl O’Liri (Michael O’Leary) izjavio je da su cene u prvom kvartalu fiskalne 2025/26. već u proseku između 10 i 20 odsto više nego u istom periodu prethodne godine.

O’Liri očekuje delimičan oporavak i u drugom kvartalu, ali napominje da će krajnji rezultat u prvoj polovini godine u velikoj meri zavisiti od last-minute rezervacija i prihoda tokom špica letnje sezone.

Kao i obično u ovom periodu godine, ističe O’Liri, kompanija još nema jasnu sliku o drugoj polovini, ali se nada da će uspeti da nadoknadi veći deo prošlogodišnjeg pada cena.

Foto: Ryanair.com

Ograničen rast i izazovi u Evropi

Rajaner planira da broj prevezenih putnika u 2025/26. poraste za samo 3%, na oko 206 miliona. Kašnjenja u isporukama aviona ostaju glavni ograničavajući faktor. Kompanija je najavila da će dodatni kapacitet usmeriti ka tržištima i aerodromima koji ukidaju vazduhoplovne takse i stimulišu rast saobraćaja.

Kako navode iz kompanije, dodatni kapaciteti biće usmereni ka aerodromima i regijama koje ukidaju vazduhoplovne takse i podstiču rast saobraćaja, dok istovremeno isporuke novih aviona kasne zbog problema u lancu snabdevanja i proizvodnji motora, što pogađa i Erbas (Airbus) i Boing (Boeing).

Među spoljnim faktorima koji bi mogli dodatno otežati poslovanje, Rajaner navodi potencijalne trgovinske sukobe, eskalaciju sukoba u Ukrajini i na Bliskom istoku, kao i hronične probleme sa upravljanjem evropskom kontrolom letenja i nedostatkom osoblja.

Foto: Ryanair.com

Fokus na modernizaciju flote

Uprkos izazovima, Rajaner nastavlja modernizaciju svoje flote. Na kraju fiskalne godine imao je 181 avion tipa Boing 737 MAX 8-200, što predstavlja gotovo trećinu ukupne flote od 618 aviona. Ovi avioni, sa 197 sedišta u ekonomskoj klasi, trebalo bi da doprinesu povećanju kapaciteta uz niže operativne troškove.

Preostalih 29 aviona iz postojeće narudžbine od 210 komada očekuje se do leta 2026, a prvi Boing 737 MAX 10 trebalo bi da stignu u proleće 2027. godine.

Iako Rajaner i dalje ostaje lider u segmentu niskotarifnog avio prevoza, poskupljenje karata deluje neizbežno. S obzirom na rast troškova, kašnjenja u isporukama aviona i geopolitičke rizike, kompanija pokušava da pronađe ravnotežu između pristupačnih cena i finansijske održivosti.

U tom smislu, Rajaner nije izuzetak – čitav sektor niskotarifnog prevoza nalazi se u fazi prilagođavanja novim ekonomskim i logističkim realnostima. Viz Er (Wizz Air), IziDžet (easyJet) i drugi pokušavaju da održe konkurentnost u novim uslovima, a era simbolično jeftinog letenja, kakvu su putnici godinama poznavali, izgleda da polako odlazi u prošlost.

(Aero.rs)

Video: Jedini preživeli lažni MiG-29: Kako je jedna maketa izbegla i NATO i uništenje u filmu Darka Bajića

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>