
Boing ubrzava proizvodnju modela 737 MAX, najavljen mogući četvrti proizvodni pogon
Boing je najavio planove da u narednim mesecima stabilizuje proizvodnju svog najprodavanijeg aviona 737 MAX na 38 primeraka mesečno, što je trenutno i regulatorno dozvoljeni maksimum. Ukoliko uspe da ovaj nivo održi bez odstupanja, kompanija će zatražiti dozvolu od Federale administracije za avijaciju SAD (FAA) da dodatno poveća tempo i eventualno pokrene i četvrtu proizvodnu liniju.
Prema podacima iz aprila, Boing je proizveo 31 avion i isporučio njih 29, dok se u skladištima nalazi još skoro 100 već proizvedenih, ali neisporučenih aviona. Do sada je tokom 2025. godine isporučeno ukupno 175 aviona, uključujući čak 133 primeraka modela 737 MAX. Januar i april su se posebno izdvojili sa po 45 isporuka, čime je ostvaren najbolji početak godine od 2023.

Ipak, put do stabilnosti bio je sve samo ne jednostavan. Nakon incidenta na letu kompanije „Alaska erlajnz“ (Alaska Airlines), kada je u januaru 2024. na avionu 737-9 u letu otpao panel sa trupa, FAA je uvela ograničenje proizvodnje na maksimalno 38 aviona mesečno. Dodatne probleme predstavljali su i štrajkovi, zatim neispravni delovi koje su isporučivali neki dobavljači, ali i požar u fabrici koja proizvodi šrafove, zakivke i druge metalne delove. Boing je, uprkos svemu, uspeo da obezbedi alternativne izvore i izbegne ozbiljniji zastoj u proizvodnji.
Potpredsednik Boinga za kvalitet u sektoru komercijalnih aviona, Dag Akerman (Doug Ackerman), izjavio je da kompanija „već ima stabilnu proizvodnju“ i da se nada da će u narednim mesecima ući u fazu u kojoj bi mogli da prošire kapacitete otvaranjem četvrte linije.
Istovremeno, u kompaniji se radi na unapređenju internih bezbednosnih i kvalitativnih procedura. Prema godišnjem izveštaju Boinga o bezbednosti, svi interni indikatori kvaliteta pokazuju uzlazni trend. Broj prijavljenih bezbednosnih problema od strane zaposlenih porastao je za čak 220% tokom 2024, što uprava tumači kao pokazatelj veće transparentnosti i boljeg funkcionisanja internog sistema „Speak Up“.

Među novinama je i to što se prijave više ne analiziraju unutar istog sektora, već ih preispituju menadžeri iz drugih odeljenja kako bi se povećala objektivnost. Takođe, Boing je počeo da koristi veštačku inteligenciju kako bi na vreme prepoznao potencijalne probleme u lancu snabdevanja.
Za Boing je povećanje tempa proizvodnje modela 737 od presudnog značaja — kompanija je 2024. godinu završila sa gubitkom od gotovo 12 milijardi dolara i sada joj je prioritet pretvaranje velikog zaostatka narudžbina u konkretan prihod. Pored proizvodnje, naglasak se stavlja i na efikasniju isporuku, s obzirom na to da značajan broj gotovih aviona već mesecima čeka svoje kupce.
Ukoliko Boing dokaže da može stabilno i bezbedno da održava predviđeni tempo, otvaranje nove proizvodne linije moglo bi da bude sledeći korak u povratku kompanije na put oporavka — kako operativno, tako i finansijski.
(Aero.rs)
Video: SR Technics Services proslavio deset godina poslovanja
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.