Pilot visio iz aviona na 5.000 metara: Horor na letu do Malage zbog pogrešnih šrafova

   
Čitanje: oko 7 min.
  • 0

Dvomotorni putnički avion BAC 1-11 sa 81 putnikom i šest članova posade polako je povećavao visinu posle poletanja iz Birmingema (BHX) na putu ka Malagi (AGP), jednoj od brojnih destinacija u Španiji koju tokom letnjih meseci preplave turisti iz Velike Britanije. One-Eleven – avion koji i danas mnogi mešaju sa daleko poznatijim DC-9 iz tog perioda – leteo je pod pozivnim znakom Speedbird5390. Speedbird (u bukvalnom prevodu brza ptica) je pozivni znak koji tradicionalno koristi British Airways.

Jutro koje se pretvorilo u noćnu moru

Bio je 10. jun 1990. godine i naizgled rutinski jutarnji let pretvorio se u jedan od najdramatičnijih incidenata u istoriji civilnog vazduhoplovstva. Ostao je zabeležen kao svedočanstvo ljudske hrabrosti, prisebnosti, neverovatne borbe za preživljavanje, ali i psihofizičke otpornosti jednog čoveka.

Let BA5390 obavljao je avion tipa BAC 1-11 Series 528, registrovan G-BJRT i nazvan The County of South Glamorgan (Okrug Južni Glamorgan). U pitanju je britanski putnički avion za kratke i srednje destinacije, savremenik i tržišni konkurent ranijih varijanti DC-9 i Boinga 737, proizveden 1971. godine. Letačku posadu sačinjavali su kapetan Tim Lankaster (42) i prvi oficir Alister Ečinston (39). Obojica su bili iskusni pilotiLankaster je imao više od 11.000 sati letenja, dok je Ečinston imao oko 7.500.

Puklo je u trenutku

Poletanje u 7:20 (UTC) proteklo je bez ikakvih problema. Vreme je bilo stabilno, avion u odličnom stanju, a posada pripremljena za rutinski let preko zapadne Evrope. Do visine krstarenja od 17.300 stopa (oko 5.270 metara) let je protekao uobičajeno. Međutim, upravo na toj visini, dogodio se trenutak koji će preokrenuti sudbine svih u avionu.

British Airways let 5390 Foto: Wikipedia

Lankaster i Ečinston bili su opušteni, sa otkačenim ramenim pojasevima, dok je kapetan dodatno olabavio i pojas u struku. I tada – bum, iznenadni prasak. Prednji levi prozor kokpita otkačio se i izleteo iz svog ležišta uz snažan prasak, izazivajući momentalnu dekompresiju kabine.

Eksplozivna dekompresija i haos u kokpitu

Vazduh iz kabine, pod veštačkim pritiskom, jurnuo je napolje silinom tornada. Magla od kondenzacije trenutno je preplavila unutrašnjost aviona – siguran znak tzv. eksplozivne dekompresije. Vrtlog je usisao sve što nije bilo čvrsto fiksirano u kokpitu: mape, dokumenti, pilotske šapke, slušalice…

Kapetan Lankaster izleteo je iz svog sedišta kroz otvor gde je do malopre bio prozor kokpita, a njegovo telo ostalo je zakačeno samo nogama za unutrašnjost kabine.

Bez odeće na vetru 650 km/h

Delovalo je kao da nema šanse da preživi – telo kapetana Tima Lankastera bilo je savijeno preko gornjeg dela kokpita, sa glavom i gornjim delom trupa izloženim vetru brzine gotovo 650 km/h. Kabinska vrata su ispala iz ležišta i upala u kokpit, pala preko kontrola aviona, dodatno otežavši situaciju.

Kao da to nije bilo dovoljno, Lankasterove noge su bile zgnječene među komandama, pritisnuvši palice i isključivši autopilot, što je za posledicu imalo naglo poniranje aviona, sa tendencijom da pređe iz „naglog“ u **„strmoglavo““ ako se nešto ne preduzme odmah.

Prvi oficir Alister Ečinson, uprkos haosu, uspeo je da uhvati kontrole sa desnog sedišta i pokuša da stabilizuje avion. Vetar je urlao kroz razbijeni prozor, komunikacija sa kontrolom leta bila je gotovo nemoguća, a procedura za hitne slučajeve aktivirana je sa zakašnjenjem jer kontrolori nisu odmah razumeli razmere nesreće.

Prisebnost i brza reakcija kabinskog osoblja

Prvi koji je priskočio u pomoć bio je stjuard Najdžel Ogden, koji je u tom trenutku bio kod kabinskih vrata. Kada je čuo prasak i video šta se dešava, potrčao je u kokpit i, kako je kasnije rekao za sidnejski Morning Herald:

"Okrenuo sam se i video da je prednji prozor nestao i da Tim, pilot, izlazi napolje – bio je izvučen iz pojasa i sve što sam mogao da vidim bile su njegove noge."

Ogden je obuhvatio kapetana oko struka, pokušavajući da ga zadrži da ne izleti napolje.

BAC 1-11 avion Foto: Wikipedia

"Košulja mu je bila strgnuta sa leđa, telo mu je bilo savijeno preko prozora. Noge su bile zaglavljene napred, isključio se autopilot, dok su vrata letela po kontrolama i avion je jurnuo nadole kroz najzagušenije nebo u Evropi", opisuje stjuard.

Kao da nije bilo dovoljno što imaju rupu na avionu i što je kapetan većim delom tela van letelice, postojala je realna opasnost da zbog naglog i neplaniranog snižavanja visine udare u drugi avion.

Deset minuta pakla

U pomoć je potom pritrčao i član posade Džon Hjurd, a zatim i Sajmon Rodžers, koji se vezao za stolicu u kokpitu da bi mogao da drži kapetana. Njih trojica su držali Lankastera punih dvadeset minuta.

"Lice mu je udaralo o prozor, krv mu je tekla iz nosa i glave, ruke su mu se mlatile i izgledale kao da su dva metra duge. Najstrašnije – oči su mu bile širom otvorene. Nikad neću zaboraviti taj prizor", priseća se Ogden.

Sletanje skoro bez instrumenata i navigacije

Uprkos svemu, prvi oficir Ečtinson pokazao je izuzetnu prisebnost. Spustio je avion na visinu od 11.000 stopa, gde se moglo disati bez maske, i tražio najbliži aerodrom za prinudno sletanje. Izbor je pao na Sautempton, iako mu aerodrom nije bio poznat, a svi navigacioni priručnici i karte su izleteli iz aviona zajedno sa prozorom.

Bez obzira na to, Ečtinson je uspeo da dovede avion na finalni prilaz i izvede skoro pa rutinsko sletanje na pistu 02. Veliku ulogu je imao i kontrolor letenja koji ga je svo vreme navodio i što je u ovakvim situacijama jednako važno pružao mu svojevrsnu psihološku podršku do trenutka kad je ugledao pistu i bio siguran da na nju može uspešno da sleti.

BAC 1-11 avion Foto: Wikipedia

Povratak iz mrtvih

Na zemlji, spasilačke ekipe su odmah upale u avion i uspešno uvukle telo kapetana nazad u letelicu. Na opšte zaprepašćenje svih prisutnih, Tim Lankaster je bio živ.

Odveden je u bolnicu u Sautemptonu sa povredama: prelom desne ruke, palca leve ruke, desnog ručnog zgloba, kao i modricama, promrzlinama i šokom. Iako ozbiljne, s obzirom na sve okolnosti, većina je bila zaprepašćena da nije prošao mnogo gore – ili kako je uopšte preživeo!

Uprkos svemu, ostao je svestan većinu vremena tokom incidenta, a još neverovatnije – vratio se letenju samo šest meseci kasnije!

Osim njega, samo jedan član posade zadobio je lakše povrede, dok među putnicima niko nije bio povređen.

86 pogrešnih šrafova

Istragu je vodilo britansko Odeljenje za istraživanje avionskih nesrećaAir Accidents Investigation Branch (AAIB). Pošto je u pitanju bio britanski avion, sa britanskim operaterom i incidentom iznad Velike Britanije, istraga nije uključivala strane agencije, što je često praksa kod međunarodnih nesreća.

Otkriveno je da je prozor kokpita zamenjen noć pre leta, ali sa katastrofalnom greškom: korišćeni su pogrešni šrafovi – čak 84 komada tanjih za 0,66 mm od propisanih, dok je šest bilo odgovarajuće debljine, ali prekratko (kraće za 2,5 mm).

British Airways let 5390 Foto: Wikipedia

Tehničar koji je radio zamenu bio je sam, oslanjajući se na vizuelnu procenu, bez provere tehničke dokumentacije. Još gore, prethodni prozor bio je takođe montiran pogrešno, a sistem kontrole kvaliteta kompanije je bio propustljiv. Zamena vetrobrana nije bila označena kao kritična tačka, što je značilo da nije bilo višestruke kontrole.

Istraga je ukazala na ozbiljne sistemske propuste u sektoru održavanja British Airways-a — od loše obuke, nemara, do nedostatka nadzora. Nakon incidenta, uvedene su strože kontrole i pravila, ne samo u kompaniji, već i u celoj vazduhoplovnoj industriji.

Heroji leta BA5390

Prvi oficir Alister Ečinson i članovi posade Najdžel Ogden, Sajmon Rodžers i Džon Hjurd proglašeni su herojima leta. Aitchison je dobio Kraljičinu pohvalu za izuzetnu službu u vazduhoplovstvu, kao i prestižnu Polaris nagradu za izvanredno pilotiranje. Interesantno je da je Ogdenovo ime prvobitno izostavljeno sa liste odlikovanih, ali je javnost brzo reagovala i ispravila to.

Takođe, stjuardesa Su Prins, koja je mirno smirivala putnike, i ostali članovi posade pohvaljeni su za prisebnost i profesionalizam.

Kapetan Tim Lankaster, čije je telo bilo na ivici smrti, postao je simbol izdržljivosti i hrabrosti. Nakon oporavka, vratio se pilotiranju i nastavio karijeru do penzionisanja, a kasnije je postao promoter bezbednosti u vazduhoplovstvu.

BAC 1-11 koji je učestvovao u incidentu, kao nov je isporučen nemačkoj kompaniji Bavaria, leteo je kasnije i za takođe nemački Happag Loyd. Posle umalo fatalnog 10. juna 1990. nastavio je da leti za British Airways do oktobra 1992.godine, kada je prodat rumunskoj kompaniji Jaro International, koja ga je koristila do 2000. godine kada je prizemljen. Leteo je iznajmlje i u Kazahstanu i Eritreji.

British Airways let 5390 Foto: Wikipedia
British Airways let 5390 Foto: Wikipedia

Prvi, ali ne i poslednji: I kineski pilot umalo izleteo kroz prozor

Incident na letu British Airways 5390 ostaje jedan od najdramatičnijih i najspektakularnijih primera krizne situacije tokom leta u istoriji civilnog vazduhoplovstva, upamćen  ne samo po strašnoj slici kapetana koji je bio prikovan za prozor pri brzini od preko 600 km/h, već i po nesvakidašnjoj prisebnosti i hrabrosti cele posade.

Ovo je priča o jednoj fatalnoj grešci i njenim teškim posledicama. O hrabrosti i granicama ljudske otpornosti. Najviše od svega, to je priča o tome kako, u trenutku kada se sve čini izgubljeno, ljudski instinkt da se spasi život drugog postaje najjača snaga u vazduhu.

Sichuan Airlines Foto: Wikipedia

Nažalost, BA5390 nije bio jedini takav slučaj: Storo istovetnu sudbinu doživeo je jedan od pilota na letu Sichuan Airlines 8633 kada je umalo izleteo kroz rupu koja je nastala pucanjem vetrobranskog stakla aviona Airbus A319, u maju 2018. godine. Kao i njegov stariji britanski kolega, prvi oficir Su Žui Čen je preživeo incident sa relativno minornim povredama.

(Aero.rs)

Video: Priprema za poletanje: Airbus A320 Air Serbia

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>