Rajanerove akcije premašile prag: Izvršni direktor O’Liri bliži bonusu od 110 miliona dolara

   ≫   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Izvršni direktor Rajanera, Majkl O’Liri, mogao bi da postane bogatiji za više od 110 miliona dolara, zahvaljujući dugoročnom planu nagrađivanja koji mu omogućava sticanje 10 miliona akcija kompanije po znatno nižoj ceni od tržišne. Iako isplata još nije izvesna, Rajaner je krajem maja ispunio jedan od dva glavna uslova koji su preduslov za realizaciju tog bonusa.

Majkl O'Liri, Michael O'Leary Foto: Philip Reynaers / imago stock&people / Profimedia

Akcije nadmašile prag – jedan cilj već ispunjen

Plan iz 2019. godine predviđa da O’Liri može da iskoristi opciju kupovine 10 miliona akcija po fiksnoj ceni od 12,62 dolara (11,12 evra) ako se ostvari bar jedan od dva cilja: da cena akcija Rajanera ostane iznad 23,80 dolara (21 evro) u trajanju od 28 uzastopnih dana, ili da kompanija ostvari godišnji neto profit od 2,2 milijarde dolara (2 milijarde evra).

Dana 29. maja ove godine, akcije Rajanera zatvorene su na 26,94 dolara (23,74 evra) – što je bio 28. dan zaredom kako su iznad traženog praga. Time je ispunjen prvi od dva kriterijuma iz ugovora, što znači da je O’Liri sada na polovini puta do ostvarenja rekordnog bonusa.

Ova prekretnica dolazi nakon turbulentnog perioda za čitavu avio-industriju, koja se još uvek oporavlja od posledica pandemije COVID-19. U prvim mesecima pandemije, cena akcija Rajanera pala je ispod 10 dolara, a sada je, po prvi put od tada, stabilno iznad potrebnog nivoa.

Foto: Ryanair.com

Bonus moguć samo ako ostane do 2028.

Iako je prvi cilj postignut, postoji još jedan važan uslov: O’Liri mora ostati na čelu kompanije do jula 2028. godine. Njegov trenutni ugovor obnovljen je 7. decembra 2022. i predviđa da ostane izvršni direktor do kraja fiskalne 2027/2028. godine. U tom periodu mora se ispuniti i drugi uslov – ostvarenje pomenutog profita – kako bi bonus bio isplaćen u punom obimu.

U fiskalnoj 2024/2025. godini, Rajaner je zabeležio neto dobit od 1,82 milijarde dolara (1,61 milijarda evra), što je izuzetno dobar rezultat, ali i dalje ispod ciljanih 2,2 milijarde. Ipak, analitičari predviđaju da bi do 2027. godine, uz nastavak rasta saobraćaja i efikasne finansijske politike, Rajaner mogao premašiti i taj prag.

Trenutna cena akcija: 26,94 USD

Uslov za bonus: >23,80 USD tokom 28 dana

Godišnji profit (2024/25): 1,82 milijarde USD

Ciljani profit za bonus: 2,2 milijarde USD

Krajnji rok za isplatu bonusa: jul 2028.

Važno je napomenuti da je prvobitni rok za ostvarenje ciljeva bio mart 2024. godine. Međutim, zbog poremećaja izazvanih pandemijom, Rajaner je produžio rok do jula 2028. Ova izmena igrala je ključnu ulogu – da je stari rok ostao na snazi, O’Liri verovatno ne bi ispunio nijedan od ciljeva.

S obzirom na finansijski oporavak, podržan i agresivnim programom otkupa akcija – vrednim 1,7 milijardi dolara u protekloj fiskalnoj godini – Rajaner je povratio poverenje investitora. Prošle nedelje najavljen je novi otkupni program od 851 milion dolara, koji će trajati do maja 2026. godine.

Ryanair Foto: Shutterstock

Promene u strukturi vlasništva i očekivanja daljeg rasta

U martu ove godine, Rajaner je ukinuo ograničenja za kupovinu akcija od strane investitora van Evropske unije, nakon što je potvrđeno da EU državljani poseduju više od 50% akcija. Očekuje se da će ova promena omogućiti ulazak kompanije u prestižni MSCI World Index, što bi dodatno povećalo potražnju za akcijama na institucionalnom tržištu.

Od 2019. godine, kada je uveden bonus plan, akcije Rajanera su više nego udvostručene i značajno su nadmašile konkurenciju među evropskim avio-kompanijama. Kompanija danas raspolaže sa oko 4,5 milijardi dolara u gotovini i bila je jedna od retkih koja nije posezala za državne subvencije tokom pandemije.

Novi modeli nagrađivanja

Uprkos ovom potencijalno rekordnom bonusu, Rajaner je u međuvremenu počeo da menja politiku nagrađivanja rukovodilaca. Umesto bonusa zasnovanih na opcijama na akcije, sada se sve više primenjuju modeli koji uzimaju u obzir rast broja putnika, dostizanje ekoloških ciljeva i prinos za akcionare.

O’Liri je ove izmene nedavno nazvao „tišim i razumnijim“ i istakao da je mala verovatnoća da će u budućnosti dobiti još jedan bonus sličnog tipa.

Ryanair Foto: Shutterstock

Konkurencija još daleko od cilja

Zanimljivo je i poređenje sa konkurencijom: izvršni direktor Viz era, Jožef Varadi, ima sličan plan bonusa vredan 136 miliona dolara, ali je trenutno daleko od ostvarenja potrebne cene akcija.

Iako ispunjenje drugog kriterijuma i ostanak na čelu kompanije ostaju neizvesni, Majkl O’Liri je, posle nekoliko teških godina za industriju, ponovo u prilici da inkasira jedan od najvećih bonusa u evropskoj avijaciji. Rajaner nastavlja da beleži snažne rezultate, a sve oči su sada uprte u fiskalne izveštaje za naredne godine.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>