
Katar erlajns otkazao porudžbinu za Boing 737 MAX 10 i potvrdio strateški povratak Erbasu
Katar erlajns (Qatar Airways) je tiho, ali zvanično otkazao veliku porudžbinu za 50 aviona Boing 737 MAX 10, čime se kompanija vraća svojoj ranijoj strategiji oslanjanja na Erbasove uskoprutne avione. Ovu informaciju potvrdio je generalni direktor kompanije Badr Mohamed Al Mir u intervjuu za Bloomberg, čime su potvrđene spekulacije koje su mesecima kružile u avio-industriji.
Porudžbina iz 2022. godine obuhvatala je 25 čvrstih narudžbina i još 25 opcija za ovaj najveći model iz porodice 737 MAX, ali se u međuvremenu pokazalo da ovaj avion ne odgovara dugoročnim planovima kompanije. Odluka o otkazivanju usledila je u sklopu novog sporazuma sa Boingom o isporuci do 210 širokotrupnih aviona, uključujući modele 787-9, 787-10 i 777X, čime je Boing ipak zadržao svoje mesto u floti Katar erlajnsa – ali samo u segmentu širokotrupnih aviona.
Katar erlajns trenutno u svojoj floti ima 9 aviona Boing 737 MAX 8, koje koristi na regionalnim i kraćim evropskim linijama. Ovi avioni su privremeno rešenje: preuzeti su od ruske kompanije S7 erlajnz, koja nije mogla da ih primi zbog zapadnih sankcija uvedenih nakon invazije na Ukrajinu. Ipak, u planu je njihovo povlačenje iz upotrebe, jer se ne uklapaju u dugoročnu strategiju standardizacije flote.
Fokus kompanije ostaje na Erbasovim avionima – naročito A321neo i A321LR, kojih je ukupno 50 naručenih (40 A321neo i 10 A321LR). Ovi avioni nude veću fleksibilnost, veći dolet i savremeni enterijer, uključujući mogućnost postavljanja sedišta na razvlačenje u biznis klasi, što Katar erlajns planira da ponudi i na kraćim rutama. Kompanija trenutno raspolaže flotom od oko 30 uskoprutnih aviona, a sa novim isporukama, taj broj će porasti na 50.
Podsećanja radi, narudžbina Boinga 737 MAX 10 bila je direktna posledica tadašnjeg sukoba sa Erbasom, kada je Katar erlajns tvrdio da dolazi do ubrzanog propadanja spoljnog sloja trupa aviona A350. Erbas je to demantovao, tvrdeći da su oštećenja isključivo estetske prirode. Sukob je kulminirao međusobnim tužbama i otkazivanjem postojećih porudžbina, što je Katar erlajns navelo da se okrene Boingu. Ipak, strane su 2023. godine postigle dogovor, porudžbine Erbasovih aviona su vraćene, a odnosi su normalizovani.
Odluka o povratku platformi A321neo potvrđuje kontinuitet u strategiji kompanije koja teži standardizaciji i optimizaciji troškova. A321neo nudi bolje performanse, veću nosivost i ekonomičniji rad u poređenju sa modelom 737 MAX 10, a uz to se bolje uklapa u postojeći Erbasov kokpit standard, što pojednostavljuje obuku posada.

U međuvremenu, Katar erlajns agresivno širi svoju širokotrupnu flotu – pre svega sa modelima Boing 787-9 i 787-10, koji se pridružuju postojećim flotama A350-900, A350-1000 i Boing 777-300ER. Ove letelice čine okosnicu interkontinentalnih linija koje povezuju Dohu sa najvažnijim globalnim čvorištima, uključujući Njujork, London, Sidnej i Tokio.
Potez Katar erlajnsa potvrđuje tendenciju sve više avio-kompanija da se opredele za uskoprutne avione nove generacije koji nude više prostora, dolet i komfor – kao što je A321LR i XLR – a istovremeno zadrže fleksibilnost u širokotrupnom segmentu kroz kombinaciju najnovijih Boing i Erbas modela.
Očekuje se da će prva isporuka A321neo aviona za Katar erlajns biti realizovana do kraja 2025. godine, dok će modeli A321LR omogućiti pokretanje linija srednje dužine sa dodatnim luksuzom u biznis klasi.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.