
Boing završio maj sa 300 porudžbina, rekordni ugovor sa Katarom uoči Pariz er šoua
Kompanija Boing objavila je da je tokom maja zabeležila 303 nove porudžbine i isporučila ukupno 45 aviona, što je gotovo dvostruko više nego u istom mesecu prethodne godine. Ovi podaci objavljeni su uoči Pariz er šoua (Paris Air Show), događaja na kojem se očekuju novi komercijalni ugovori i značajna prisustva vodećih proizvođača iz avio industrije.
Među zabeleženim porudžbinama izdvaja se ugovor sa avio-kompanijom Katar ervejz (Qatar Airways), koji uključuje 130 aviona tipa 787 i 30 primeraka 777X, uz opciju za još 50 širokotrupnih letelica. Reč je o do sada najvećoj pojedinačnoj porudžbini ovog tipa za Boing. Od ukupnog broja, 120 aviona 787 registrovano je u maju, dok su preostalih deset ranije navedeni pod „nepoznatim kupcem“.

Pored ovog ugovora, zabeleženo je još nekoliko značajnih najava iz regiona Persijskog zaliva. Saudijska lizing kompanija AviLease potvrdila je kupovinu 20 aviona 737-8 MAX, dok je Etihad ervejz (Etihad Airways) najavio planove za nabavku 28 širokotrupnih aviona, iako još uvek nije potpisan konačan ugovor.
Boing je u maju isporučio 31 avion tipa 737 MAX – među kojima je sedam isporučeno kompaniji Junajted erlajnz (United Airlines) i četiri kompaniji Alaska Airlines – kao i sedam aviona 787, pet kargo verzija 777, jedan 767F i jedan 737NG koji će biti konvertovan u P-8 Poseidon za potrebe američke mornarice.
Uprkos povećanom obimu isporuka, nijedna nije otišla ka kineskim kupcima, koji su u aprilu obustavili preuzimanje Boingovih aviona zbog trgovinskih tenzija. Ipak, podaci sa sistema za praćenje letova pokazuju da je jedan novi 737 MAX početkom juna sleteo u Kinu, što je prvi takav slučaj od kada su dve zemlje postigle dogovor o ublažavanju trgovinskih mera.

Do kraja maja, Boing je beležio ukupno 5.943 aktivne porudžbine. Nakon tri otkazivanja, broj neto porudžbina za mesec maj iznosio je 300, što predstavlja šesti najbolji rezultat u istoriji kompanije kada se posmatra pojedinačni mesec.
Evropski konkurent, Erbas (Airbus), isporučio je 243 aviona od početka godine, uključujući 51 u maju. Tokom istog meseca nije bilo zabeleženih novih porudžbina, ali se očekuje da će kompanija objaviti više ugovora tokom Pariz er šou-a.
Proizvodnja modela 737 MAX ostaje pod nadzorom FAA, s obzirom na to da je agencija ograničila proizvodnju na 38 aviona mesečno. Boing se pridržava ovog limita od kada je krajem 2024. ponovo pokrenuo serijsku proizvodnju, posle štrajka radnika u fabrikama u Vašingtonu i Oregonu. Direktor kompanije Keli Ortberg izjavio je da će eventualno povećanje proizvodnje biti moguće tek nakon što FAA potvrdi stabilnost postojećeg tempa.

Od početka godine Boing je isporučio ukupno 220 aviona: 164 primerka 737 MAX, 28 modela 787, 16 aviona tipa 777, devet primeraka 767 i tri 737NG koji su namenjeni za konverziju u vojne varijante. Kompanija je potvrdila da su svi ključni indikatori koje prati FAA, uključujući kontrolu kvaliteta i bezbednosti, trenutno ocenjeni kao zadovoljavajući.
Podaci o isporukama se pažljivo prate na finansijskim tržištima, s obzirom na to da se najveći deo vrednosti ugovora realizuje tek u trenutku kada se avion zvanično preda kupcu.
(Aero.rs)
Video: Airbus Helicopters H120
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.