Globalna fama o srećnom mestu 11A: Kako je jedno avionsko sedište postalo simbol preživljavanja

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Jedno sasvim obično sedište u avionu, broj 11A, našlo se poslednjih dana u centru pažnje svetske javnosti. Nakon što je jedini preživeli iz stravične nesreće Er Indije na letu AI171 sedeo upravo na tom mestu, 11A je iznenada postalo sinonim za čudo, sreću — pa čak i predmet mitologije.

Let "Drimlajnera" (Boeing 787-8) iz Ahmedabada ka Londonu završio se katastrofalno svega tridesetak sekundi nakon poletanja. Od 242 osobe u avionu, preživeo je samo jedan putnik: Britanski državljanin Višvaš Kumar Rameš. Zvaničnici su potvrdili da je sedeo na mestu 11A, pored prozora, u prednjem delu ekonomske klase. Ironično, upravo je taj deo trupa ostao najviše očuvan nakon pada, dok je ostatak aviona bio potpuno uništen.

Ubrzo nakon toga, javio se i tajlandski pevač Ruangsak Lojčusak, koji je preživeo avionsku nesreću 1998. godine — i to, slučajno ili ne, takođe sedeći na mestu 11A. Njegova priča dodatno je podstakla viralni narativ da je reč o „srećnom mestu“, a društvene mreže preplavili su heštegovi poput #Seat11A i #Lucky11A.

Ali da li nauka zaista podržava ideju o „srećnom mestu“ u avionu?

Šta kaže nauka — postoji li zaista bezbednije mesto?

Iako fascinacija brojem sedišta 11A ima snažan emotivni i simbolički naboj, istraživanja pokazuju da ne postoji apsolutno „srećno mesto“ u avionu koje garantuje preživljavanje. Međutim, određene statistike govore o relativnoj bezbednosti pojedinih delova kabine.

Studija časopisa Popular Mechanics iz 2007. godine pokazala je da su putnici u zadnjem delu aviona imali do 40% veću šansu da prežive u poređenju s onima koji su sedeli napred. Slično tome, analiza CNN-a iz 2015. godine ukazala je na to da putnici u poslednjim redovima, dakle pri samom repu aviona, statistički beleže najvišu stopu preživljavanja. Ipak, brojna druga istraživanja naglašavaju da je blizina evakuacionih izlaza često presudna za ishod— bez obzira na to u kom delu kabine se sedi.

Američki Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja (NTSB) i Federalna administracija za avijaciju (FAA) ne izdaju zvanične preporuke o „najbezbednijim mestima“, ali se u industriji zna da sedišta blizu evakuacionih vrata, kao i putnici koji znaju bezbednosne procedure i brzo reaguju, imaju veće šanse u vanrednim situacijama.

Važno je napomenuti da svaka avionska nesreća ima svoju specifičnu priču — u nekim slučajevima najviše stradaju putnici u prednjem delu aviona, u drugim u zadnjem, dok su kod određenih nesreća najrizičnija upravo mesta iznad krila zbog blizine rezervoara za gorivo. U slučaju pada Er Indijinog aviona, sedište 11A se nalazi u delu kabine koji nije eksplodirao niti bio smrskan, što je, sasvim verovatno, omogućilo jedinom preživelom da ostane živ.

Slučajevi iz prošlosti: kada jedno mesto postane simbol

Postoje i drugi slučajevi u kojima je preživeo samo jedan putnik u avionskoj nesreći. Julijana Kepke, devojčica iz Perua, preživela je pad aviona 1971. godine iznad Amazonske džungle, sedeći u zadnjem delu aviona uz prozor. Iako nije sedela na 11A, njeno preživljavanje je takođe izazvalo sličan narativ o simbolici mesta i sudbine. Ovakvi slučajevi sugerišu da su okolnosti i sreća presudni faktori, a ne broj sedišta.

Reakcije na društvenim mrežama 

Na TikToku i Instagramu pojavili su se snimci putnika koji pokazuju svoje karte sa sedištem 11A uz komentare poput: „Ako neko hoće da se menja — nema šanse!“ ili „Rezervisano 11A. Ako nešto krene po zlu, znate gde sam.“ Jedna britanska putnica čak je objavila da je doplatila kako bi u sledećem letu sedela baš na tom mestu. U azijskoj niskotarifnoj kompaniji zabeležen je povećan broj zahteva za baš to mesto, dok se kod pojedinih avio-kompanija već razmatra mogućnost da se ono uključi u plaćenu opciju „preferiranih mesta“.

Foto: 11A

Šta zapravo povećava šanse za preživljavanje?

Prema bezbednosnim preporukama stručnjaka, putnici mogu povećati svoje šanse tako što:

  • slušaju uputstva kabinske posade,
  • pažljivo prate demonstraciju korišćenja prsluka i maski,
  • zauzmu bezbednosni položaj (brace position) pri udaru,
  • i obrate pažnju na broj redova do najbližeg izlaza.

Drugim rečima, važnije od toga gde sedite jeste kako reagujete.

Mesto 11A između statistike i simbolike

Možda je 11A je samo broj na avionskoj karti. A možda je, za neke, nova amajlija za bezbedan let. Avijacija je puna pravila i procedura, ali i priča koje se ne mogu objasniti brojkama ni logikom. Ljudi često traže smisao u nesreći, traže znak koji će im nešto reći. Tako je i mesto 11A, sasvim slučajno, postalo simbol — spoj tragedije, nade i neobjašnjive ljudske potrebe da u svemu pronađe neko pravilo.

(Aero.rs)

Video: Airbus Helicopters H120

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>