Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja SAD podelio packe Boingu i američkoj Federalnoj upravi za avijaciju

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Američki Nacionalni odbor za bezbednost saobraćaja (NTSB) je u najnovijem saopštenju istakla da je "verovatni uzrok prošlogodišnjeg incidenta" sa izletanjem panela na avionu Boing 737 MAX 9 kompanije Alaska Erlajnsa bio propust proizvođača da obezbedi "adekvatnu obuku, smernice i nadzor" za svoje radnike u fabrici.

NTSB je takođe utvrdio da je Federalna uprava za avijaciju (FAA) bila neefikasna u obezbeđivanju da Boing reši ponovljene i sistemske probleme neusklađenosti u vezi sa procesom uklanjanja delova.

Nacionalni odbor je zaključio i da je tokom dve godine koje su prethodile incidentu na letu 1282, Boingov interni sistem upravljanja bezbednošću (SMS - Safety Management System) bio neadekvatan, bez formalnog nadzora Federalne administracije za avijaciju (FAA), te nije uspevao da proaktivno identifikuje i ublaži rizike.

Istraga je pokazala da su tačni i kontinuirani podaci o ukupnoj bezbednosnoj kulturi neophodni kako bi se SMS uspešno integrisao u sistem upravljanja kvalitetom.

Podsetimo, Boing 737 MAX 9 Alaska Erlajna poleteo je iz Portlanda 5. januara 2024. u 17:06 po lokalnom vremenu. Odredište je Ontario u južnoj Kaliforniji. Šest minuta nakon poletanja, na visini od 14.830 stopa (oko 4.500 metara), došlo je do naglog pada pritiska u kabini, a glavni alarm odjekivao je kroz putničku kabinu.

Let 1282 proglašava vanredno stanje i vraća se nazad ka Portlandu — od 171 putnika i šest članova posade, osam osoba zadobija lakše povrede. O ovom incidentu u više navrata mogli ste čitati tekstove na našem portalu. 

Međutim, Dženifer Homendi, direktorka NTSB-a je u utorak, 24. juna 2025, prilikom predstavljanja sažetka završnog izveštaja koji se očekuje za nekoliko nedelja rekla da je čitav slučaj najbolje opisati rečima "na granici čuda", jer  iznad levog krila na trupu aviona 737 zjapi rupa. Posada u početku pretpostavlja da ima mrtvih, te posle prinudnog sletanja dva puta prebrojava redove u avionu".

Na toj poziciji Boing kod modela 737 MAX 9 predviđa dodatni izlaz za slučaj nužde. Alaska Erlajns taj izlaz ne koristi - njihovi avioni ovog tipa nemaju maksimalnu gustinu sedišta i isporučuju se sa odgovarajućim panelom umesto vrata. Međutim, Boing je pogrešio tokom ugradnje tog panela - četiri sigurnosna zavrtnja, koji učvršćuju taj element za trup, su izostavljena.

Poklopac je demontiran 18. septembra 2023. tokom završne montaže radi korekcije zakivaka — prilikom ponovne ugradnje sledećeg dana, mehaničari kompanije Boing jednostavno su zaboravili da ugrade sigurnosne zavrtnje. Nijedna osoba nije primetila da ti delovi nedostaju, navodi nemački portal Aero.de.

Mogući razlog za ovakav propust možda leži u pretpostavci da radove nije izvodio posebno obučen tim mehaničara. Pošto uklanjanje i ponovna ugradnja tog dela "nije rutinski proces" u završnoj montaži modela 737 MAX, to je trebalo da bude obavezno. Uz to, ti radovi nisu evidentirani u proizvodnoj dokumentaciji.

737 NTSB

Nakon incidenta, NTSB je detaljnije ispitao fabriku u Rentonu — i izdao Boingu vrlo negativan izveštaj, a svoju dozu kritike dobila je i Savezna uprava za avijaciju (FAA), koja tokom 2023. i 2024. "nije dovoljno nadgledala proizvodni sistem u Rentonu". 

Osim propusta kod Boinga i FAA, let 1282 je takođe otkrio "potrebu za dodatnom obukom letačkog osoblja u vezi sa pravilnim korišćenjem maski za hitne slučajeve", navodi se dalje u izveštaju NTSB-a. NTSB takođe ističe da je potrebno preispitati korišćenje sigurnosnih pojaseva za decu mlađu od dve godine, koja putuju na krilu pratnje, jer su i tu uočeni bezbednosni propusti u slučaju 1282.

(Aero.rs)

Video: Dassault Falcon 6X u Beogradu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>