ATR razvija novi hibridni avion Evo: Vizija efikasnije i održivije regionalne avijacije do 2035.

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Kompanija ATR, globalni lider u proizvodnji regionalnih turboelisnih aviona, najavila je razvoj potpuno nove generacije letelica pod nazivom ATR Evo, čiji se ulazak u komercijalnu upotrebu očekuje do 2035. godine. U partnerstvu sa Prat & Vitni Kanadom, ATR razvija blago-hibridni pogon koji bi trebalo da donese značajna unapređenja u pogledu potrošnje goriva, emisije gasova i ukupnih operativnih troškova.

Ovaj ambiciozni projekat deo je strategije ATR-a za održivu avijaciju, u kojoj ključnu ulogu ima i saradnja sa evropskim i severnoameričkim partnerima u okviru više međunarodnih inicijativa.

ATR Evo Foto: ATR aircraft

Blago-hibridni motor: Spoj proverene tehnologije i inovacija

U središtu razvoja novog aviona nalazi se hibridna verzija motora PW127XT, koja će kombinovati klasični turboprop motor sa električnim motorom snage do 200 kW. Električni deo sistema aktiviraće se u kritičnim fazama leta – prilikom poletanja i penjanja – i pružati dodatnu snagu do 10% ukupnog izlaza, sa vršnom snagom sistema od 2 megavata.

Ova konfiguracija omogućava da se glavni motor optimizuje za manju snagu, čime se značajno povećava energetska efikasnost bez žrtvovanja performansi. Električni motor će biti povezan preko redukcionog menjača, a ceo pogonski sklop razvija se kroz zajedničke inženjerske studije ATR-a i Prat & Vitni Kanade.

ATR Evo Foto: ATR aircraft

Tehnički ciljevi: 20% manje goriva i CO₂

ATR je postavio ambiciozan cilj – najmanje 20% smanjenje potrošnje goriva i emisije ugljen-dioksida u poređenju sa sadašnjom generacijom motora PW127M. Ovo bi značajno poboljšalo ekološke karakteristike aviona i omogućilo operaterima da lete uz manje troškove, što je posebno važno na tržištima gde cene goriva i ekološki propisi igraju ključnu ulogu.

ATR Evo Foto: ATR aircraft

Kompatibilnost sa 100% održivim gorivima

Uz blago-hibridni pogon, ATR Evo će biti projektovan da koristi 100% SAF (Sustainable Aviation Fuel), odnosno goriva iz obnovljivih izvora kao što su biomasa i sintetička goriva. Na taj način, ATR Evo bi mogao postati prvi turboelisni avion u svojoj klasi sa potpunom kompatibilnošću za letenje na održivim gorivima, čime bi dodatno umanjio emisije štetnih gasova i uticaj na životnu sredinu.

Smanjeni troškovi održavanja i duži ciklus upotrebe

Jedna od velikih prednosti koje ATR ističe jeste do 20% niži troškovi održavanja zahvaljujući jednostavnijem dizajnu motora, manjoj termalnoj opterećenosti i unapređenim sistemima dijagnostike. Očekuje se da će novi avion imati produžene intervale održavanja, što će dodatno smanjiti broj dana kada je avion van saobraćaja, a samim tim i povećati njegovu komercijalnu isplativost.

ATR Evo Foto: ATR aircraft

Materijali nove generacije

Pored pogonskog sistema, ATR Evo će koristiti bio-poreklom dobijene materijale, kao i reciklirane i ponovo upotrebljive komponente u svojoj strukturi i enterijeru. Ovo ne samo da smanjuje emisije tokom proizvodnje i odlaganja, već i značajno produžava životni vek aviona, čineći ga ekološki i ekonomski održivijim tokom više decenija eksploatacije.

ATR učestvuje u HE-ART projektu, kao delu evropske inicijative Clean Aviation, zajedno sa partnerima poput Rols-Rojsa, sa ciljem da se ubrza razvoj održivih pogonskih sistema za budućnost regionalnog vazdušnog saobraćaja.

ATR Evo Foto: ATR aircraft

U isto vreme, Prat & Vitni Kanada, zajedno sa Kolins Erspejsom, vodi projekt podržan od strane kanadske vlade u cilju hibridizacije postojećih letelica, kao što je De Haviland Dash 8-100. Iskustva iz tog programa se delimično prenose i na razvoj ATR Evo aviona.

Jedan od glavnih ciljeva ATR Evo projekta jeste da se očuva uloga regionalne avijacije kao ključnog sredstva za povezivanje udaljenih i teško pristupačnih zajednica, ali na održiviji i ekonomičniji način. ATR vidi ovaj avion kao alat za podršku lokalnom razvoju, dostupnijim zdravstvenim i obrazovnim uslugama, i očuvanju regionalne mobilnosti u eri klimatskih izazova.

ATR ističe da je trenutno više od 1.200 njihovih aviona u upotrebi širom sveta, u preko 90 zemalja, i da upravo to iskustvo i infrastruktura daju dodatni podstrek da se ambicija poput Evo koncepta pretoči u realnost.

(Aero.rs)

Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>