Wizzair proglašen za najefikasniju avio-kompaniju po emisiji CO₂ u svetu

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Mađarska niskotarifna avio-kompanija Vizer (Wizz Air) proglašena je za globalnog lidera po pitanju efikasnosti emisije ugljen-dioksida, prema najnovijem izveštaju kompanije Cirium, specijalizovane za podatke i analitiku u avijaciji. U okviru izveštaja Flight Emissions Review 2025, Vizer je ostvario rezultat od 53,9 grama CO₂ po raspoloživom sedišnom kilometru (ASK), što je najniža emisija među svih 100 analiziranih prevoznika.

Ko je u vrhu?

Na listi najefikasnijih kompanija, iza Vizera se nalaze Fronitijer erlajns (Frontier Airlines) iz Sjedinjenih Američkih Država sa 54,4 g/ASK i turski Pegazus (Pegasus Airlines) sa 57,1 g/ASK. Ove tri kompanije prednjače zahvaljujući kombinaciji mladih flota, gustih konfiguracija kabina i optimizovanih letova koji omogućavaju manju emisiju štetnih gasova po prevezenom putniku.

A321xlr Foto: Wizzair

Zanimljivo je da se sve tri kompanije oslanjaju gotovo isključivo na flotu Erbasovih aviona nove generacije — konkretno, modela A320neo i A321neo. Vizer se posebno izdvaja po velikom broju aviona A321 sa 239 sedišta, što mu omogućava da emisiju ugljen-dioksida raspodeli na veći broj putnika, čime se intenzitet emisije dodatno smanjuje.

Šta znači ASK i zašto je važan?

Metodologija izveštaja koristi pokazatelj gram CO₂ po raspoloživom sedišnom kilometru (ASK) kao standardnu meru „intenziteta emisije“. Ovaj indikator uzima u obzir ukupnu količinu emitovanog ugljen-dioksida u odnosu na broj sedišta i pređenu razdaljinu. Drugim rečima, meri se koliko emisije prevoznik proizvodi po svakom sedištu koje mu je na raspolaganju, bez obzira na to da li je zauzeto ili ne.

Prednost ove metode leži u tome što odražava faktore na koje avio-kompanije zaista mogu da utiču — poput izbora aviona, gustine rasporeda sedišta i efikasnosti planiranja ruta.

RYANAIR BOEING Foto: Shutterstock

EmeraldSky: prvi industrijski standard za uporednu analizu

Podaci su prikupljeni i obrađeni pomoću Cirium platforme EmeraldSky, koja je jedinstvena po tome što koristi kombinaciju tehničkih podataka o tipu aviona, njegovoj konfiguraciji, operativnim uslovima i parametrima leta u realnom vremenu. Metodologija je prošla nezavisnu reviziju i verifikovana je od strane PricewaterhouseCoopers (PwC) sa preciznošću većom od 99%, čime je dobila međunarodno priznatu ISAE 3000 potvrdu.

Direktor kompanije Cirium, Džeremi Bouen (Jeremy Bowen), izjavio je da ovaj standard omogućava industriji prvi pravi alat za uporedivo, transparentno i kredibilno merenje emisija, neophodno za postizanje klimatskih ciljeva.

„Prvi put imamo standardizovanu osnovu na kojoj avio-kompanije mogu da porede svoj učinak, investitori da analiziraju performanse, a korporacije da sa sigurnošću izveštavaju o emisijama u okviru Scope 3 kategorije“, rekao je Bouen.

Pegazus sa najvećim padom emisije

Iako je trećeplasiran po ukupnoj emisiji, turski niskotarifni prevoznik Pegazus zabeležio je najznačajnije poboljšanje u odnosu na 2023. godinu, sa najvećim procentualnim padom emisije po ASK. To ukazuje na efikasnu modernizaciju flote i povećanje operativne efikasnosti u kratkom vremenskom periodu.

Najveće avio-kompanije i emisije

Izveštaj je obuhvatio i deset najvećih avio-kompanija na svetu po ASK, kako bi se sagledao uticaj obima poslovanja na emisiju. Među njima se najbolje pozicionirao Rajaner (Ryanair), koji je zauzeo 20. mesto u ukupnom poretku. Iako ni blizu vodećim prevoznicima po efikasnosti, Rajaner je ipak bio najefikasniji među „teškašima“ — što ne menja činjenicu da je i dalje najveći emiter CO₂ među evropskim avio-kompanijama.

Ryanair Foto: Shutterstock

Samo u 2023. godini, Rajaner je ispustio više od 15 miliona tona ugljen-dioksida, što je 23% više nego u periodu pre pandemije. Za poređenje, to je približno godišnjoj emisiji sedam miliona automobila na benzin.

Kako će industrija dostići neto-nultu emisiju?

Avio-industrija, koja doprinosi oko 2–3% globalnih emisija CO₂, postavila je sebi cilj da do 2050. godine dostigne neto-nultu emisiju. Rajaner je objavio plan smanjenja emisija koji uključuje sledeće komponente:

  • 34% kroz korišćenje održivih avio-goriva (SAF),
  • 32% kroz tehnička i operativna unapređenja,
  • 24% kroz kompenzaciju emisija i druge tržišne mehanizme,
  • 10% kroz unapređenje upravljanja vazdušnim saobraćajem.

Posebno se ističe važnost SESAR inicijative (Single European Sky ATM Research), čija bi implementacija mogla odmah da smanji emisije u evropskoj avijaciji za 10%, kroz bolju koordinaciju i skraćenje ruta.

(Aero.rs)

Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>