
Francuski štrajk kontrolora letenja izazvao otkazivanje više od 1.500 letova širom Evrope
Dvodnevni štrajk francuskih kontrolora letenja ozbiljno je poremetio avio-saobraćaj širom Evrope, sa otkazivanjem više od 1.500 letova i direktnim uticajem na oko 300.000 putnika. Zbog važnog geografskog položaja Francuske, posledice su se osetile i van njenih granica, a prevoznici su bili prinuđeni na preusmeravanja i otkazivanja, kašnjenja i dodatne operativne troškove.
Niskotarifni prevoznici Rajaner (Ryanair) i IziDžet (easyJet) su bili među najpogođenijima ovim štrajkom. Rajaner je otkazao više od 470 letova zakazanih za četvrtak i petak, od kojih je oko 350 predstavljalo tzv. prelete – letove koji samo koriste francuski vazdušni prostor bez sletanja u Francusku. IziDžet je obustavio 274 leta. Ni regionalne kompanije nisu ostale pošteđene – Er Srbija je otkazala više letova između Beograda i Francuske, uključujući linije ka Parizu i Nici, dok su neki letovi, poput JU242 i JU243 ka Parizu, zadržani u redu letenja, u zavisnosti od dnevne procene situacije u francuskom vazdušnom prostoru.

Francuska Direkcija za civilno vazduhoplovstvo (DGAC) naložila je redukciju do 50% svih polazaka i dolazaka na francuske aerodrome, uz upozorenje da se uprkos tome očekuju značajni poremećaji na svim aerodromima u zemlji. Veliki broj evropskih letova prelazi preko francuskog vazdušnog prostora, što znači da su mnoge avio-kompanije primorane da menjaju rute, troše više goriva i suočavaju se s kašnjenjima.
Štrajk se događa u trenutku kada Evropa očekuje rekordan broj letova tokom leta, sa procenjenim vrhuncem od oko 38.000 letova dnevno. Francuski ministar saobraćaja Filip Tabaro osudio je tajming štrajka, nazvavši zahteve sindikata „neprihvatljivim“ u kontekstu opterećenog sistema i letnjih gužvi.
Štrajk organizuju dva sindikata – UNSA-ICNA i USAC-CGT – koji ukazuju na hronične probleme unutar sistema kontrole letenja: nedostatak osoblja, zastarelu tehniku i prekomerni pritisak na radnike. Sindikati tvrde da DGAC ne ispunjava obećanja o modernizaciji sistema i da se od zaposlenih konstantno traži da nadoknađuju sistemske slabosti. U saopštenju UNSA-ICNA navodi se da su „sistemi na izdisaju“, a da agencija ne ulaže dovoljno u unapređenje osnovne opreme i resursa.

Ovo nije prvi put da štrajk francuskih kontrolora utiče na evropski avio-saobraćaj. Prema podacima Eurokontrola, u periodu od 2018. do 2022. godine, štrajkovi kontrolora letenja u Evropi izazvali su štetu veću od 900 miliona evra i doveli do otkazivanja više od 21.000 letova, od čega je više od 13.000 bilo direktno povezano s Francuskom.
Avio-kompanije ponovo pozivaju Evropsku uniju da reformiše sistem kontrole letenja na nivou kontinenta. Rajaner posebno ističe potrebu da se obezbedi kontinuitet preleta iznad pojedinih zemalja čak i tokom nacionalnih štrajkova. Direktor Rajanera Majkl O’Liri izjavio je da su „evropske porodice ponovo taoci francuskih kontrolora letenja“ i ocenio da je ovakav sistem neodrživ i nepravedan prema putnicima.
(Aero.rs)
Video: Brzo i bučno: Brišući let MiG-29 na Aero MIND 2025
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.