Portugal prodaje nacionalnog avio-prevoznika: Velike kompanije spremne za kupovinu

   
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Vlada Portugala je ponovo pokrenula dugo odlaganu i nestrpljivo očekivanu privatizaciju nacionalne avio-kompanije TAP Er Portugal (TAP). Pošto se nekoliko velikih evropskih avio-grupa nadmeće za potencijalno učešće u vlasništvu nad ovom kompanijom, očekuje se da će ceo proces postati jedna od glavnih priča u narednih 12 meseci.

Vlada planira da proda 49,9% udela u avio-kompaniji „u narednih godinu dana“, uz mogućnost prodaje i većeg dela kapitala ako tržišni uslovi i interesovanje to budu omogućili. Premijer Luis Montenegro izjavio je da je „uverеn da će biti mnogo zainteresovanih strana“ za planiranu delimičnu prodaju, u okviru koje će 5% udela biti ponuđeno zaposlenima.

Do sada su tri velike avio-grupe iskazale interesovanje za TAP, o čemu je naš portal pisao u martu ove godine: Ako jedna od njih pobedi na tenderu, to bi dodatno konsolidovalo evropsko avio-tržište. Nemačka Lufthanza grupa ostaje snažan kandidat, jer je poslednjih godina aktivno kupovala udele u nekoliko drugih evropskih kompanija, a preliminarni razgovori s portugalskom vladom obavljeni su početkom 2025. godine.

TAP Air Lines Foto: Shutterstock

Ostali glavni pretendenti su IAG, koja kontroliše Britiš Ervejs, Iberiju i Er Lingus, dok je grupa Er France-KLM takođe javno izrazila interesovanje u slučaju da TAP bude ponuđen na prodaju. Prema izveštaju agencije Rojters koju citira Aerotime, ta grupacija je nedavno ponovila svoj interes i navela u saopštenju da će „učestvovati u ovom procesu čim svi detalji budu objavljeni“.

TAP trenutno beleži jedan od najboljih poslovnih perioda u svojoj istoriji, sa porastom broja putnika i profitabilnosti, dok kompanija aktivno širi mrežu svojih linija, posebno prema destinacijama na dužim relacijama u Severnoj i Južnoj Americi. Tokom 2024. godine, TAP je zabeležio neto dobit od 53,7 miliona evra (58,4 miliona dolara), ostvarivši pozitivan rezultat treću godinu zaredom. U poređenju sa 2019. godinom, poslednjom godinom pre pandemije, ovo predstavlja povećanje od 149,4 miliona evra (164,3 miliona dolara).

TAP Air Lines Foto: Shutterstock

Takođe, 2024. godine, operativni prihodi TAP-a dostigli su rekordnih 4.242,4 miliona evra (4.666,6 miliona dolara), što je povećanje od 0,7% u odnosu na 2023. i 28,6% više nego 2019. godine. Prihodi od prevezenih putnika takođe su ostali pozitivni, podstaknuti povećanjem kapaciteta mreže za 1,6% i poboljšanjem koeficijenta popunjenosti aviona za 1,5%.

Tokom 2024. godine, TAP je prevezao ukupno 16,1 milion putnika, što je povećanje od 1,6% u odnosu na 2023, dostigavši 94% nivoa iz 2019. Broj letova je opao za 1,5% u odnosu na 2023, dostigavši 86% nivoa pre pandemije. Kompanija očekuje poboljšanje ovih brojki tokom 2025. godine.

TAP Air Lines Foto: Shutterstock

Ministar za infrastrukturu Portugala, Migel Pinto Luz, izjavio je da vlada namerava da završi privatizaciju u roku od godinu dana, dodavši da model privatizacije omogućava i ponude od avio-kompanija izvan Evropske unije. „Doneli smo ovu odluku jer smo već potrošili mnogo novca... Ne želimo da nastavimo da ulivamo novac u bure bez dna“, izjavio je premijer Luis Montenegro u kratkom televizijskom obraćanju.

Prema navodima portugalske vlade, sledeći koraci u formalnom procesu privatizacije TAP-a biće da zainteresovane strane formalno iskažu nameru da učestvuju i da se kvalifikuju za preliminarnu fazu u roku od 60 dana nakon što predsednik Portugala, Marselo Nuno Duarte Rebelo de Souza, koji je na toj funkciji od 2016. godine, da zvaničnu saglasnost za prodaju.

TAP Air Lines Foto: Shutterstock

Privatizacija TAP-a je na stolu još od pandemije, kada je, poput mnogih evropskih avio-kompanija, morala da prihvati pomoć države. Međutim, nakon što je prethodne četiri godine provela u restrukturiranju i oporavku, portugalska vlada sada smatra da je došlo vreme da se privatizacija sprovede.

Prema podacima portala ch-aviation, TAP trenutno upravlja flotom od 83 aviona marke Erbas u svom glavnom segmentu, dok regionalna podružnica TAP Ekspres upravlja sa dodatnih 19 regionalnih Embraer aviona.

Glavna kompanija leti na 105 ruta ka 88 destinacija u 31 zemlji, iz svoje glavne baze na aerodromu Umberto Delgado u Lisabonu (LIS). Najveće prednosti TAP-a leže u njegovoj snažnoj mreži letova ka Brazilu, zemljama afričkog portugalskog govornog područja i Sjedinjenim Američkim Državama.

(Aero.rs)

Video: Aero MIND 2025: Praznik vazduhoplovstva u srcu Šumadije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Eur: <% exchange.eur %>
  • Usd: <% exchange.usd %>