
Portugal prodaje nacionalnog avio-prevoznika: Velike kompanije spremne za kupovinu
Vlada Portugala je ponovo pokrenula dugo odlaganu i nestrpljivo očekivanu privatizaciju nacionalne avio-kompanije TAP Er Portugal (TAP). Pošto se nekoliko velikih evropskih avio-grupa nadmeće za potencijalno učešće u vlasništvu nad ovom kompanijom, očekuje se da će ceo proces postati jedna od glavnih priča u narednih 12 meseci.
Vlada planira da proda 49,9% udela u avio-kompaniji „u narednih godinu dana“, uz mogućnost prodaje i većeg dela kapitala ako tržišni uslovi i interesovanje to budu omogućili. Premijer Luis Montenegro izjavio je da je „uverеn da će biti mnogo zainteresovanih strana“ za planiranu delimičnu prodaju, u okviru koje će 5% udela biti ponuđeno zaposlenima.
Do sada su tri velike avio-grupe iskazale interesovanje za TAP, o čemu je naš portal pisao u martu ove godine: Ako jedna od njih pobedi na tenderu, to bi dodatno konsolidovalo evropsko avio-tržište. Nemačka Lufthanza grupa ostaje snažan kandidat, jer je poslednjih godina aktivno kupovala udele u nekoliko drugih evropskih kompanija, a preliminarni razgovori s portugalskom vladom obavljeni su početkom 2025. godine.

Ostali glavni pretendenti su IAG, koja kontroliše Britiš Ervejs, Iberiju i Er Lingus, dok je grupa Er France-KLM takođe javno izrazila interesovanje u slučaju da TAP bude ponuđen na prodaju. Prema izveštaju agencije Rojters koju citira Aerotime, ta grupacija je nedavno ponovila svoj interes i navela u saopštenju da će „učestvovati u ovom procesu čim svi detalji budu objavljeni“.
TAP trenutno beleži jedan od najboljih poslovnih perioda u svojoj istoriji, sa porastom broja putnika i profitabilnosti, dok kompanija aktivno širi mrežu svojih linija, posebno prema destinacijama na dužim relacijama u Severnoj i Južnoj Americi. Tokom 2024. godine, TAP je zabeležio neto dobit od 53,7 miliona evra (58,4 miliona dolara), ostvarivši pozitivan rezultat treću godinu zaredom. U poređenju sa 2019. godinom, poslednjom godinom pre pandemije, ovo predstavlja povećanje od 149,4 miliona evra (164,3 miliona dolara).

Takođe, 2024. godine, operativni prihodi TAP-a dostigli su rekordnih 4.242,4 miliona evra (4.666,6 miliona dolara), što je povećanje od 0,7% u odnosu na 2023. i 28,6% više nego 2019. godine. Prihodi od prevezenih putnika takođe su ostali pozitivni, podstaknuti povećanjem kapaciteta mreže za 1,6% i poboljšanjem koeficijenta popunjenosti aviona za 1,5%.
Tokom 2024. godine, TAP je prevezao ukupno 16,1 milion putnika, što je povećanje od 1,6% u odnosu na 2023, dostigavši 94% nivoa iz 2019. Broj letova je opao za 1,5% u odnosu na 2023, dostigavši 86% nivoa pre pandemije. Kompanija očekuje poboljšanje ovih brojki tokom 2025. godine.

Ministar za infrastrukturu Portugala, Migel Pinto Luz, izjavio je da vlada namerava da završi privatizaciju u roku od godinu dana, dodavši da model privatizacije omogućava i ponude od avio-kompanija izvan Evropske unije. „Doneli smo ovu odluku jer smo već potrošili mnogo novca... Ne želimo da nastavimo da ulivamo novac u bure bez dna“, izjavio je premijer Luis Montenegro u kratkom televizijskom obraćanju.
Prema navodima portugalske vlade, sledeći koraci u formalnom procesu privatizacije TAP-a biće da zainteresovane strane formalno iskažu nameru da učestvuju i da se kvalifikuju za preliminarnu fazu u roku od 60 dana nakon što predsednik Portugala, Marselo Nuno Duarte Rebelo de Souza, koji je na toj funkciji od 2016. godine, da zvaničnu saglasnost za prodaju.

Privatizacija TAP-a je na stolu još od pandemije, kada je, poput mnogih evropskih avio-kompanija, morala da prihvati pomoć države. Međutim, nakon što je prethodne četiri godine provela u restrukturiranju i oporavku, portugalska vlada sada smatra da je došlo vreme da se privatizacija sprovede.
Prema podacima portala ch-aviation, TAP trenutno upravlja flotom od 83 aviona marke Erbas u svom glavnom segmentu, dok regionalna podružnica TAP Ekspres upravlja sa dodatnih 19 regionalnih Embraer aviona.
Glavna kompanija leti na 105 ruta ka 88 destinacija u 31 zemlji, iz svoje glavne baze na aerodromu Umberto Delgado u Lisabonu (LIS). Najveće prednosti TAP-a leže u njegovoj snažnoj mreži letova ka Brazilu, zemljama afričkog portugalskog govornog područja i Sjedinjenim Američkim Državama.
(Aero.rs)
Video: Aero MIND 2025: Praznik vazduhoplovstva u srcu Šumadije
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.