
Indija naložila hitne provere prekidača za dotok goriva na avionima B787 i B737 posle pada Er Indije
Direktorat za civilno vazduhoplovstvo Indije (DGCA) naložio je svim domaćim avio-kompanijama da sprovedu hitne tehničke provere prekidača za gorivo na flotama Boinga 787 i 737, nakon pada aviona Er Indije 12. juna, u kojem je stradalo 260 ljudi. Ova odluka dolazi u trenutku kada se sve više pažnje usmerava ka potencijalnom tehničkom uzroku tragedije, iako zvanični uzroci još nisu utvrđeni.
U preliminarnom izveštaju koji su objavili indijski istražni organi, detaljno je zabeleženo da su se oba prekidača za dovod goriva prebacila u poziciju CUTOFF u razmaku od svega jedne sekunde, što je izazvalo trenutno gašenje oba motora. Posebno zabrinjava činjenica da je u snimku iz kokpita jedan pilot upitao drugog zašto je isključio gorivo, na šta je ovaj odgovorio da to nije učinio – ukazujući na mogućnost nenamerne ili nenajavljene aktivacije prekidača.
Preporuka iz 2018. ignorisana
Ono što dodatno komplikuje situaciju jeste da je američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) još 2018. godine izdala savetodavno obaveštenje u kojem je preporučila operaterima da izvrše inspekciju mehanizma za zaključavanje prekidača za gorivo na više modela Boinga, uključujući 787. Cilj te preporuke bio je da se spreči njihovo slučajno aktiviranje. Međutim, ova preporuka nije imala obavezujući karakter, što je dovelo do toga da brojni operateri – uključujući Er Indiju – ne izvrše pomenutu proveru.
Prema navodima iz izveštaja, iako je modul za upravljanje gasom zamenjen 2019. i 2023. godine, avion nije prošao tehničku inspekciju mehanizma za fizičku blokadu prekidača za gorivo, jer takva provera nije bila propisana ni FAA direktivom ni domaćim propisima.

Reakcija industrije i međunarodni odjek
Nakon objave preliminarnog izveštaja, Er Indija je počela provere na svim svojim avionima tipa 787 i 737. Do sada je, prema nezvaničnim informacijama koje prenosi Rojters, pregledano oko polovine flote 787 i gotovo svi avioni 737, bez pronađenih nepravilnosti. Provera bi trebalo da bude završena u roku od nekoliko dana.
Na slične korake odlučile su se i druge svetske kompanije. Singapur erlajnz je potvrdio da su svi njegovi Boing 787 avioni – uključujući one koji lete u okviru niskobudžetne filijale Skut – prošli preventivne tehničke provere i da su prekidači u potpunosti ispravni. Korejan erlajnz je saopštio da je započeo sopstvenu inspekciju, a da će dodatno postupati prema uputstvima korejskog ministarstva saobraćaja.

Sistemsko pitanje ili izolovani slučaj?
Iako konačni nalazi tek treba da budu objavljeni, ova nesreća pokrenula je nova pitanja o nivou regulatornog nadzora i praksi održavanja, posebno kada su preporuke FAA shvaćene kao neobavezujuće. S obzirom na to da se prekidači za gorivo nalaze u samom centru lanca kontrole motora, njihova nenamerna aktivacija – bilo ljudskom greškom, softverskim propustom ili mehaničkom neispravnošću – može imati katastrofalne posledice.
Tragedija Er Indije takođe baca svetlo na sve veću potrebu za ažuriranjem obavezujućih tehničkih direktiva u skladu sa kumulativnim saznanjima iz prethodnih incidenata. U tom kontekstu, očekuje se da i FAA i EASA preispitaju aktuelne smernice i eventualno uvedu obavezujuće provere za sve operatore Boingovih aviona koji koriste slične mehanizme.

Pitanja bez odgovora u centru istrage
Iako je preliminarni izveštaj isključio mogućnost mehaničkog ili održavačkog propusta, okolnosti pod kojima je došlo do gašenja oba motora neposredno po poletanju ostaju pod znakom pitanja. U narednim nedeljama, istraga bi trebalo da rasvetli da li je u pitanju izolovani incident, dizajnerski propust, sistemska greška ili kombinacija više faktora. Do tada, nadležni organi širom sveta sprovode preventivne provere koje bi trebalo da smanje rizik od ponavljanja ovakvog scenarija – uz nadu da nove žrtve mogu biti izbegnute.
(Aero.rs)
Video: Najnovija srpska letilica: Prave je studenti, a ovako će izgledati
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.