
Zamalo katastrofa u Meksiko Sitiju: Embraer sleteo preko Boinga na poletanju
Međunarodni aerodrom Benito Huares u Meksiko Sitiju (MEX) bio je mesto ozbiljnog bezbednosnog incidenta u ponedeljak 21. jula 2025. godine, kada je avion Embraer E190 kompanije Aeromeksiko Konekt (Aeromexico Connect) prilikom sletanja preleteo iznad Boinga 737-800 kompanije Delta Er Lajns (Delta Air Lines) koji je u tom trenutku započinjao poletanje na istoj pisti. Ovaj bliski susret dogodio se zbog istovremeno izdatih, međusobno konfliktnih odobrenja za korišćenje piste 05R, što je izazvalo privremeni gubitak bezbednog razmaka između ova dva aviona.
Prema dostupnim podacima sa sajta FlightRadar24, let AM1631 kompanije Aeromeksiko Konekta iz Agvaskaljentesa (AGU) bio je na finalnom prilazu kada je dobio dozvolu za sletanje na pistu 05R. Istovremeno, let DL590 kompanije Delta Er Lajns iz Meksiko Sitija za Atlantu (ATL), koji je izvodio avion Boing 737-800 (reg. N3766), dobio je dozvolu za poletanje sa iste piste, postavljajući se preko rulne staze B1, oko 520 metara ispred pomerene tačke početka piste.
Embraer E190 (registracija XA-ALP), star 17,6 godina, preleteo je iznad Boinga na izuzetno maloj visini i sleteo u predviđenu zonu piste. Avion Delta Er Lajnsa prekinuo je poletanje pri brzini od oko 60 čvorova (približno 111km/h) i bezbedno se zaustavio, nakon čega se vratio na stajanku.
Reakcije i istraga
Portparol Delta Er Lajnsa izjavio je za portal Simple Flying da kompanija u potpunosti sarađuje sa nadležnim vazduhoplovnim vlastima:
„Pošto nam ništa nije važnije od bezbednosti naših putnika i zaposlenih, Delta će u potpunosti sarađivati sa nadležnim organima tokom istrage. Zahvalni smo posadi na brzoj i promišljenoj reakciji – što je rezultat obimne Delta obuke.“

Aeromeksiko je takođe saopštio da sarađuje sa vlastima u cilju sprovođenja detaljne istrage, ističući da je bezbednost „najviši prioritet kompanije“.
Iako je izbegnua katastrofa, incident je izazvao privremena kašnjenja u redovima letenja oba aviona. Delta je posle incidenta dopunila gorivo i posada je obavila konsultacije sa internim službama bezbednosti i operacija, nakon čega je avion poleteo sa tri sata zakašnjenja – u 10:05 po lokalnom vremenu, umesto planiranih 07:05. U Atlantu je sleteo u 14:58, nešto više od dva sata kasnije od planiranog vremena dolaska.
S druge strane, let AM1631 sleteo je u Meksiko Siti čak šest minuta ranije, u 07:35, ali je njegov naredni let ka Managvi (AM650) poletao sa sat vremena zakašnjenja. Tokom dana, avion se vratio u redovan saobraćaj.

Drugi incident Delte za nedelju dana
Zabrinjavajuće je što je ovo drugi sličan incident za Delta Er Lajnsa u periodu od samo sedam dana. Naime, 18. jula 2025. godine, let DL3788 koji je za Deltu izvodio Skaj Vest Erlajns (SkyWest Airlines) avionom Embraer E175 na liniji Mineapolis–Minot, morao je da izvrši „go-around“ manevar zbog prisustva strateškog bombardera B-52 Ratnog vazduhoplovstva SAD u sletnoj putanji. Iako je avion imao dozvolu za sletanje, piloti su uočili B-52 neposredno pred dodirivanje piste i preduzeli hitan manevar izbegavanja. I ovaj incident je predmet istrage, a u javnosti se pojavio i snimak pilota koji se izvinjava putnicima zbog „agresivnog manevra“ i ističe da „ovo nikako nije normalna situacija“.
Mogući uzrok: greška u komunikaciji?
U oba slučaja, pažnja javnosti usmerena je na ulogu kontrole letenja i moguće propuste u koordinaciji. Avio stručnjaci ističu da će ključni aspekt istraga biti utvrđivanje da li je došlo do greške u komunikaciji između pilota i kontrolora, i da li su protokoli za sprečavanje konfliktnih dozvola pravilno primenjeni.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.