
Crveni meteo-alarm: Novi izazov za globalnu avijaciju
Ekstremne vremenske prilike koje prate klimatske promene — poput superćelijskih oluja, obilnih padavina, grmljavinskih nepogoda i snažnih vetrova — sve češće remete svakodnevno funkcionisanje vazdušnog saobraćaja. Samo tokom jula 2025. godine, širom Evrope je zbog nepovoljnih meteoroloških uslova otkazano ili odloženo više od 3.100 letova. Pogođene su sve avio-kompanije koje lete ka Starom kontinentu, a najviše problema zabeleženo je na aerodromima u Amsterdamu, Atini, Ženevi, Barseloni, Londonu, Frankfurtu, Berlinu i Parizu.
Poseban izazov predstavlja situacija kada meteorološke službe izdaju crveni meteo-alarm — upozorenje na vremenske prilike koje direktno ugrožavaju bezbednost ljudi i imovine. U avijaciji, ovakvi alarmi zahtevaju trenutnu reakciju i prilagođavanje čitavog niza operacija.

Kada vreme „ode u crveno“
Uvođenje crvenog meteo-alarma najčešće znači privremeno zatvaranje aerodroma, obustavu poletanja i sletanja, kao i preusmeravanje letova. Posledice su višestruke: poremećaji u redu letenja, duža kašnjenja, ali i dodatni pritisak na sve sektore koji učestvuju u vazdušnom saobraćaju. Uz to, visoke temperature mogu negativno uticati na performanse aviona zbog smanjene gustine vazduha.
Aerodromske službe i avio-kompanije tada moraju u najkraćem roku da prilagode operacije — od točenja goriva, procedure poletanja i sletanja, do komunikacije sa putnicima. Ipak, ni u uslovima crvenog meteo-alarma saobraćaj se ne zaustavlja u potpunosti. Presudni faktori su operativna spremnost, organizacija i bezbednosni protokoli.
Jedan od primera dobrog odgovora na ekstremne vremenske okolnosti je Er Srbija, koja u takvim situacijama striktno poštuje propisane procedure, obezbeđuje podršku putnicima i zaposlenima i redovno informiše javnost. U slučajevima zabrane točenja goriva na aerodromu, kompanija pravovremeno reaguje i prilagođava letove u skladu sa bezbednosnim standardima.

Stručnost i sistemska koordinacija
Savremena avijacija suočava se sa novim izazovima koje donose klimatske promene. Zbog toga se sve veći značaj pridaje stručnosti, brzoj proceni rizika i saradnji među sektorima. Avio-kompanije, aerodromi, kontrola letenja i meteorološke službe moraju delovati sinhronizovano kako bi se sačuvala bezbednost i smanjili negativni efekti na putnike i operacije.
U tom kontekstu, crveni meteo-alarami više nisu izuzetak, već sve češći pokazatelji promenjenog okruženja u kojem avijacija funkcioniše. Umesto oslanjanja na dosadašnje norme, industrija mora razviti otpornost kao novu standardnu vrednost — kroz ulaganje u infrastrukturu, unapređenje komunikacije i operativnu agilnost.
U novim uslovima, brzina reakcije, jasan odnos prema putnicima i pouzdanost procesa postaju ključni pokazatelji profesionalizma i odgovornosti svih učesnika u lancu vazdušnog saobraćaja.
(Aero.rs)
Video: Air Serbia Airbus A319 i Airbus A330
Aero Telegraf zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.